Skip to main content
main-content

03.01.2019 | ORIGINAL ARTICLE | Ausgabe 1/2019

Langenbeck's Archives of Surgery 1/2019

Stringent fluid management might help to prevent postoperative ileus after loop ileostomy closure

Zeitschrift:
Langenbeck's Archives of Surgery > Ausgabe 1/2019
Autoren:
Fabian Grass, Basile Pache, Fabio Butti, Josep Solà, Dieter Hahnloser, Nicolas Demartines, Martin Hübner
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s00423-018-1744-4) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Purpose

The present study aimed to analyze the impact of perioperative fluid management on postoperative ileus (POI) after loop ileostomy closure.

Methods

Consecutive loop ileostomy closures over a 6-year period (May 2011–May 2017) were included. Main outcomes were POI, defined as time to first stool beyond POD 3, and postoperative complications of any grade. Critical fluid management–related thresholds including postoperative weight gain were identified through receiver operator characteristics (ROC) analysis and tested in a multivariable analysis.

Results

Of 238 included patients, 33 (14%) presented with POI; overall complications occurred in 91 patients (38%). 1.7 L IV fluids at postoperative day (POD) 0 was determined a critical threshold for POI (area under ROC curve (AUROC), 0.64), yielding a negative predictive value (NPV) of 93%. Further, a critical cutoff for a postoperative weight gain of 1.2 kg at POD 2 was identified (AUROC, 0.65; NPV, 95%). Multivariable analysis confirmed POD 0 fluids of > 1.7 L (OR, 4.7; 95% CI, 1.4–15.3; p = 0.01) and POD 2 weight gain of > 1.2 kg (OR, 3.1; 95% CI, 1–9.4; p = 0.046) as independent predictors for POI.

Conclusions

Perioperative fluid administration of > 1.7 L and POD 2 weight gain of > 1.2 kg represent critical thresholds for POI after loop ileostomy closure.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
High Resolution Image (TIFF 32874 kb)
423_2018_1744_MOESM1_ESM.tiff
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2019

Langenbeck's Archives of Surgery 1/2019 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise