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Surgical Endoscopy

Ausgabe 12/2001

Inhalt (39 Artikel)

Review article

The diagnostic and therapeutic roles of colonoscopy

E. H. Huang, J. M. Marks

Original articles

Management of major bile duct injury associated with laparoscopic cholecystectomy

T. N. Robinson, G. V. Stiegmann, J. D. Durham, S. I. Johnson, M. E. Wachs, A. D. Serra, D. A. Kumpe

Are the favorable outcomes of splenectomy predictable inpatients with idiopathic thrombocytopenic purpura (ITP)?

Z. Tsereteli, C.D. Smith, G.D. Branum, J.R. Galloway, R.J. Amerson, H. Chakaraborty, J.G. Hunter

Laparoscopic right donor nephrectomy

D.E. Swartz, E. Cho, J.L. Flowers, B.J. Dunkin, J.R. Ramey, S.T. Bartlett, B. Jarrell, S.C. Jacobs

Clinical evaluation of a newly developed endoscopicresection device (Rotoresect)

M.S. Michel, K.U. Koehrmann, T. Knoll, J. Hoang-Böhm, P. Alken

Laparoscopic reoperative antireflux surgery

Z.T. Awad, P.I. Anderson, K. Sato, T.A. Roth, J. Gerhardt, C.J. Filipi

Preoperative determinants of an esophageal lengtheningprocedure in laparoscopic antireflux surgery

D.R. Urbach, Y.S. Khajanchee, R.E. Glasgow, P. D. Hansen, L.L. Swanstrom

Endoscopic surgery in weightlessness

M.R. Campbell, A.W. Kirkpatrick, R.D. Billica, S.L. Johnston, R. Jennings, D. Short, D. Hamilton, S.A. Dulchavsky

Obesity and laparoscopic repair of ventral hernias

G. Birgisson, A.E. Park, M.J. Mastrangelo, D.B. Witzke, U.B Chu

Medium-term results after cholecystectomy in patientsyounger than 10 years

G. Mattioli, P. Repetto, C. Carlini, C. Granata, G. Montobbio, A. Cagnazzo, A. Barabino, P. Gandullia, V. Jasonni

Laparoscopic colectomy for sigmoid diverticulitis in obese andnonobese patients

J.-J. Tuech, N. Regenet, S. Hennekinne, P. Pessaux, R. Bergamaschi, J.-P. Arnaud

Systematic review of laparoscopic surgery for colorectal malignancy

L. Yong, M. Deane, J.R.T. Monson, A. Darzi

The role of lymphoscintigraphy in rectal laparoscopicsurgery

G. Cutini, G.C. Gesuelli, M. Sartelli, E. Brianzoni, G. Musolino, M. Nestori, R. Scibé, A. Berbellini

Gasless laparoscopic cholecystectomy is not moretime-consuming

E. Ortiz-Oshiro, J. Mayol, J.C. Aparicio Medrano, L. Rabadán Ruiz, M.A. Sanjuan Garcia, J. Alvarez Fdez-Represa

Laparoscopic cholecystectomy causes less sleep disturbancethan open abdominal surgery

I. Gögenur, S. Rosenberg-Adamsen, C. Kiil, M. Kjærsgaard, H. Kehlet, J. Rosenberg

Radio-guided video-assisted parathyroidectomy

L. Pasquale, P. Bianchi, M. Barabino, A Bestetti, A. Bastagli

Three-dimensional navigated laparoscopic ultrasonography

J. Harms, H. Feussner, M. Baumgartner, A. Schneider, M. Donhauser, G. Wessels

Twin-endoscope scissors resection (T-ESR)

J.C. Brooker, B.P. Saunders, N. Suzuki, P. Sibbons

The impact of the surgeon's experience on the results oflaparoscopic hernia repair

X. Feliu-Palà, M. Martín-Gómez, S. Morales-Conde, E. Fernández-Sallent

Optimal mesh size for endoscopic inguinal herniarepair

M.T.T. Knook, A.C. Rosmalen, B.E. Yoder, G.J. Kleinrensink, C.J. Snijders, C.W.N. Looman, C.J. Steensel

Kinetics of cytokines and PMN-E in thoracoscopic esophagectomy

T. Fukunaga, A. Kidokoro, M. Fukunaga, K. Nagakari, M. Suda, S. Yoshikawa

Pancreatic injury

F.D. Apaydin, T. Colak, C. Özer, M.N. Duce, H. Eğilmez, A. Yildiz

Gastric remnant carcinoma: reevaluation of screening endoscopy

C.J. Gannon, B. Engbrecht, L.M. Napolitano, B.L. Bass

Laparoscopic repair of traumatic perforation of the urinarybladder

D. Cottam, P.J. Gorecki, M. Curvelo, G.W. Shaftan

Endoscopic treatment of benign esophageal tumors

D.L. van der Peet, F.J. Berends, E.C. Klinkenberg-Knol, M.A. Cuesta

Laparoscopic enucleation of giant liver hemangioma

T. Karahasanoglu, E. Altinli, S. Ergüney, M. Ertem, F. Numan

Cecal herniation through the foramen of Winslow after laparoscopic Nissenfundoplication

T.D. Samson, F.M. Tercero, K. Sato, Z.T. Awad, C.J. Filipi

Technique

Subfascial endoscopic perforator vein surgery (SEPS) using the ultrasonic scalpel

D. W. H. Lee, A. C. W. Chan, Y. H. Lam, S. K. H. Wong, E. K. W. Ng, B. K. B. Law, S. C. S. Chung

Letters to the editor

A balanced approach to choledocholithiasis

H. Ramesh

The author replies

M. C. Lilly, M. E. Arregui

Splenosis after laparoscopic splenectomy

J. E. Losanoff, J. W. Jones

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.