Skip to main content
Erschienen in: Die Unfallchirurgie 3/2021

29.01.2021 | Sprunggelenkfraktur | Leitthema

Nachbehandlung von operativ versorgten Sprunggelenkfrakturen

Was ist der aktuelle Wissensstand?

verfasst von: K. Rellensmann, S. F. Baumbach, W. Böcker, Prof. Dr. H. Polzer

Erschienen in: Die Unfallchirurgie | Ausgabe 3/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Hintergrund

Sprunggelenkfrakturen gehören zu den häufigsten Frakturen im Erwachsenenalter, die Langzeitergebnisse sind aber nicht selten unbefriedigend. In den letzten Jahren wurden einige neue operative Therapieansätze entwickelt, wenig geändert hat sich allerdings an der Nachbehandlung. Die Nachbehandlung lässt sich in 2 Hauptkomponenten unterteilen: Belastung und Mobilisation. In Deutschland wird den meisten Patienten nach wie vor eine Immobilisierung mit Teilbelastung für 6 Wochen nach der Operation empfohlen.

Ziel der Arbeit

Basierend auf einer ausführlichen Literaturrecherche sollte die aktuelle Evidenz zur Nachbehandlung dargestellt werden.

Material und Methoden

Sieben prospektive randomisierte kontrollierte Studien (RCT) verglichen die frühzeitige mit der verzögerten Vollbelastung. Sechs RCT verglichen die Mobilisation des Sprunggelenks mit einer Form der Immobilisation.

Ergebnisse

In keiner der 7 Studien führte die frühzeitige Vollbelastung zu einer erhöhten Komplikationsrate, teilweise aber zu einer Verkürzung der Arbeitsunfähigkeit und, zumindest im kurzfristigen Verlauf, zu besseren klinischen Ergebnissen. Die sofortige Mobilisation führte nur in einer von 6 Studien zu einer erhöhten Komplikationsrate. Auch schien die Mobilisation mit einer Verkürzung der Arbeitsunfähigkeit und, im kurzfristigen Verlauf, besseren klinischen Ergebnissen einherzugehen. Einschränkend war die Vergleichbarkeit der Studien begrenzt, da meist unterschiedliche klinische Scores und Parameter erhoben wurden. Außerdem waren die Angaben zu Patientenalter, Frakturtyp, Knochenqualität, Komorbiditäten und den verwendeten Implantaten häufig unzureichend. Des Weiteren unterschieden sich die Nachbehandlungsschemata teils erheblich.

