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Surgical Endoscopy

Ausgabe 2/2002

Inhalt (48 Artikel)

Prospective randomized trial comparing conventional laparoscopic colectomy with hand-assisted laparoscopic colectomy

E.M. Targarona, E. Gracia, J. Garriga, C. Martínez-Bru, M. Cortés, R. Boluda, L. Lerma, M. Trías

Simultaneous bilateral laparoscopic inguinal hernia repair

C.-G. Schmedt, P. Däubler, B.J. Leibl, K. Kraft, R. Bittner

Short-term impact of carbon dioxide, helium, and gasless laparoscopic donor nephrectomy on renal function and histomorphology in donor and recipient

E.J. Hazebroek, R.W.F. Bruin, N.D. Bouvy, S. Duikeren, F. Bonthuis, R.L. Marquet, I.M. Bajema, D.P. Hayes, J.N.M. IJzermans, H.J. Bonjer

Outcome of laparoscopic splenectomy based on hematologic indication

M. Rosen, F. Brody, R.M. Walsh, M. Tarnoff, J. Malm, J. Ponsky

Sequence and task analysis of instrument use in common laparoscopic procedures

N.Y. Mehta, R.S. Haluck, M.I. Frecker, A.J. Snyder

Peritoneal closure reduces port site metastases

A. Agostini, F. Robin, J.P. Jais, M. Aggerbeck, F. Vildé, B. Blanc, F. Lécuru

Functional anatomy of the papilla Vateri

F.P. Paulsen, T. Bobka, M. Tsokos, U.R. Fölsch, B.N. Tillmann

Gastric outlet obstruction secondary to pancreatic cancer

Y.T. Wong, D.M. Brams, L. Munson, L. Sanders, F. Heiss, M. Chase, D.H. Birkett

Systemic acute-phase response after laparoscopic and open cholecystectomy

M. Grande, G.F. Tucci, O. Adorisio, A. Barini, F. Rulli, A. Neri, F. Franchi, A.M. Farinon

An experimental model of gastroschisis using fetoendoscopy

J.M. Guys, C. Esposito, J. Simeoni, C. D'Ercole, O. Paut, A. Bouzid, L. Boubli

Endoscopic total parathyroidectomy by the anterior chest approach for renal hyperparathyroidism

Y. Ikeda, H. Takami, M. Niimi, S. Kan, Y. Sasaki, J. Takayama

Availability of lobe-selective bronchial blockade for video-assisted thoracic surgery

T. Morikawa, H. Sugiura, M. Kaji, Y. Sasamura, S. Okushiba, S. Kondo, H. Katoh, T. Ishitani, T. Mayumi, H. Watanabe

Increased insufflation pressure enhances the development of liver metastasis in a mouse laparoscopy model

H. Ishida, D. Hashimoto, H. Nakada, I. Takeuchi, T. Hoshino, N. Murata, Y. Idezuki, M. Hosono

Sealing of cystic duct with bipolar electrocoagulation

S. Schulze, V.B. Krisitiansen, B. Fischer Hansen, J. Rosenberg

Laparoscopic repair of incisional hernia

S. Bageacu, P. Blanc, C. Breton, M. Gonzales, J. Porcheron, M. Chabert, J.G. Balique

Ultrasound-guided interventional procedures of the liver during laparoscopy

R. Santambrogio, P. Bianchi, A. Pasta, A. Palmisano, M. Montorsi

Thoracoscopic surgery for pneumothorax in older patients

T. Onuki, M. Murasugi, T. Ikeda, K. Oyama, S. Nitta

Laparoscopic repair of an extrahiatal hernia caused by congenital dysplasia

P. Rittler, R. Boehm, T.P. Hüttl, G. Meyer, F.W. Schildberg

Right hepatic duct emptying into the cystic duct

M. Hashimoto, M. Hashimoto, T. Ishikawa, T. Iizuka, M. Matsuda, G. Watanabe

Primary malignant melanoma of the esophagus

L. Boni, A. Benevento, G. Dionigi, R. Dionigi

Abdominal wall sinus due to impacting gallstone during laparoscopic cholecystectomy

T.E. Pavlidis, B.T. Papaziogas, I.M. Koutelidakis, T.B. Papaziogas

Laprascopic extraction of a swallowed fork in a patient first diagnosed with bulimia nervosa

C. Schenk, G. Mugomba, R.A. Dabidian, H. Scheuerecker, F. Glaser

Laparoscopic extirpation of a giant ovarian cyst

V.A. Postma, J.A. Wegdam, I.M.C. Janssen

Yttrium-aluminum-garnet laser therapy of esophageal granular cell tumor

L. Norberto, E. Urso, I. Angriman, R. Ranzato, F. Erroi, S. Marino, S. Tosato, C. Ruffolo, D.F. D'Amico

Ventricular fibrillation caused by electrocoagulation during laparoscopic surgery

W.M.C. Klop, P.J.F.M. Lohuis, R.P. Strating, W. Mulder

Aortic injury during laparoscopic fundoplication

P.L. Leggett, C.D. Bissell, R. Churchman-Winn

Laparoscopic resection of a large periadrenal nonmalignant pheochromocytoma

E.E. Frezza, S. Ikramuddin, W. Gourash, P. Schauer

Bilateral anterior minithoracotomy with video assistance for lung volume reduction surgery and pulmonary metastasectomy

T. d'Amato, T.S. Santucci, R.S. Macherey, S. Bartley, R.H. Maley, R.J. Landreneau

Consensus document

Principles of privileging and credentialing for endoscopy and colonoscopy

S. D. Wexner, G. M. Eisen, C. Simmang

Erratum

Erratum to: Laparoscopic reoperative antireflux surgery

Z.T. Awad, P.I. Anderson, K. Sato, T.A. Roth, J. Gerhardt, C.J. Filipi

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.