Skip to main content
Erschienen in: Der Anaesthesist 11/2016

27.09.2016 | Originalien

Simulationsbasiertes Training und Lehre im OP für Studierende

Eine prospektive randomisierte, einfach verblindete Studie klinischer Fertigkeiten

verfasst von: Dr. T. Ott, I. Schmidtmann, T. Limbach, P. F. Gottschling, H. Buggenhagen, S. Kurz, G. Pestel

Erschienen in: Die Anaesthesiologie | Ausgabe 11/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Hintergrund

Simulationsbasiertes Training ist zu einem bedeutsamen Lehrwerkzeug in der medizinischen Lehre geworden. Jedoch existiert eine Kontroverse zur Wertigkeit von studentischer simulationsbasierter Lehre in Bezug auf die Transferierbarkeit des Erlernten in die klinische Praxis.

Ziel der Arbeit

Die vorliegende Studie beabsichtigte, den Einfluss von simulationsbasiertem Training auf Studierende im Rahmen curricularer Pflichtpraktika in Operationssälen zu untersuchen.

Material und Methoden

Ein 3. klinisches Semester wurde zufällig in zwei Gruppen aufgeteilt: Die Gruppe SIM-OP wurde vor, die Gruppe OP-SIM wurde nach dem OP-Praktikum durch simulationsbasiertes Training in anästhesiologischen Basisfertigkeiten geschult. Mit einer Likert-Skala wurden fünf Fertigkeiten zu definierten Messzeitpunkten erhoben und daraus ein Summenscore bestimmt, wobei fünf Punkte die bestmögliche Bewertung und 25 Punkte die schlechteste Bewertung darstellten. Primäre Endpunkte waren die Punktzahl am ersten Tag des OP-Praktikums sowie die Änderung der Punktzahl vom ersten auf den vierten Tag innerhalb des OP-Praktikums. Die Hypothese war, dass die Gruppe SIM-OP eine bessere Punktzahl am Ende des ersten Tages des OP-Praktikums und einen größeren Zuwachs an Punktzahlen vom ersten auf den vierten Tag des OP-Praktikums erreicht als die Gruppe OP-SIM.

Ergebnisse

Es wurden 143 Studierende in die Studie eingeschlossen. Es zeigte sich kein signifikanter Unterschied zwischen beiden Gruppen, weder am ersten Tag des OP-Praktikums noch in der Änderung der Punktzahl vom ersten auf den vierten Tag des OP-Praktikums.

