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World Journal of Surgery

Ausgabe 9/2002

Inhalt (20 Artikel)

Dehydroepiandrosterone Sulfate and Growth Axis Hormones in Patients after Surgery

Alvaro Osorio, Rafael Vara-Thorbeck, Jorge Rosell, Carlos Osorio, Esperanza Ortega, Estrella Ruiz-Requena

Consistent Decrease in Telomere Length in Parathyroid Tumors but Alteration in Telomerase Activity Limited to Malignancies: Preliminary Report

Makoto Kammori, Ken-Ichi Nakamura, Hajime Kanauchi, Takao Obara, Masaki Kawahara, Yoshikazu Mimura, Michio Kaminishi, Kaiyo Takubo

Minimal Blood Loss in Patients Undergoing Radical Retropubic Prostatectomy

Christian Barré, Philippe Pocholle, Philippe Chauveau

One Hundred Citation Classics in General Surgical Journals

Ramesh Paladugu, Moshe Schein, Syed Gardezi, Leslie Wise

Dysphagia and Clinical Outcome after Laparoscopic Nissen or Rossetti Fundoplication: Sequential Prospective Study

Sandro Contini, Roberto Zinicola, Anna Bertelé, Giorgio Nervi, Patrizia Rubini, Carmelo Scarpignato

Surgical Resection of Unilateral Lung Metastases: Is Bilateral Thoracotomy Necessary?

Riad N. Younes, Jefferson L. Gross, Daniel Deheinzelin

Mode of Infiltrative Growth of Colorectal Liver Metastases Is a Useful Predictor of Recurrence after Hepatic Resection

Junzo Yamaguchi, Kou Komuta, Sumihiro Matsuzaki, Sadayuki Okudaira, Hikaru Fujioka, Takashi Kanematsu

Liver Surgery in the Era of Tissue-preserving Resections: Early and Late Outcome in Patients with Primary and Secondary Hepatic Tumors

Claudio A. Redaelli, Markus Wagner, Lukas Krähenbühl, Beat Gloor, Martin K. Schilling, Jean-François Dufour, Markus W. Büchler

Relationships between Gastric Development and Anatomic Bases of Radical Surgery for Cancer

Felice Borghi, Andrea Gattolin, Fabrizio Bogliatto, Marcello Garavoglia, Alessandro Cesare Levi

Gastrointestinal Recovery and Outcome after Laparoscopy-assisted versus Conventional Open Distal Gastrectomy for Early Gastric Cancer

Erito Mochiki, Toshihiro Nakabayashi, Hitoshi Kamimura, Norihiro Haga, Takayuki Asao, Hiroyuki Kuwano

Clinical Outcome of Proximal versus Total Gastrectomy for Proximal Gastric Cancer

Norio Shiraishi, Yosuke Adachi, Seigo Kitano, Kenji Kakisako, Masafumi Inomata, Kazuhiro Yasuda

Neoadjuvant Chemotherapy followed by Salvage Surgery: Effect on Survival of Patients with Primary Noncurative Gastric Cancer

Masahiko Yano, Hitoshi Shiozaki, Masatoshi Inoue, Shigeyuki Tamura, Yuichiro Doki, Takushi Yasuda, Yoshiyuki Fujiwara, Toshimasa Tsujinaka, Morito Monden

Different Patterns of Recurrence in Gastric Cancer Depending on Lauren’s Histological Type: Longitudinal Study

Daniele Marrelli, Franco Roviello, Giovanni de Manzoni, Paolo Morgagni, Alberto Di Leo, Luca Saragoni, Alfonso De Stefano, Secondo Folli, Claudio Cordiano, Enrico Pinto

Long-term Surgical Outcome of Noninvasive and Minimally Invasive Intraductal Papillary Mucinous Adenocarcinoma of the Pancreas

Toshio Nakagohri, Takehide Asano, Takashi Kenmochi, Tetsuro Urashima, Takenori Ochiai

Harbinger or Hermit? Pancreatic Anatomy and Surgery through the Ages—Part 1

David A. McClusky, Lee J. Skandalakis, Gene L. Colborn, John E. Skandalakis

Book Reviews

Carson Liu, Nina L. Shapiro

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.