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Surgical Endoscopy

Ausgabe 11/2001

Inhalt (31 Artikel)

Randomized controlled trial of laparoscopic transabdominal preperitoneal hernioplasty vs Shouldice repair

J.F. Tschudi, M. Wagner, C. Klaiber, J.-J. Brugger, E. Frei, L. Krahenbuhl, R. Inderbitzi, J. Boinski, S.-F. Hsu Schmitz, J. Husler

Gastrointestinal quality of life in patients with symptomatic or asymptomatic cholelithiasis before and after laparoscopic cholecystectomy

B. Bülent Mentes, M. Akin, O. Irkörücü, E. Tatliciolu, Z. Ferahköe, A. Yildinm, I. Maral

Pancreatic complications following laparoscopic splenectomy

B. Chand, R.M. Walsh, J. Ponsky, F. Brody

Hand-assisted laparoscopic surgery: an emerging technique

M.S. Kurian, E. Patterson, V.E. Andrei, M.B. Edye

Influence of three-dimensional vision on surgical telemanipulator performance

V. Falk, D. Mintz, J. Grunenfelder, J.I. Fann, T.A. Burdon

Changes in T cell subsets, interleukin-6 and C-reactive protein after laparoscopic and open colorectal resection for malignancy

B.J. Mehigan, J.E. Hartley, P.J. Drew, A. Saleh, P.C. Dore, P.W. Lee, J.R.T. Monson

Histologic evaluation of fetal brains following maternal pneumoperitoneum

M. Garcia-Oria, A. Ali, J.D. Reynolds, E. Clary, A. Gandsas, T. Cummings, R.L. McMahon, S. Bruch, M. Fina, A. Ko, S. Eubanks

A prospective study of bile leaks after laparoscopic cholecystectomy

D.M. Hasl, O.R. Ruiz, J. Baumert, C. Gerace, J.A. Matyas, P.H. Taylor, G.M. Kennedy

Definitive treatment of extended Hirschsprung's disease or total colonic form

A. Bonnard, P. de Lagausie, M.D. Leclair, K. Marwan, J. Languepin, B. Bruneau, D. Berribi, Y. Aigrain

Endoscopic ligation for patients with active bleeding Mallory-Weiss tears

K. Gunay, N. Cabioglu, U. Barbaros, K. Taviloglu, C. Ertekin

Laparoscopic spinal fusion of L4-L5 and L5-S1

B.P. Geerdes, C.hW.G.M. Geukers, W.F.M. van Erp

Laparoscopic repair of poststernotomy subxiphoid epigastric hernia

O. Landau, A. Raziel, A. Matz, S. Kyzer, I. Haruzi

Laparoscopic surgery-induced changes in oxidative stress markers in human plasma

G.K. Glantzounis, A.D. Tselepis, A.P. Tambaki, T.A. Trikalinos, A.D. Manataki, D.A. Galaris, E.C. Tsimoyiannis, A.M. Kappas

Laser-induced thermotherapy: intra- and extralesionary recurrence after incomplete destruction of experimental liver metastasis

C. Isbert, A. Roggan, J.-P. Ritz, G. Muller, H.J. Buhr, K.-S. Lehmann, C.-T. Germer

Laparoscopic cholecystectomy in morbidly obese patients

B.J. Ammori, A. Vezakis, D. Davides, I.G. Martin, M. Larvin, M.J. McMahon

Fiberoptic ductoscopy for breast cancer patients with nipple discharge

K.-W. Shen, J. Wu, J.-S. Lu, Q.-X. Han, Z.-Z. Shen, M. Nguyen, S.H. Barsky, Z.-M. Shao

Description of two new human ovarian carcinoma models in nude rats suitable for laparoscopic experimentation

F. Lecuru, N. Guilbaud, A. Agostini, C. Augereau, F. Vilde, R. Taurelle

Laparoscopic vs open adrenalectomy for benign adrenal neoplasm

D. Hazzan, E. Shiloni, D. Golijanin, O. Jurim, D. Gross, P. Reissman

Laparoscopic repair of Bochdalek's hernia with gastric volvulus

G. Carreno, R. Sanchez, R.A. Alonso, M.A. Galarraga, C. Moriyon, A. Magarzo, F. Bouzon, Z. Makdissi, R.A. Obregon

Laparoscopic-assisted resection of bleeding jejunal leiomyoma

M.A. Abbas, M. Al-Kandari, F.M. Dashti

Totally endoscopic Nissen fundoplication with a robotic system in a child

Dr. D. Meininger, C. Byhahn, K. Heller, C.N. Gutt, K. Westphal

Adjustable gastric banding in a patient with sarcoidosis

B. Labeck, H. Nehoda, C. Kahler, M. Freund, F. Aigner, H.G. Weiss

Endoscopic thyroidectomy by the axillary approach

Y. Ikeda, H. Takami, M. Niimi, S. Kan, Y. Sasaki, J. Takayama

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.