Diskussion

Diese Studie konnte mit der angewandten Methodik nicht nachweisen, dass die Fertigkeiten in einem realen medizinischen Umfeld durch ein simulationsbasiertes Training gesteigert werden können. Sekundär gab es Hinweise darauf, dass am Ende des gesamten anästhesiologischen OP-Praktikums die Gruppe bessere Fertigkeiten zeigte, die vor dem OP-Praktikum durch simulationsbasiertes Training geschult wurde.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Arriaga AF, Bader AM, Wong JM et al (2013) Simulation-based trial of surgical-crisis checklists. N Engl J Med 368:246–253CrossRefPubMed Arriaga AF, Bader AM, Wong JM et al (2013) Simulation-based trial of surgical-crisis checklists. N Engl J Med 368:246–253CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Barsuk JH, Cohen ER, Feinglass J et al (2009) Use of simulation-based education to reduce catheter-related bloodstream infections. Arch Intern Med 169:1420–1423CrossRefPubMed Barsuk JH, Cohen ER, Feinglass J et al (2009) Use of simulation-based education to reduce catheter-related bloodstream infections. Arch Intern Med 169:1420–1423CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Barsuk JH, Mcgaghie WC, Cohen ER et al (2009) Use of simulation-based mastery learning to improve the quality of central venous catheter placement in a medical intensive care unit. J Hosp Med 4:397–403CrossRefPubMed Barsuk JH, Mcgaghie WC, Cohen ER et al (2009) Use of simulation-based mastery learning to improve the quality of central venous catheter placement in a medical intensive care unit. J Hosp Med 4:397–403CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Boulet JR, Murray D, Kras J et al (2003) Reliability and validity of a simulation-based acute care skills assessment for medical students and residents. Anesthesiology 99:1270–1280CrossRefPubMed Boulet JR, Murray D, Kras J et al (2003) Reliability and validity of a simulation-based acute care skills assessment for medical students and residents. Anesthesiology 99:1270–1280CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Boulet JR, Murray DJ (2010) Simulation-based assessment in anesthesiology: requirements for practical implementation. Anesthesiology 112:1041–1052CrossRefPubMed Boulet JR, Murray DJ (2010) Simulation-based assessment in anesthesiology: requirements for practical implementation. Anesthesiology 112:1041–1052CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Bruppacher HR, Alam SK, Leblanc VR et al (2010) Simulation-based training improves physicians’ performance in patient care in high-stakes clinical setting of cardiac surgery. Anesthesiology 112:985–992CrossRefPubMed Bruppacher HR, Alam SK, Leblanc VR et al (2010) Simulation-based training improves physicians’ performance in patient care in high-stakes clinical setting of cardiac surgery. Anesthesiology 112:985–992CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Chandra DB, Savoldelli GL, Joo HS et al (2008) Fiberoptic oral intubation: the effect of model fidelity on training for transfer to patient care. Anesthesiology 109:1007–1013CrossRefPubMed Chandra DB, Savoldelli GL, Joo HS et al (2008) Fiberoptic oral intubation: the effect of model fidelity on training for transfer to patient care. Anesthesiology 109:1007–1013CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Cook DA, Hatala R, Brydges R et al (2011) Technology-enhanced simulation for health professions education: a systematic review and meta-analysis. JAMA 306:978–988PubMed Cook DA, Hatala R, Brydges R et al (2011) Technology-enhanced simulation for health professions education: a systematic review and meta-analysis. JAMA 306:978–988PubMed
9.
Zurück zum Zitat Cooper JB, Taqueti VR (2004) A brief history of the development of mannequin simulators for clinical education and training. Qual Saf Health Care 13(Suppl 1):i11–i18CrossRefPubMedPubMedCentral Cooper JB, Taqueti VR (2004) A brief history of the development of mannequin simulators for clinical education and training. Qual Saf Health Care 13(Suppl 1):i11–i18CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Domuracki KJ, Moule CJ, Owen H et al (2009) Learning on a simulator does transfer to clinical practice. Resuscitation 80:346–349CrossRefPubMed Domuracki KJ, Moule CJ, Owen H et al (2009) Learning on a simulator does transfer to clinical practice. Resuscitation 80:346–349CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Flin R, Patey R, Glavin R et al (2010) Anaesthetists’ non-technical skills. Br J Anaesth 105:38–44CrossRefPubMed Flin R, Patey R, Glavin R et al (2010) Anaesthetists’ non-technical skills. Br J Anaesth 105:38–44CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Fraser K, Wright B, Girard L et al (2011) Simulation training improves diagnostic performance on a real patient with similar clinical findings. Chest 139:376–381CrossRefPubMed Fraser K, Wright B, Girard L et al (2011) Simulation training improves diagnostic performance on a real patient with similar clinical findings. Chest 139:376–381CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Hallikainen J, Vaisanen O, Randell T et al (2009) Teaching anaesthesia induction to medical students: comparison between full-scale simulation and supervised teaching in the operating theatre. Eur J Anaesthesiol 26:101–104CrossRefPubMed Hallikainen J, Vaisanen O, Randell T et al (2009) Teaching anaesthesia induction to medical students: comparison between full-scale simulation and supervised teaching in the operating theatre. Eur J Anaesthesiol 26:101–104CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Henrichs BM, Avidan MS, Murray DJ et al (2009) Performance of certified registered nurse anesthetists and anesthesiologists in a simulation-based skills assessment. Anesth Analg 108:255–262CrossRefPubMed Henrichs BM, Avidan MS, Murray DJ et al (2009) Performance of certified registered nurse anesthetists and anesthesiologists in a simulation-based skills assessment. Anesth Analg 108:255–262CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS (2000) To err is human: building a safer health system. National Academy Press, Washington DC Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS (2000) To err is human: building a safer health system. National Academy Press, Washington DC
17.