Schlussfolgerung

Die frühzeitige funktionelle Therapie nach operativ versorgter Sprunggelenkfraktur erhöhte nur in einer von 13 Studien die Rate an Wundheilungsstörungen, sonst zeigten sich keine signifikanten Unterschiede bezogen auf die Komplikationsrate. Die frühzeitige funktionelle Therapie verkürzte aber teils die Arbeitsunfähigkeit und führte, im kurzfristigen Verlauf, zu besseren klinischen Ergebnissen. Für zukünftige Studien ist eine standardisierte Erhebung der Zielparameter wichtig, um klare evidenzbasierte Leitlinien zur Nachbehandlung für die spezifischen Frakturen bzw. Patientenkollektive festlegen zu können.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ahl T, Dalen N, Holmberg S et al (1987) Early weight bearing of displaced ankle fractures. Acta Orthop Scand 58:535–538PubMed Ahl T, Dalen N, Holmberg S et al (1987) Early weight bearing of displaced ankle fractures. Acta Orthop Scand 58:535–538PubMed
2.
Zurück zum Zitat Ahl T, Dalen N, Holmberg S et al (1986) Early weight bearing of malleolar fractures. Acta Orthop Scand 57:526–529PubMed Ahl T, Dalen N, Holmberg S et al (1986) Early weight bearing of malleolar fractures. Acta Orthop Scand 57:526–529PubMed
3.
Zurück zum Zitat Ahl T, Dalen N, Lundberg A et al (1993) Early mobilization of operated on ankle fractures. Prospective, controlled study of 40 bimalleolar cases. Acta Orthop Scand 64:95–99PubMed Ahl T, Dalen N, Lundberg A et al (1993) Early mobilization of operated on ankle fractures. Prospective, controlled study of 40 bimalleolar cases. Acta Orthop Scand 64:95–99PubMed
4.
Zurück zum Zitat Ahl T, Dalen N, Selvik G (1988) Mobilization after operation of ankle fractures. Good results of early motion and weight bearing. Acta Orthop Scand 59:302–306PubMed Ahl T, Dalen N, Selvik G (1988) Mobilization after operation of ankle fractures. Good results of early motion and weight bearing. Acta Orthop Scand 59:302–306PubMed
5.
Zurück zum Zitat Baumbach SF, Bocker W, Polzer H (2020) Arthroscopically assisted fracture treatment and open reduction of the posterior malleolus : new strategies for management of complex ankle fractures. Video article. Unfallchirurg 123:330–338PubMed Baumbach SF, Bocker W, Polzer H (2020) Arthroscopically assisted fracture treatment and open reduction of the posterior malleolus : new strategies for management of complex ankle fractures. Video article. Unfallchirurg 123:330–338PubMed
6.
Zurück zum Zitat Baumbach SF, Herterich V, Damblemont A et al (2019) Open reduction and internal fixation of the posterior malleolus fragment frequently restores syndesmotic stability. Injury 50:564–570PubMed Baumbach SF, Herterich V, Damblemont A et al (2019) Open reduction and internal fixation of the posterior malleolus fragment frequently restores syndesmotic stability. Injury 50:564–570PubMed
7.
Zurück zum Zitat Belmont PJ Jr., Davey S, Rensing N et al (2015) Patient-based and surgical risk factors for 30-day postoperative complications and mortality after ankle fracture fixation. J Orthop Trauma 29:e476–482PubMed Belmont PJ Jr., Davey S, Rensing N et al (2015) Patient-based and surgical risk factors for 30-day postoperative complications and mortality after ankle fracture fixation. J Orthop Trauma 29:e476–482PubMed
8.
Zurück zum Zitat Benedetti MG, Furlini G, Zati A et al (2018) The effectiveness of physical exercise on bone density in osteoporotic patients. Biomed Res Int 2018:4840531PubMedPubMedCentral Benedetti MG, Furlini G, Zati A et al (2018) The effectiveness of physical exercise on bone density in osteoporotic patients. Biomed Res Int 2018:4840531PubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Bloomfield SA (2010) Disuse osteopenia. Curr Osteoporos Rep 8:91–97PubMed Bloomfield SA (2010) Disuse osteopenia. Curr Osteoporos Rep 8:91–97PubMed
10.
Zurück zum Zitat Braun BJ, Veith NT, Herath SC et al (2018) A new continuous gait analysis system for ankle fracture aftercare. Unfallchirurg 121:293–299PubMed Braun BJ, Veith NT, Herath SC et al (2018) A new continuous gait analysis system for ankle fracture aftercare. Unfallchirurg 121:293–299PubMed
11.
