Skip to main content
main-content

12.02.2019 | Original Article Open Access

Subclinical synovitis and enthesitis in psoriasis patients and controls by ultrasonography in Saudi Arabia; incidence of psoriatic arthritis during two years

Zeitschrift:
Clinical Rheumatology
Autoren:
Basant Elnady, Nashwa K. El Shaarawy, Noha Mohammed Dawoud, Tohamy Elkhouly, Dalia El-Sayed Desouky, Eman Nabil ElShafey, Mohamed S. El Husseiny, Johannes J. Rasker
Wichtige Hinweise

Publisher’s note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Objective

To evaluate ultrasonographic subclinical inflammatory synovitis and enthesitis in psoriasis patients, without clinical arthritis or enthesitis compared with healthy controls, with a 2-year follow-up to study the associated incidence of psoriatic arthritis (PsA).

Methods

A total of 109 consecutive psoriasis vulgaris patients without clinical signs of PsA and 90 healthy controls were included from two tertiary medical centers. Subjects underwent dermatological examination, PASI score evaluation for severity of psoriasis, musculoskeletal examination using 68/66 joints count for tenderness and swollen joints. Patients were assessed for CRP, musculoskeletal ultrasound (MSUS) in the form of grayscale ultrasound (GSUS), and power Doppler ultrasound (PDUS) for eight entheses and 34 joints to detect MSUS subclinical enthesitis and synovitis. All patients were followed-up for 2 years to detect evolving PsA.

Results

Subclinical enthesitis and synovitis were detected in 39.5% of psoriasis patients and 10% of controls (P < 0.001). CRP was significantly higher in psoriasis patients with MSUS manifestations (P < 0.01). PDUS and GSUS subclinical synovitis and/or enthesitis were detected at least in one site in psoriatic patients more than in controls (P < 0.05). During a 2-year follow-up of patients, the annual PsA incidence was 4.3%. Psoriasis patients who developed PsA showed a higher prevalence of baseline enthesitis, higher PDUS and GSUS synovitis scores, and higher baseline CRP level than those who did not develop PsA.

Conclusions

MSUS subclinical synovitis and enthesitis are quite common in psoriasis patients. The incidence of PsA in Saudi’s psoriasis patients was slightly higher than worldwide reports. Subclinical enthesitis, PDUS, and GSUS synovitis could predict PsA development.

Unsere Produktempfehlungen

e.Med Interdisziplinär

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Nicht verpassen: e.Med bis 13. März 2019 100€ günstiger im ersten Jahr!

e.Med Innere Medizin

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Innere Medizin erhalten Sie Zugang zu CME-Fortbildungen des Fachgebietes Innere Medizin, den Premium-Inhalten der internistischen Fachzeitschriften, inklusive einer gedruckten internistischen Zeitschrift Ihrer Wahl.

Nicht verpassen: e.Med bis 13. März 2019 100€ günstiger im ersten Jahr!

Literatur
Über diesen Artikel


 

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise