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Surgical Endoscopy

Ausgabe 1/2006

Inhalt (34 Artikel)

Laparoscopy for abdominal emergencies

S. Sauerland, F. Agresta, R. Bergamaschi, G. Borzellino, A. Budzynski, G. Champault, A. Fingerhut, A. Isla, M. Johansson, P. Lundorff, B. Navez, S. Saad, E. A. M. Neugebauer

Long-term outcomes of laparoscopic surgery for colorectal cancer

C. B. Sample, M. Watson, A. Okrainec, R. Gupta, D. Birch, M. Anvari

Long-term outcome after laparoscopic and open surgery for rectal prolapse

Y. Kariv, C. P. Delaney, S. Casillas, J. Hammel, J. Nocero, J. Bast, K. Brady, V. W. Fazio, A. J. Senagore

Analysis of the SAGES outcomes initiative cholecystectomy registry

V. Velanovich, J. M. Morton, M. McDonald, R. Orlando III, G. Maupin, L. W. Traverso

Laparoscopy-assisted distal gastrectomy for early gastric cancer

S. Sakuramoto, S. Kikuchi, S. Kuroyama, N. Futawatari, N. Katada, N. Kobayashi, M. Watanabe

Alvimopan, a peripherally acting mu-opioid receptor antagonist, compared with placebo in postoperative ileus after major abdominal surgery

E. R. Viscusi, S. Goldstein, T. Witkowski, A. Andonakakis, R. Jan, K. Gabriel, W. Du, L. Techner, B. Wallin

Laparoscopic versus open incisional hernia repair

D. Earle, N. Seymour, E. Fellinger, A. Perez

Acute gallstone cholecystitis in the elderly

A. Macrì, G. Scuderi, E. Saladino, G. Trimarchi, M. Terranova, A. Versaci, C. Famulari

Laparoscopic ventral hernia repair is safe and cost effective

G. Beldi, R. Ipaktchi, M. Wagner, B. Gloor, D. Candinas

Robotic surgery training and performance

K. Narazaki, D. Oleynikov, N. Stergiou

Construct and face validity of MIST-VR, Endotower, and CELTS

S. Maithel, R. Sierra, J. Korndorffer, P. Neumann, S. Dawson, M. Callery, D. Jones, D. Scott

Telementoring versus on-site mentoring in virtual reality-based surgical training

L. Panait, A. Rafiq, V. Tomulescu, C. Boanca, I. Popescu, A. Carbonell, R. C. Merrell

Thirty robotic adrenalectomies

J. M. Winter, M. A. Talamini, C. L. Stanfield, D. C. Chang, J. D. Hundt, A. P. Dackiw, K. A. Campbell, R. D. Schulick

Thin-layer ablation of human esophageal epithelium using a bipolar radiofrequency balloon device

B. J. Dunkin, J. Martinez, P. A. Bejarano, C. D. Smith, K. Chang, A. S. Livingstone, W. S. Melvin

Laparoscopic repair of strangulated hernias

C. Rebuffat, A. Galli, M. S. Scalambra, F. Balsamo

Mobile in vivo camera robots provide sole visual feedback for abdominal exploration and cholecystectomy

M. E. Rentschler, J. Dumpert, S. R. Platt, S. I. Ahmed, S. M. Farritor, D. Oleynikov

Screen height as an ergonomic factor in laparoscopic surgery

J. Zehetner, A. Kaltenbacher, W. Wayand, A. Shamiyeh

Initial experience with hand-assisted laparoscopic distal pancreatectomy

M. D’Angelica, C. Are, W. Jarnagin, G. DeGregoris, D. Coit, D. Jaques, M. Brennan, Y. Fong

Training surgeons in endoscopic retrograde cholangiopancreatography

G. C. Vitale, C. M. Zavaleta, D. S. Vitale, J. C. Binford, T. C. Tran, G. M. Larson

Heating and humidifying of carbon dioxide during pneumoperitoneum is not indicated

S. S. Davis, D. J. Mikami, M. Newlin, B. J. Needleman, M. S. Barrett, R. Fries, T. Larson, J. Dundon, M. I. Goldblatt, W. S. Melvin

Clinical results of laparoscopic fundoplication at ten years after surgery

B. Dallemagne, J. Weerts, S. Markiewicz, J.-M. Dewandre, C. Wahlen, B. Monami, C. Jehaes

Multimedia article

Laparoscopic restorative proctocolectomy for ulcerative colitis

H. Kessler, W. Hohenberger

International transmission of uncompressed endoscopic surgery images via superfast broadband Internet connections

S. Shimizu, N. Nakashima, K. Okamura, J.-S. Hahm, Y.-W. Kim, B.-I. Moon, H.-S. Han, M. Tanaka

Letter to the editor

Susceptibility of prosthetic biomaterials to infection

J. E. Losanoff, J. M. Millis

Letter to the editor

Intraoperative cholangiography and bile duct injury

L. Sarli, R. Costi, L. Roncoroni

The author replies

A. J. Wagner, L. W. Traverso

Erratum

Effectiveness of esophageal manometry in predicting the outcome of children with primary GER after floppy Nissen-Rossetti wrap

G. Mattioli, V. Gentilino, E. Caponcelli, F. Martino, M. Castagnetti, A. Pini Prato, V. Jasonni

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.