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Surgical Endoscopy

Ausgabe 1/2002

Inhalt (71 Artikel)

Laparoscopic abdominoperineal resection and anterior resection with curative intent for carcinoma of the rectum

H. Scheidbach, C. Schneider, J. Konradt, E. Bärlehner, L. Köhler, Ch. Wittekind, F. Köckerling

Early clinical results of endorectal surgery using a newly designed rectal tube with a side window

E. Kanehira, Y. Yamashita, K. Omura, T. Kinoshita, K. Kawakami, G. Watanabe

Laparoscopic left colon resection for diverticular disease

G. Trebuchet, D. Lechaux, J.L. Lecalve

Colonoscopy in Mice

E.H. Huang, J.J. Carter, R.L. Whelan, Y.H. Liu, J.O. Rosenberg, H. Rotterdam, A.M. Schmidt, D.M. Stern, K.A. Forde

Laparoscopic antireflux surgery in the elderly

Y.S. Khajanchee, D.R. Urbach, N. Butler, P.D. Hansen, L.L. Swanstrom

Training period in laparoscopic colorectal surgery

M. Braga, A. Vignali, W. Zuliani, G. Radaelli, L. Gianotti, G. Toussoun, V. Carlo

Safety and long-term outcome of laparoscopic antireflux surgery in patients in their eighties and older

T. Bammer, R.A. Hinder, A. Klaus, J.S. Libbey, D.A. Napoliello, J.A. Rodriquez

Risk factors for complications of laparoscopic Nissen fundoplication

D. Hahnloser, M. Schumacher, R. Cavin, B. Cosendey, P. Petropoulos

Laparoscopic fundoplication

P.M. Markus, O. Horstmann, C. Kley, T. Neufang, H. Becker

Laparoscopic versus open fundoplication in infants

S. Somme, J.A. Rodriguez, D.G. Kirsch, D.C. Liu

Immediate radiographic assessment following laparoscopic antireflux operations is unnecessary

M.F. Szwerc, D.J. Gagne, R.J. Wiechmann, R.H. Maley, T.S. Santucci, R.J. Landreneau

A canine model of gastroesophageal reflux disease (GERD)

R.L. McMahon, A. Ali, E.G. Chekan, E.M. Clary, M.J. Garcia-Oria, M.C. Fina, R.L. McRae, A. Ko, A. Gandsas, T.N. Pappas, W.S. Eubanks

Laparoscopic myotomy vs endoscopic dilation in the treatment of achalasia

J. Suárez, F. Mearin, R. Boque, V. Zanón, J.R. Armengol, J. Pradell, B. Bermejo, A. Nadal

Cardiac function during laparoscopic vs open gastric bypass

N.T. Nguyen, H.S. Ho, N.W. Fleming, P. Moore, S.J. Lee, C.D. Goldman, C.J. Cole, B.M. Wolfe

Does pneumatic dilatation affect the outcome of laparoscopic cardiomyotomy?

K. Dolan, K. Zafirellis, A. Fountoulakis, I.G. Martin, S.P.L. Dexter, M. Larvin, M.J. McMahon

Endoscopic thyroid resection using cutaneous elevation in lieu of insufflation

H. Kitano, M. Fujimura, T. Kinoshita, H. Kataoka, M. Hirano, K. Kitajima

Endoscopic thyroidectomy and parathyroidectomy by the axillary approach

Y. Ikeda, H. Takami, M. Niimi, S. Kan, Y. Sasaki, J. Takayama

Anterior, lateral, and posterior retroperitoneal approaches in endoscopic adrenalectomy

E. Lezoche, M. Guerrieri, F. Feliciotti, A.M. Paganini, S. Perretta, M. Baldarelli, J. Bonjer, P. Miccoli

Laparoscopic adrenalectomy for pheochromocytoma

K.W. Kercher, A. Park, B.D. Matthews, G. Rolband, R.F. Sing, B.T. Heniford

The impact of splenic weight on laparoscopic splenectomy for splenomegaly

G. Terrosu, U. Baccarani, V. Bresadola, M.A. Sistu, A. Uzzau, F. Bresadola

Bidirectional endoscopy in patients with fecal occult blood

J.P. Velez, W.H. Schwesinger, J. Stauffer, H.V. Gaskill, G.B. Kazantsev, K.R. Sirinek, W.E. Strodel

Does training in a virtual reality simulator improve surgical performance?

