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Surgical Endoscopy

Ausgabe 10/2001

Inhalt (66 Artikel)

Editorial

The digital surgeon

D. H. Birkett

Laparoscopic hernia repair in 2000

A. Fingerhut, B. Millat, N. Bataille, E. Yachouchi, C. Dziri, M.-J. Boudet, A. Paul

Skill transfer from virtual reality to a real laparoscopic task

J. Torkington, S.G.T. Smith, B.I. Rees, A. Darzi

Laparoscopically assisted subtotal colectomy for slow-transit constipation

H. Athanasakis, J. Tsiaoussis, J.-S. Vassilakis, E. Xynos

Gasless laparoscopy-assisted colorectal surgery

J.-K. Jiang, W.-S. Chen, S.-H. Yang, T.-C. Lin, J.-K. Lin

Outcomes of laparoscopic herniorrhaphy without fixation of mesh to the abdominal wall

Y.S. Khajanchee, D.R. Urbach, L.L. Swanstrom, P.D. Hansen

Minimally invasive video-assisted approach for partial and total thyroidectomy

M. Mourad, N. Saab, J. Malaise, C. Ngongang, B. Fournier, C. Daumerie, J.-P. Squifflet

Video-assisted neck exploration for primary and secondary hyperparathyroidism

M. Mourad, C. Ngongang, N. Saab, E. Coche, F. Jamar, J.-M. Michel, D. Maiter, J. Malaise, J.P. Squifflet

Video-assisted parathyroidectomy for primary hyperparathyroidism

M. Okido, S. Shimizu, S. Kuroki, K. Yokohata, A. Uchiyama, M. Tanaka

Short-term outcome after laparoscopic and open 360° fundoplication

J. Wenner, G. Nilsson, S. Öberg, T. Melin, S. Larsson, F. Johnsson

Periampullary tumors

R. Coppola, M.E. Riccioni, S. Ciletti, L. Cosentino, V. Ripetti, P. Magistrelli, A. Picciocchi

Dedicated minimally invasive surgery suites increase operating room efficiency

T.A.G. Kenyon, D.R. Urbach, J.B. Speer, B. Waterman-Hukari, G.F. Foraker, P.D. Hansen, L.L. Swanström

The surgical trauma of abdominal wall incision

M. Stumpf, U. Klinge, A. Tittel, C. Brücker, V. Schumpelick

Prevention of compensatory hyperhidrosis after thoracoscopic sympathectomy for hyperhidrosis

M. Riet, A.A.E.A. Smet, H. Kuiken, G. Kazemier, H.J. Bonjer

Thoracoscopic treatment for delayed presentation of congenital diaphragmatic hernia in the infant

F. Becmeur, R.R. Jamali, R. Moog, L. Keller, D. Christmann, L. Donato, I. Kauffmann, C. Schwaab, G. Carrenard, P. Sauvage

An analysis of video-assisted thoracoscopic resection for mediastinal masses in 150 cases

A. Akashi, K. Hazama, S. Miyoshi, M. Minami, H. Matsuda, T. Kido

Video-assisted endoscopic lumbar discectomy

T.-J. Huang, R.W.-W. Hsu, Y.-Y. Lee, S.-H. Chen

Laparoscopic transperitoneal hernia repair of incarcerated hernias: Is it feasible?

B. J. Leibl, C. G. Schmedt, K. Kraft, B. Kraft, R. Bittner

5-aminolevulinic acid-induced (ALA) fluorescence for the laparoscopic diagnosis of peritoneal metastasis

M. Canis, R. Botchorishvili, N. Berreni, H. Manhes, A. Wattiez, G. Mage, J.L. Pouly, M.A. Bruhat

Adjustable gastric and esophagogastric banding

B. Labeck, H. Nehoda, R. Kühberger-Peer, J. Klocker, K. Hourmont, F. Aigner, H.G. Weiss

Needlescopic surgery

J. Mamazza, C.M. Schlachta, P.A. Seshadri, M.O. Cadeddu, E.C. Poulin

Selective use of endoscopic retrograde cholangiopancreatography to facilitate laparoscopic cholecystectomy without cholangiography

R. Coppola, M.E. Riccioni, S. Ciletti, L. Cosentino, V. Ripetti, P. Magistrelli, A. Picciocchi

Laparoscopic management and clinical outcome of emphysematous cholecystitis

J.W. Hazey, F.J. Brody, S.M. Rosenblatt, J. Brodsky, J. Malm, J.L. Ponsky

Aortic graft in the jejunum without bleeding

A. Iosca, P. Dell'Abate, A. Galimberti, P. Piccolo, G. Tincani, E. Foggi

Combined endoscopic and laparoscopic removal of ingested large foreign bodies

E. Caratozzolo, M. Massani, M. Antoniutti, S. Basso, F. Monica, A. Jelmoni, N. Bassi

Anaphylactoid reaction to intraoperative cholangiogram

A.H. Moskovitz, W.H. Bush, K.D. Horvath

Late-onset biliary leakage after laparoscopic cholecystectomy using laparoscopic coagulating shears

Y. Ikematsu, Y. Ito, H. Yuzawa, Y. Nishiwaki, H. Kida, S. Waki, T. Nakamura, M. Uchimura

Hand-assisted thoracoscopic resection for anterior mediastinal masses

T. Kido, T. Utsumi, S. Fukui, Y. Hamanaka, M. Nakahara

Cosmetic minilaparoscopic cholecystectomy

P.L. Leggett, C.D. Bissell, R. Churchman-Winn

A curved edge moderates high pressure generated by a laparoscopic grasper

A.J. Shakeshaft, J.A. Cartmill, W.R. Walsh, C.J. Martin

The author replies

T. Junghans

The author replies

J. F. Zhu

The author replies

A. Pomp, B. Inabnet, D. Herron, M. Gagner

Erratum

Erratum to: Laparoscopic management of a posterior mediastinal tumor mimicking an adrenal neoplasm

E. Berber, A. String, A.M. Garland, K. Engle, A. Siperstein

Update Chirurgie

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Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
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Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

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Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
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