Skip to main content
Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery 1/2020

22.11.2019 | Original Article

Success rate 1 year after apical surgery: a retrospective analysis

verfasst von: Eveline Sutter, Silvio Valdec, Dominique Bichsel, Daniel Wiedemeier, Martin Rücker, Bernd Stadlinger

Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery | Ausgabe 1/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The aim of the current study was the retrospective analysis of the outcomes of teeth treated with apical surgery after a 1-year follow-up period. Furthermore, potential factors associated with the success rate were investigated.

Methods

All patients were treated at the Clinic of Cranio-Maxillofacial and Oral Surgery at the University of Zurich between 2010 and 2017. To be eligible for inclusion, all patients were required to have undergone apical surgery with a retrograde root-end filling, and a 1-year follow-up examination at the University of Zurich. Treatment success at the 1-year follow-up time-point was defined as an absence of clinical complaints and radiographically determined healing. Parameters that were analysed included tooth localisation, periapical index of the preoperative lesion, administration of antibiotics, smoker status, histopathology of the apical lesion, radiographically determined sufficiency of root canal treatment pain and clinical signs of inflammation at the initial examination.

Results

A total of 81 teeth fulfilled all the inclusion criteria. At the 1-year follow-up, 91.4% of the teeth exhibited successful clinical and radiographic healing. The type of tooth was significantly associated with the success of the surgery (p = 0.006), but radiological severity of periapical inflammation, lesion histopathology, administration of antibiotics, smoker status, the quality of the root canal treatment, and preoperative pain and clinical signs of inflammation were not.

Conclusion

The results of the present study suggest that apical surgery with retrograde root-end filling is a reliable therapy for the preservation of teeth. Furthermore, there are limited factors that affect the treatment outcome.
Literatur
10.
Zurück zum Zitat Brynolf I (1967) A histological and roentgenological study of the periapical region of human upper incisors. Almqvist & Wiksell, Uppsala Brynolf I (1967) A histological and roentgenological study of the periapical region of human upper incisors. Almqvist & Wiksell, Uppsala
Metadaten
Titel
Success rate 1 year after apical surgery: a retrospective analysis
verfasst von
Eveline Sutter
Silvio Valdec
Dominique Bichsel
Daniel Wiedemeier
Martin Rücker
Bernd Stadlinger
Publikationsdatum
22.11.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Oral and Maxillofacial Surgery / Ausgabe 1/2020
Print ISSN: 1865-1550
Elektronische ISSN: 1865-1569
DOI
https://doi.org/10.1007/s10006-019-00815-9

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2020

Oral and Maxillofacial Surgery 1/2020 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.