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Surgical Endoscopy

Ausgabe 6/2008

Inhalt (28 Artikel)

Surgical research or comic opera? Let’s give answers!

E. A. M. Neugebauer, M. Morino, B. Habermalz

Review

Presentation and management of Morgagni hernias in adults: a review of 298 cases

John D. Horton, Luke J. Hofmann, Stephen P. Hetz

Liver resection with intraoperative and laparoscopic ultrasound: report of 32 cases

Domenico Piccolboni, Francesco Ciccone, Anna Settembre, Francesco Corcione

Scarless cholecystectomy with combined transvaginal and transumbilical approach in a series of 20 patients

C. Zornig, H. Mofid, A. Emmermann, M. Alm, H.-A. von Waldenfels, C. Felixmüller

Randomized blinded trial comparing the cardiopulmonary effects of NOTES with standard laparoscopy in a porcine survival model

Juliane Bingener, Joel Michalek, John Winston, Kent Van Sickle, Vicky Haines, Wayne Schwesinger, Valerie Lawrence

Prospective randomized comparison of laparoscopic versus open adrenalectomy for sporadic pheochromocytoma

Guido A. M. Tiberio, Gian Luca Baiocchi, Luca Arru, Claudia Agabiti Rosei, Simona De Ponti, Albert Matheis, Damiano Rizzoni, Stefano M. Giulini

Construct validity testing of a laparoscopic surgery simulator (Lap Mentor®)

Aimin Zhang, Michael Hünerbein, Yiyang Dai, Peter M. Schlag, Siegfried Beller

Comparison of a supplemental wide field of view versus a single field of view with zoom on performance in minimally invasive surgery

Alex Cao, R. Darin Ellis, Elizabeth D. Klein, Gregory W. Auner, Michael D. Klein, Abhilash K. Pandya

Laparoscopic colorectal surgery for neoplasm. A large series by a single surgeon

Yosuke Fukunaga, Masayuki Higashino, Shinnya Tanimura, Masashi Takemura, Harushi Osugi

Temperature safety profile of laparoscopic devices: Harmonic ACE (ACE), Ligasure V (LV), and plasma trisector (PT)

F. J. Kim, M. F. Chammas Jr., E. Gewehr, M. Morihisa, F. Caldas, E. Hayacibara, M. Baptistussi, F. Meyer, A. C. Martins

Endoscopic and symptomatic assessment of anastomotic strictures following esophagectomy and cervical esophagogastrostomy

V. A. Williams, T. J. Watson, S. Zhovtis, O. Gellersen, D. Raymond, C. Jones, J. H. Peters

Esophageal dilation after laparoscopic adjustable gastric banding

L. Milone, A. Daud, E. Durak, L. Olivero-Rivera, B. Schrope, W. B. Inabnet, D. Davis, M. Bessler

Patterns of esophageal acid exposure after laparoscopic Heller’s myotomy and Dor’s fundoplication for esophageal achalasia

John Tsiaoussis, George Pechlivanides, Nikolaos Gouvas, Elias Athanasakis, Nikolaos Zervakis, Apostolos Manitides, Evaghelos Xynos

Endoclipping of iatrogenic colonic perforation to avoid surgery

Richard Magdeburg, Peter Collet, Stefan Post, Georg Kaehler

Laparoscopic management of complicated Meckel’s diverticulum in children: a 10-year review

K. W. Chan, K. H. Lee, J. W. C. Mou, S. T. Cheung, Y. H. Tam

Ultrashort intracorporeally maneuverable cryoprobes for laparoscopic renal cryoablation in the porcine model

Dan Leibovici, Kobi Stav, Judith Sandbank, Yoram I. Siegel, Amir Cooper, Yariv Siman-Tov, Peter Schulam, Arie Lindner, Amnon Zisman

Intra-abdominal laparoscopic pudendal canal decompression – A feasibility study

Marios Loukas, Robert G. Louis Jr., R. Shane Tubbs, Christopher Wartmann, Gene L. Colborn

New Technology

Advanced endoscopic technologies

Kevin M. Reavis, W. Scott Melvin

Technique

Combination of hand-assisted and laparoscopic proctocolectomy (HALP): Technical aspects, learning curve and early postoperative results

Ayman Agha, Christian Moser, Igors Iesalnieks, Pompiliou Piso, Hans-J. Schlitt

News and notices

News and Notices

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.