Zurück zum Zitat Braunstein M, Baumbach SF, Urresti-Gundlach M et al (2020) Arthroscopically assisted treatment of complex ankle fractures: intra-articular findings and 1‑year follow-up. J Foot Ankle Surg 59:9–15PubMed Braunstein M, Baumbach SF, Urresti-Gundlach M et al (2020) Arthroscopically assisted treatment of complex ankle fractures: intra-articular findings and 1‑year follow-up. J Foot Ankle Surg 59:9–15PubMed
13.
Zurück zum Zitat Cimino W, Ichtertz D, Slabaugh P (1991) Early mobilization of ankle fractures after open reduction and internal fixation. Clin Orthop Relat Res 267:152–156 Cimino W, Ichtertz D, Slabaugh P (1991) Early mobilization of ankle fractures after open reduction and internal fixation. Clin Orthop Relat Res 267:152–156
14.
Zurück zum Zitat Day GA, Swanson CE, Hulcombe BG (2001) Operative treatment of ankle fractures: a minimum ten-year follow-up. Foot Ankle Int 22:102–106PubMed Day GA, Swanson CE, Hulcombe BG (2001) Operative treatment of ankle fractures: a minimum ten-year follow-up. Foot Ankle Int 22:102–106PubMed
16.
Zurück zum Zitat Distasio AJ 2nd, Jaggears FR, Depasquale LV et al (1994) Protected early motion versus cast immobilization in postoperative management of ankle fractures. Contemp Orthop 29:273–277PubMed Distasio AJ 2nd, Jaggears FR, Depasquale LV et al (1994) Protected early motion versus cast immobilization in postoperative management of ankle fractures. Contemp Orthop 29:273–277PubMed
17.
Zurück zum Zitat Egol KA, Dolan R, Koval KJ (2000) Functional outcome of surgery for fractures of the ankle. A prospective, randomised comparison of management in a cast or a functional brace. J Bone Joint Surg Br 82:246–249PubMed Egol KA, Dolan R, Koval KJ (2000) Functional outcome of surgery for fractures of the ankle. A prospective, randomised comparison of management in a cast or a functional brace. J Bone Joint Surg Br 82:246–249PubMed
18.
Zurück zum Zitat Finsen V, Saetermo R, Kibsgaard L et al (1989) Early postoperative weight-bearing and muscle activity in patients who have a fracture of the ankle. J Bone Joint Surg Am 71:23–27PubMed Finsen V, Saetermo R, Kibsgaard L et al (1989) Early postoperative weight-bearing and muscle activity in patients who have a fracture of the ankle. J Bone Joint Surg Am 71:23–27PubMed
19.
Zurück zum Zitat Hedstrom M, Ahl T, Dalen N (1994) Early postoperative ankle exercise. A study of postoperative lateral malleolar fractures. Clin Orthop Relat Res 300:193–196 Hedstrom M, Ahl T, Dalen N (1994) Early postoperative ankle exercise. A study of postoperative lateral malleolar fractures. Clin Orthop Relat Res 300:193–196
20.
Zurück zum Zitat Hernigou P, Pariat J (2017) History of internal fixation with plates (part 2): new developments after World War II; compressing plates and locked plates. Int Orthop 41:1489–1500PubMed Hernigou P, Pariat J (2017) History of internal fixation with plates (part 2): new developments after World War II; compressing plates and locked plates. Int Orthop 41:1489–1500PubMed
21.
Zurück zum Zitat Hong CC, Roy SP, Nashi N et al (2013) Functional outcome and limitation of sporting activities after bimalleolar and trimalleolar ankle fractures. Foot Ankle Int 34:805–810PubMed Hong CC, Roy SP, Nashi N et al (2013) Functional outcome and limitation of sporting activities after bimalleolar and trimalleolar ankle fractures. Foot Ankle Int 34:805–810PubMed
22.
Zurück zum Zitat Huntley SR, Abyar E, Lehtonen EJ et al (2019) Incidence of and risk factors for venous thromboembolism after foot and ankle surgery. Foot Ankle Spec 12:218–227PubMed Huntley SR, Abyar E, Lehtonen EJ et al (2019) Incidence of and risk factors for venous thromboembolism after foot and ankle surgery. Foot Ankle Spec 12:218–227PubMed
23.
Zurück zum Zitat Kamin K, Notov D, Al-Sadi O et al (2020) Treatment of ankle fractures : standards, tricks and pitfalls. Unfallchirurg 123:43–56PubMed Kamin K, Notov D, Al-Sadi O et al (2020) Treatment of ankle fractures : standards, tricks and pitfalls. Unfallchirurg 123:43–56PubMed
24.
Zurück zum Zitat Karich B, Klos K, Simons P et al (2017) Minimally invasive osteosynthesis after ankle fractures in geriatric patients : surgical technique with the aid of headless full thread screws. Unfallchirurg 120:993–999PubMed Karich B, Klos K, Simons P et al (2017) Minimally invasive osteosynthesis after ankle fractures in geriatric patients : surgical technique with the aid of headless full thread screws. Unfallchirurg 120:993–999PubMed
25.
Zurück zum Zitat Keene DJ, Williamson E, Bruce J et al (2014) Early ankle movement versus immobilization in the postoperative management of ankle fracture in adults: a systematic review and meta-analysis. J Orthop Sports Phys Ther 44:690–701PubMed Keene DJ, Williamson E, Bruce J et al (2014) Early ankle movement versus immobilization in the postoperative management of ankle fracture in adults: a systematic review and meta-analysis. J Orthop Sports Phys Ther 44:690–701PubMed
26.
Zurück zum Zitat Klos K, Simons P, Muckley T et al (2017) Fractures of the ankle joint in elderly patients. Unfallchirurg 120:979–992PubMed Klos K, Simons P, Muckley T et al (2017) Fractures of the ankle joint in elderly patients. Unfallchirurg 120:979–992PubMed
27.
Zurück zum Zitat Kollrack Y, Mollenhoff G (2009) Ankle osteosynthesis infection: vacuum therapy as the treatment of choice. Unfallchirurg 112:433–438PubMed Kollrack Y, Mollenhoff G (2009) Ankle osteosynthesis infection: vacuum therapy as the treatment of choice. Unfallchirurg 112:433–438PubMed
28.
Zurück zum Zitat Lampridis V, Gougoulias N, Sakellariou A (2018) Stability in ankle fractures: diagnosis and treatment. EFORT Open Rev 3:294–303PubMedPubMedCentral Lampridis V, Gougoulias N, Sakellariou A (2018) Stability in ankle fractures: diagnosis and treatment. EFORT Open Rev 3:294–303PubMedPubMedCentral
29.
Zurück zum Zitat Lehtonen H, Jarvinen TL, Honkonen S et al (2003) Use of a cast compared with a functional ankle brace after operative treatment of an ankle fracture. A prospective, randomized study. J Bone Joint Surg Am 85:205–211PubMed Lehtonen H, Jarvinen TL, Honkonen S et al (2003) Use of a cast compared with a functional ankle brace after operative treatment of an ankle fracture. A prospective, randomized study. J Bone Joint Surg Am 85:205–211PubMed
30.
Zurück zum Zitat Lin C‑WC, Moseley AM, Herbert RD et al (2009) Pain and dorsiflexion range of motion predict short- and medium-term activity limitation in people receiving physiotherapy intervention after ankle fracture: an observational study. Aust J Physiother 55:31–37PubMed Lin C‑WC, Moseley AM, Herbert RD et al (2009) Pain and dorsiflexion range of motion predict short- and medium-term activity limitation in people receiving physiotherapy intervention after ankle fracture: an observational study. Aust J Physiother 55:31–37PubMed
31.
Zurück zum Zitat Macera A, Carulli C, Sirleo L et al (2018) Postoperative complications and reoperation rates following open reduction and internal fixation of ankle fracture. Joints 6:110–115PubMedPubMedCentral Macera A, Carulli C, Sirleo L et al (2018) Postoperative complications and reoperation rates following open reduction and internal fixation of ankle fracture. Joints 6:110–115PubMedPubMedCentral
32.
Zurück zum Zitat Olsen LL, Moller AM, Brorson S et al (2017) The impact of lifestyle risk factors on the rate of infection after surgery for a fracture of the ankle. Bone Joint J 99-B:225–230PubMed Olsen LL, Moller AM, Brorson S et al (2017) The impact of lifestyle risk factors on the rate of infection after surgery for a fracture of the ankle. Bone Joint J 99-B:225–230PubMed
33.
Zurück zum Zitat Pfeifer CG, Grechenig S, Frankewycz B et al (2015) Analysis of 213 currently used rehabilitation protocols in foot and ankle fractures. Injury 46:S51–S57PubMed Pfeifer CG, Grechenig S, Frankewycz B et al (2015) Analysis of 213 currently used rehabilitation protocols in foot and ankle fractures. Injury 46:S51–S57PubMed
34.
Zurück zum Zitat Rabenda V, Nicolet D, Beaudart C et al (2013) Relationship between use of antidepressants and risk of fractures: a meta-analysis. Osteoporos Int 24:121–137PubMed Rabenda V, Nicolet D, Beaudart C et al (2013) Relationship between use of antidepressants and risk of fractures: a meta-analysis. Osteoporos Int 24:121–137PubMed
35.
Zurück zum Zitat Rosengren BE, Karlsson M, Petersson I et al (2015) The 21st-century landscape of adult fractures: cohort study of a complete adult regional population. J Bone Miner Res 30:535–542PubMed Rosengren BE, Karlsson M, Petersson I et al (2015) The 21st-century landscape of adult fractures: cohort study of a complete adult regional population. J Bone Miner Res 30:535–542PubMed
36.