G. Ahlberg, T. Heikkinen, L. Iselius, C.-E Leijonmarck, J. Rutqvist, D. Arvidsson

Time-action analysis of instrument positioners in laparoscopic cholecystectomy

K.T. Boer, M. Bruijn, J.E. Jaspers, L.P.S. Stassen, W.F.M. Erp, A. Jansen, P.M.N.Y.H. Go, J. Dankelman, D.J. Gouma

Chronic idiopathic thrombocytopenic purpura (ITP) is a surgical disease

A. Szold, H. Kais, A. Keidar, L. Nadav, A. Eldor, J.M. Klausner

Pulmonary function after laparoscopic and open cholecystectomy

Š. Hasukić, D. Mešić, E. Dizdarević, D. Keser, S. Hadžiselimović, M. Bazarđžanović

Nurse-led direct access endoscopy clinics: the future?

P.S. Basnyat, K.F. Gomez, J. West, P.S. Davies, M.E. Foster

The poor quality of information about laparoscopy on the World Wide Web as indexed by popular search engines

J.W. Allen, R.J. Finch, M.G. Coleman, L.K. Nathanson, N.A. O'Rourke, G.A. Fielding

Laparoscopic cholecystectomy in acute cholecystitis

K. Prakash, G. Jacob, V. Lekha, A. Venugopal, B. Venugopal, H. Ramesh

Deep venous thrombosis after laparoscopic cholecystectomy and prevention with nadroparin

J.T.H. Schaepkens van Riempst, R.H.G.G. Van Hee, J.J.J. Weyler

Effects of carbon dioxide pneumoperitoneum on free radical formation in lung and liver tissues

M. Sare, D. Hamamci, I. Yilmaz, M. Birincioglu, B.B. Mentes, M. Özmen, Ö. Yesilada

Improved usability of a new handle design for laparoscopic dissection forceps

M.A. Veelen, D.W. Meijer, R.H.M. Goossens, C.J. Snijders, J.J. Jakimowicz

Development of an ultrasonically activated trocar system

D. Gossot, P. Validire, S. Matsumoto, H. Tokumura, K. Shimomura, J. Flowers, N. Borenstein, P. Daniel

Intestinal obstruction from midgut volvulus after laparoscopic appendectomy

S.A. Cuadra, M.E. Khalife, D.J. Char, M.R. Wax, D. Halpern

Successful laparoscopic fundoplication in children with ventriculoperitoneal shunts

T. Kimura, K. Nakajima, M. Wasa, M. Yagi, H. Kawahara, H. Soh, M. Ohtani, A. Okada

Dual-organ ablative surgery using a hand-assisted laparoscopic technique

J. Landman, R.S. Figenshau, S. Bhayani, A. Kibel, J.G. Pettaras, J. Fleshman, J. Rehman, R.V. Clayman, C. Sundaram

Management of main bile duct injuries that occur during laparoscopic cholecystectomy

M. Doganay, N.A. Kama, E. Reis, M. Kologlu, M. Atli, U. Gozalan

Laparoscopic esophagogastrostomy: an alternative minimally invasive treatment for achalasia stage III

B. Ablassmaier, C.A. Jacobi, R. Stoesslein, I. Opitz, J.M. Müller

Robotic-assisted laparoscopic cholecystectomy

P.M.Y. Goh, D. Lomanto, J.B.Y. So

Laparoscopic exploration for pancreatic injury

R. Kalimi, P.J. Gorecki, L.D.G. Angus, G.W. Shaftan

Laparoscopic enucleation of an insulinoma of the pancreas tail

S. Takamatsu, K. Teramoto, H. Inoue, N. Goseki, S. Takahashi, H. Baba, T. Iwai, S. Arii

Laparoscopic management of large retroperitoneal lymphoceles complicating aortic surgery

G.A. Blessios, C.K. Rokkas, O. Neulander, D. Panoussopoulos

A novel technique for the laparoscopic resection of mesenteric cysts

C.P. Morrison, S.A. Wemyss-Holden, G.J. Maddern

Dieulafoy's lesion of esophagus

C. Ertekin, U. Barbaros, K. Taviloglu, R. Guloglu, A. Kasoglu

Peritoneal cystic mesothelioma

C. Vara-Thorbeck, R. Toscano-Mendez

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.