Skip to main content

Surgical Endoscopy

Ausgabe 2/2007

Inhalt (40 Artikel)

Review Article

Effect of pneumoperitoneum on renal perfusion and function: A systematic review

Scbastian Demyttenaere, Liane S. Feldman, Gerald M. Fried

Open or endoscopic total extraperitoneal inguinal hernia repair? A systematic review

E. Kuhry, R. N. van Veen, H. R. Langeveld, E. W. Steyerberg, J. Jeekel, H. J. Bonjer

Original Article

Laparoscopic liver resection using radiofrequency coagulation

D. Hompes, R. Aerts, F. Penninckx, B. Topal

Impact of intraoperative ultrasonography in laparoscopic liver surgery

R. Santambrogio, E. Opocher, A. Pisani Ceretti, M. Barabino, M. Costa, S. Leone, M. Montorsi

Successful endoscopic treatment of chronic groin pain in athletes

R. N. van Veen, P. de Baat, M. P. Heijboer, G. Kazemier, B. J. Punt, R. S. Dwarkasing, H. J. Bonjer, C. H. J. van Eijck

Patent processus vaginalis in the adult as a risk factor for the occurrence of indirect inguinal hernia

R. N. van Veen, K. J. P. van Wessem, J. A. Halm, M. P. Simons, P. W. Plaisier, J. Jeekel, J. F. Lange

Long-term outcome after surgical treatment of nonparasitic splenic cysts

J. Mertens, F. Penninckx, I. DeWever, B. Topal

The influence of different training schedules on the learning of psychomotor skills for endoscopic surgery

E. G. G. Verdaasdonk, L. P. S. Stassen, R. P. J. van Wijk, J. Dankelman

Comparison of colonic stenting and open surgery for malignant large bowel obstruction

H. S. Tilney, R. E. Lovegrove, S. Purkayastha, P. S. Sains, G. K. Weston-Petrides, A. W. Darzi, P. P. Tekkis, A. G. Heriot

The learning curve for hand-assisted laparoscopic colectomy: a single surgeon’s experience

J.-C. Kang, S.-W. Jao, M.-H. Chung, C.-C. Feng, Y.-J. Chang

Computer-enhanced robotic surgery in gynecologic oncology

Jayson B. Field, Michelle F. Benoit, Tri A. Dinh, Concepcion Diaz-Arrastia

Adhesion formation with open versus laparoscopic cholecystectomy: an immunologic and histologic study

Gy. Szabó, I. Mikó, P. Nagy, E. Bráth, K. Pető, I. Furka, E. M. Gamal

BMI affects presenting symptoms of achalasia and outcome after Heller myotomy

S. S. Rakita, D. Villadolid, C. Kalipersad, D. Thometz, A. Rosemurgy

Problems with technical equipment during laparoscopic surgery

E. G. G. Verdaasdonk, L. P. S. Stassen, M. van der Elst, T. M. Karsten, J. Dankelman

Effect of partial and total laparoscopic fundoplication on esophageal body motility

F. A. M. Herbella, P. Tedesco, I. Nipomnick, P. M. Fisichella, M. G. Patti

Open vs laparoscopic partial posterior fundoplication

B. S. Håkanson, K. B. Å. Thor, A. Thorell, O. Ljungqvist

Laparoscopic feeding jejunostomy in esophagogastric cancer

A. D. Jenkinson, J. Lim, N. Agrawal, D. Menzies

Multicentric assessment of the safety of neonatal videosurgery

Nicolas Kalfa, Hossein Allal, Olivier Raux, Hubert Lardy, Francois Varlet, Olivier Reinberg, Guillaume Podevin, Yves Héloury, Francois Becmeur, Isabelle Talon, Luke Harper, Pierre Vergnes, Dominique Forgues, Manuel Lopez, Marie-Pierre Guibal, Rene-Benoit Galifer

Gastric emptying of glucose solution and associated plasma concentrations of GLP-1, GIP, and PYY before and after fundoplication

J. Miholic, M. Hoffmann, J.J. Holst, J. Lenglinger, M. Mittlböck, H. Bergmann, G. Stacher

Endoluminal Surgery

Effects of prior endoluminal gastroplication on subsequent laparoscopic Nissen fundoplication

B. Tierney, A. Iqbal, M. Haider, C. Filipi

Video

Laparoscopic rectopexy

J. W. Nunoo-Mensah, J. E. Efron, T. M. Young-Fadok

Technique

Low section of the rectum during laparoscopic total mesorectal excision using the ContourTM device

E. M. Targarona, C. Balagué, R. Berindoague, A. Pey, C. Martinez, P. Hernandez, J. Garriga, M. Trias

Technique

Laparoscopic resection with intraoperative radiotherapy: a new step in the multimodal treatment of advanced colorectal cancer

I. M. Civello, C. Cavicchioni, R. M. Tacchino, D. Matera, V. Valentini, S. Manfrida, F. Greco

Letter to the editor

Motion tracking systems for assessment of surgical skill

R. Aggarwal, A. Dosis, F. Bello, A. Darzi

Letter to the editor

Heating and humidifying carbon dioxide is indicated

J. de Csepel, E. Wilson

Letter to the editor

Laparoscopy for every acute appendicitis?

S. Sauerland, E. Neugebauer

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.