Zurück zum Zitat Schubert J, Lambers KTA, Kimber C et al (2020) Effect on overall health status with weightbearing at 2 weeks vs 6 weeks after open reduction and internal fixation of ankle fractures. Foot Ankle Int 41:658–665PubMed Schubert J, Lambers KTA, Kimber C et al (2020) Effect on overall health status with weightbearing at 2 weeks vs 6 weeks after open reduction and internal fixation of ankle fractures. Foot Ankle Int 41:658–665PubMed
37.
Zurück zum Zitat Smeeing DPJ, Houwert RM, Briet JP et al (2018) Weight-bearing or non-weight-bearing after surgical treatment of ankle fractures: a multicenter randomized controlled trial. Eur J Trauma Emerg Surg 46:121–130PubMedPubMedCentral Smeeing DPJ, Houwert RM, Briet JP et al (2018) Weight-bearing or non-weight-bearing after surgical treatment of ankle fractures: a multicenter randomized controlled trial. Eur J Trauma Emerg Surg 46:121–130PubMedPubMedCentral
38.
Zurück zum Zitat Sondenaa K, Hoigaard U, Smith D et al (1986) Immobilization of operated ankle fractures. Acta Orthop Scand 57:59–61PubMed Sondenaa K, Hoigaard U, Smith D et al (1986) Immobilization of operated ankle fractures. Acta Orthop Scand 57:59–61PubMed
39.
Zurück zum Zitat Soohoo NF, Krenek L, Eagan MJ et al (2009) Complication rates following open reduction and internal fixation of ankle fractures. J Bone Joint Surg Am 91:1042–1049PubMed Soohoo NF, Krenek L, Eagan MJ et al (2009) Complication rates following open reduction and internal fixation of ankle fractures. J Bone Joint Surg Am 91:1042–1049PubMed
40.
Zurück zum Zitat Stockle U, Konig B, Tempka A et al (2000) Cast immobilization versus vacuum stabilizing system. Early functional results after osteosynthesis of ankle joint fractures. Unfallchirurg 103:215–219PubMed Stockle U, Konig B, Tempka A et al (2000) Cast immobilization versus vacuum stabilizing system. Early functional results after osteosynthesis of ankle joint fractures. Unfallchirurg 103:215–219PubMed
41.
Zurück zum Zitat Tropp H, Norlin R (1995) Ankle performance after ankle fracture: a randomized study of early mobilization. Foot Ankle Int 16:79–83PubMed Tropp H, Norlin R (1995) Ankle performance after ankle fracture: a randomized study of early mobilization. Foot Ankle Int 16:79–83PubMed
42.
Zurück zum Zitat Vioreanu M, Dudeney S, Hurson B et al (2007) Early mobilization in a removable cast compared with immobilization in a cast after operative treatment of ankle fractures: a prospective randomized study. Foot Ankle Int 28:13–19PubMed Vioreanu M, Dudeney S, Hurson B et al (2007) Early mobilization in a removable cast compared with immobilization in a cast after operative treatment of ankle fractures: a prospective randomized study. Foot Ankle Int 28:13–19PubMed
43.
Zurück zum Zitat Yasui Y, Shimozono Y, Hung CW et al (2019) Postoperative reoperations and complications in 32,307 ankle fractures with and without concurrent ankle arthroscopic procedures in a 5-year period based on a large U.S. healthcare database. J Foot Ankle Surg 58:6–9PubMed Yasui Y, Shimozono Y, Hung CW et al (2019) Postoperative reoperations and complications in 32,307 ankle fractures with and without concurrent ankle arthroscopic procedures in a 5-year period based on a large U.S. healthcare database. J Foot Ankle Surg 58:6–9PubMed
44.
Zurück zum Zitat Yoshiko A, Yamauchi K, Kato T et al (2018) Effects of post-fracture non-weight-bearing immobilization on muscle atrophy, intramuscular and intermuscular adipose tissues in the thigh and calf. Skelet Radiol 47:1541–1549 Yoshiko A, Yamauchi K, Kato T et al (2018) Effects of post-fracture non-weight-bearing immobilization on muscle atrophy, intramuscular and intermuscular adipose tissues in the thigh and calf. Skelet Radiol 47:1541–1549
Metadaten
Titel
Nachbehandlung von operativ versorgten Sprunggelenkfrakturen
Was ist der aktuelle Wissensstand?
verfasst von
K. Rellensmann
S. F. Baumbach
W. Böcker
Prof. Dr. H. Polzer
Publikationsdatum
29.01.2021
Verlag
Springer Medizin
Schlagwort
Sprunggelenkfraktur
Erschienen in
Die Unfallchirurgie / Ausgabe 3/2021
Print ISSN: 2731-7021
Elektronische ISSN: 2731-703X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00113-021-00955-2

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2021

Die Unfallchirurgie 3/2021 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.