Zurück zum Zitat Krautter M, Weyrich P, Schultz JH et al (2011) Effects of Peyton’s four-step approach on objective performance measures in technical skills training: a controlled trial. Teach Learn Med 23:244–250CrossRefPubMed Krautter M, Weyrich P, Schultz JH et al (2011) Effects of Peyton’s four-step approach on objective performance measures in technical skills training: a controlled trial. Teach Learn Med 23:244–250CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Laiou E, Clutton-Brock TH, Lilford RJ et al (2011) The effects of laryngeal mask airway passage simulation training on the acquisition of undergraduate clinical skills: a randomised controlled trial. BMC Med Educ 11:57CrossRefPubMedPubMedCentral Laiou E, Clutton-Brock TH, Lilford RJ et al (2011) The effects of laryngeal mask airway passage simulation training on the acquisition of undergraduate clinical skills: a randomised controlled trial. BMC Med Educ 11:57CrossRefPubMedPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat Morgan PJ, Cleave-Hogg D, Desousa S et al (2006) Applying theory to practice in undergraduate education using high fidelity simulation. Med Teach 28:e10–e15CrossRefPubMed Morgan PJ, Cleave-Hogg D, Desousa S et al (2006) Applying theory to practice in undergraduate education using high fidelity simulation. Med Teach 28:e10–e15CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Murray DJ, Boulet JR, Kras JF et al (2005) A simulation-based acute skills performance assessment for anesthesia training. Anesth Analg 101:1127–1134, table of contentsCrossRefPubMed Murray DJ, Boulet JR, Kras JF et al (2005) A simulation-based acute skills performance assessment for anesthesia training. Anesth Analg 101:1127–1134, table of contentsCrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Naik VN, Matsumoto ED, Houston PL et al (2001) Fiberoptic orotracheal intubation on anesthetized patients: do manipulation skills learned on a simple model transfer into the operating room? Anesthesiology 95:343–348CrossRefPubMed Naik VN, Matsumoto ED, Houston PL et al (2001) Fiberoptic orotracheal intubation on anesthetized patients: do manipulation skills learned on a simple model transfer into the operating room? Anesthesiology 95:343–348CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Orledge J, Phillips WJ, Murray WB et al (2012) The use of simulation in healthcare: from systems issues, to team building, to task training, to education and high stakes examinations. Curr Opin Crit Care 18:326–332CrossRefPubMed Orledge J, Phillips WJ, Murray WB et al (2012) The use of simulation in healthcare: from systems issues, to team building, to task training, to education and high stakes examinations. Curr Opin Crit Care 18:326–332CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Regehr G, Macrae H, Reznick RK et al (1998) Comparing the psychometric properties of checklists and global rating scales for assessing performance on an OSCE-format examination. Acad Med 73:993–997CrossRefPubMed Regehr G, Macrae H, Reznick RK et al (1998) Comparing the psychometric properties of checklists and global rating scales for assessing performance on an OSCE-format examination. Acad Med 73:993–997CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Rey JW, Ott T, Bosebeck D et al (2012) Organ protective intensive care treatment and simulation-based training. Anaesthesist 61:242–248CrossRefPubMed Rey JW, Ott T, Bosebeck D et al (2012) Organ protective intensive care treatment and simulation-based training. Anaesthesist 61:242–248CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Ross AJ, Kodate N, Anderson JE et al (2012) Review of simulation studies in anaesthesia journals, 2001–2010: mapping and content analysis. Br J Anaesth 109:99–109CrossRefPubMed Ross AJ, Kodate N, Anderson JE et al (2012) Review of simulation studies in anaesthesia journals, 2001–2010: mapping and content analysis. Br J Anaesth 109:99–109CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Steadman RH, Coates WC, Huang YM et al (2006) Simulation-based training is superior to problem-based learning for the acquisition of critical assessment and management skills. Crit Care Med 34:151–157CrossRefPubMed Steadman RH, Coates WC, Huang YM et al (2006) Simulation-based training is superior to problem-based learning for the acquisition of critical assessment and management skills. Crit Care Med 34:151–157CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Waldrop WB, Murray DJ, Boulet JR et al (2009) Management of anesthesia equipment failure: a simulation-based resident skill assessment. Anesth Analg 109:426–433CrossRefPubMed Waldrop WB, Murray DJ, Boulet JR et al (2009) Management of anesthesia equipment failure: a simulation-based resident skill assessment. Anesth Analg 109:426–433CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Wayne DB, Didwania A, Feinglass J et al (2008) Simulation-based education improves quality of care during cardiac arrest team responses at an academic teaching hospital: a case-control study. Chest 133:56–61CrossRefPubMed Wayne DB, Didwania A, Feinglass J et al (2008) Simulation-based education improves quality of care during cardiac arrest team responses at an academic teaching hospital: a case-control study. Chest 133:56–61CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Wenk M, Waurick R, Schotes D et al (2009) Simulation-based medical education is no better than problem-based discussions and induces misjudgment in self-assessment. Adv Health Sci Educ Theory Pract 14:159–171CrossRefPubMed Wenk M, Waurick R, Schotes D et al (2009) Simulation-based medical education is no better than problem-based discussions and induces misjudgment in self-assessment. Adv Health Sci Educ Theory Pract 14:159–171CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Zendejas B, Brydges R, Hamstra SJ et al (2013) State of the evidence on simulation-based training for laparoscopic surgery a systematic review. Ann Surg 257:586–593CrossRefPubMed Zendejas B, Brydges R, Hamstra SJ et al (2013) State of the evidence on simulation-based training for laparoscopic surgery a systematic review. Ann Surg 257:586–593CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Simulationsbasiertes Training und Lehre im OP für Studierende
Eine prospektive randomisierte, einfach verblindete Studie klinischer Fertigkeiten
verfasst von
Dr. T. Ott
I. Schmidtmann
T. Limbach
P. F. Gottschling
H. Buggenhagen
S. Kurz
G. Pestel
Publikationsdatum
27.09.2016
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Anaesthesiologie / Ausgabe 11/2016
Print ISSN: 2731-6858
Elektronische ISSN: 2731-6866
DOI
https://doi.org/10.1007/s00101-016-0221-0

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2016

Der Anaesthesist 11/2016 Zur Ausgabe

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.