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Surgical Endoscopy

Ausgabe 1/2007

Inhalt (28 Artikel)

Original Article

Laparoscopic treatment of Barrett’s esophagus: long-term results

L. Biertho, B. Dallemagne, J.-M. Dewandre, C. Jehaes, S. Markiewicz, B. Monami, C. Wahlen, J. Weerts

Original Article

Laparoscopic esophagogastrectomy without thoracic or cervical access for adenocarcinoma of the gastroesophageal junction

C. Palanivelu, A. Prakash, R. Parthasarathi, R. Senthilkumar, P. R. Senthilnathan, S. Rajapandian

Original Article

Total and subtotal laparoscopic gastrectomy for adenocarcinoma

R. Pugliese, D. Maggioni, F. Sansonna, I. Scandroglio, G. C. Ferrari, S. Di Lernia, A. Costanzi, J. Pauna, P. de Martini

Original Article

Multidimensional learning curve in laparoscopy-assisted gastrectomy for early gastric cancer

Sung-Ho Jin, Do-Yoon Kim, Hong Kim, In Ho Jeong, Myung-Wook Kim, Yong Kwan Cho, Sang-Uk Han

Thirteen years’ experience with laparoscopic transcystic common bile duct exploration for stones

A. M. Paganini, M. Guerrieri, J. Sarnari, A. De Sanctis, G. D’Ambrosio, G. Lezoche, S. Perretta, E. Lezoche

Original Article

Routine laparoscopic cholecystectomy after endoscopic sphincterotomy for choledocholithiasis in octogenarians: is it worth the risk?

R. Costi, D. DiMauro, A. Mazzeo, A. S. Boselli, S. Contini, V. Violi, L. Roncoroni, L. Sarli

Original Article

Low conjunction of the cystic duct with the common bile duct: does it correlate with the formation of common bile duct stones?

I. Tsitouridis, G. Lazaraki, C. Papastergiou, E. Pagalos, G. Germanidis

Original Article

Laparoscopic partial splenectomy

S. Uranues, D. Grossman, L. Ludwig, R. Bergamaschi

Original Article

Treatment of varicocele with reference to age: a retrospective comparison of three minimally invasive procedures

S. Beutner, M. May, B. Hoschke, C. Helke, M. Lein, J. Roigas, M. Johannsen

Original Article

Day-case laparoscopic cholecystectomy: treatment of choice for selected patients?

M. Victorzon, P. Tolonen, T. Vuorialho

Original Article

A prototype ultrasound-guided laparoscopic radiofrequency ablation system

P. Bao, T. K. Sinha, C.-C. R. Chen, J. R. Warmath, R. L. Galloway, A. J. Herline

Original Article

Minimal access approach to the management of large ovarian cysts

S. M. Goh, J. Yam, S. F. Loh, A. Wong

Original Article

Day case laparoscopic incisional hernia repair is feasible, acceptable, and cost effective

A. H. Engledow, N. Sengupta, F. Akhras, M. Tutton, S. J. Warren

Original Article

Transanal endoscopic microsurgery for carcinoma of the rectum

S. Maslekar, S. H. Pillinger, J. R. T. Monson

Original Article

Laparoscopic versus open approach for solitary insulinoma

Antonio Sa Cunha, Cedric Beau, Alexandre Rault, Bogdan Catargi, Denis Collet, Bernard Masson

Original Article

Handheld gamma probe used to detect accessory spleens during initial laparoscopic splenectomies

Umut Barbaros, Ahmet Dinççağ, Yesim Erbil, Selcuk Mercan, Yasemin Sanli, Işık Adalet, Reyhan Küçükkaya

Original Article

Video-assisted central compartment lymphadenectomy in a patient with a positive RET oncogene: initial experience

P. Miccoli, R. Elisei, G. Donatini, G. Materazzi, P. Berti

Technique

Technical feasibility of laparoscopic Finney pyloroplasty examined in a canine model

F. M. Sánchez-Margallo, B. Loscertales, I. Díaz-Güemes, J. Usón

Letter to the editor

A new retractor system for thoracoscopic thymectomy using the anterior chest wall–lifting method

N. Ishikawa, Y. S. Sun, L. W. Nifong, M. Oda, Y. Ohta, G. Watanabe, W. R. Chitwood Jr.

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.