Skip to main content
Erschienen in: Strahlentherapie und Onkologie 12/2019

15.07.2019 | Original Article

Successful integration of radiation oncology in preclinical medical education

Experiences with an interdisciplinary training project

verfasst von: Michael Oertel, MD, Martina Schmitz, Jan Carl Becker, Hans Theodor Eich, Anna Schober

Erschienen in: Strahlentherapie und Onkologie | Ausgabe 12/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Modern impartation of both anatomic and radiation oncology (RO) knowledge in medical education enables a transfer of preclinical knowledge to clinical practice, which may be addressed by multidisciplinary concepts. The faculty’s “Anatomy and imaging” course attempts to integrate RO, radiology and nuclear medicine into the preclinical curriculum. The present analysis focuses on the description of the course concept and discusses the potential didactic impact of the implementation of RO.

Methods

In total 5 semester cohorts have undertaken the course since the introduction of RO in the winter semester of 2015/2016 with 682 students participating. It is designed as a small group circuit training with a teaching content of 8 h daily. Course evaluation was performed on a 100-item Likert scale.

Results

General evaluation showed an average of 9.3–12.7 on a Likert scale (0 being the best, 100 being the worst grade). Use of media, relevance for medical training, gain of interest in medicine in general and overall satisfaction with the course received excellent mean values. For RO, there was a high degree of consent with the following statements: “the course was well organized”, “subjects and presentation were well-structured”, “topics were well chosen”, “the time for exercises was sufficient” and “teaching by student tutors and physicians was adequate”.

Conclusion

The present evaluation demonstrates the feasibility of introducing RO in the preclinical part of medical education. The course concept shows excellent results in evaluation and may help in broadening RO knowledge and in recruiting new doctoral candidates and residents.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Schimek-Jasch T, Troost EGC, Rücker G et al (2015) A teaching intervention in a contouring dummy run improved target volume delineation in locally advanced non-small cell lung cancer: Reducing the interobserver variability in multicentre clinical studies. Strahlenther Onkol 191:525–533. https://doi.org/10.1007/s00066-015-0812-8 CrossRefPubMed Schimek-Jasch T, Troost EGC, Rücker G et al (2015) A teaching intervention in a contouring dummy run improved target volume delineation in locally advanced non-small cell lung cancer: Reducing the interobserver variability in multicentre clinical studies. Strahlenther Onkol 191:525–533. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00066-015-0812-8 CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Schober A, Schmitz M, Zimmer S, Schmidt R, Oertel M, Vrachimis A, Marschall B (2017) Vom Know-what zum Know-how – 15 Jahre „Anatomie und Bildgebung“. Joint Congress of the Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) and the Arbeitskreis zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ), Münster, 20.–23.09.2017 Schober A, Schmitz M, Zimmer S, Schmidt R, Oertel M, Vrachimis A, Marschall B (2017) Vom Know-what zum Know-how – 15 Jahre „Anatomie und Bildgebung“. Joint Congress of the Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) and the Arbeitskreis zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ), Münster, 20.–23.09.2017
21.
Zurück zum Zitat Bundesministerium für Bildung und Forschung (2017) Masterplan Medizinstudium 2020 Bundesministerium für Bildung und Forschung (2017) Masterplan Medizinstudium 2020
23.
Zurück zum Zitat Akademie der DEGRO (2016) Curriculum zur Weiterbildung zum „Facharzt für Strahlentherapie“ der Akademie der „Deutschen Gesellschaft fur Radioonkologie’(DEGRO) zur ’Fort- und Weiterbildung in der Radioonkologie“ Akademie der DEGRO (2016) Curriculum zur Weiterbildung zum „Facharzt für Strahlentherapie“ der Akademie der „Deutschen Gesellschaft fur Radioonkologie’(DEGRO) zur ’Fort- und Weiterbildung in der Radioonkologie“
26.
Zurück zum Zitat MFT Medizinischer Fakultätentag der Bundesrepublik Deutschland e. V. (2015) Nationaler Kompetenzbasierter Lernzielkatalog Medizin (NKLM) MFT Medizinischer Fakultätentag der Bundesrepublik Deutschland e. V. (2015) Nationaler Kompetenzbasierter Lernzielkatalog Medizin (NKLM)
Metadaten
Titel
Successful integration of radiation oncology in preclinical medical education
Experiences with an interdisciplinary training project
verfasst von
Michael Oertel, MD
Martina Schmitz
Jan Carl Becker
Hans Theodor Eich
Anna Schober
Publikationsdatum
15.07.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Strahlentherapie und Onkologie / Ausgabe 12/2019
Print ISSN: 0179-7158
Elektronische ISSN: 1439-099X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00066-019-01492-z

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2019

Strahlentherapie und Onkologie 12/2019 Zur Ausgabe

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.