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Surgical Endoscopy

Ausgabe 12/2004

Inhalt (33 Artikel)

Review

Laparoscopic radical prostatectomy: review and assessment of an emerging technique

J. B. Basillote, T. E. Ahlering, D. W. Skarecky, D. I. Lee, R. V. Clayman

Original article

The quality of life of gastroesophageal reflux disease patients waiting for an antireflux operation

T. Heikkinen, V. Koivukangas, H. Wiik, J. Saarnio, T. Rautio, K. Haukipuro

Original article

Sentinel lymph node mapping in colon cancer

J.-J. Tuech, P. Pessaux, N. Regenet, R. Bergamaschi, A. Colson

Original article

Ultracision Harmonic Scalpel and multifunctional tem400 instrument complement in transanal endoscopic microsurgery: a prospective study

I. D. Ayodeji, W. C. J. Hop, G. W. M. Tetteroo, H. J. Bonjer, E. J. R. de Graaf

Original article

A continuous series of 96 laparoscopic inguinal hernia repairs in children by a new technique

F. Becmeur, P. Philippe, A. Lemandat-Schultz, R. Moog, S. Grandadam, A. Lieber, D. Toledano

Original article

Robot-assisted vs laparoscopic adrenalectomy: a prospective randomized controlled trial

M. Morino, G. Benincà, G. Giraudo, G. M. Del Genio, F. Rebecchi, C. Garrone

Original article

Effect of carbon dioxide pneumoperitoneum on the severity of acute pancreatitis: An experimental study in rats

S. Yol, E. B. Bostanci, Y. Ozogul, N. I. Zengin, U. Ozel, A. Bilgihan, M. Akoglu

Original article

Laparoscopic diagnosis of peritoneal tuberculosis

A. A. Al-Mulhim

Original article

The optimal mechanical efficiency of laparoscopic forceps

E. A. M. Heijnsdijk, A. Pasdeloup, J. Dankelman, D. J. Gouma

Original article

Does laparoscopic colorectal resection for diverticular disease impair male urinary and sexual function?

M. Lesurtel, S. Fritsch, R. Sellam, N. Molinier, H. Mosnier

Original article

Laparoscopic cryomyolysis: An alternative to myomectomy in women with symptomatic fibroids

A. Ciavattini, D. Tsiroglou, M. Piccioni, F. Lugnani, P. Litta, F. Feliciotti, A. L. Tranquilli

Original article

Laparoscopic esophagectomy in the palliative treatment of advanced esophageal cancer after radiochemotherapy

A. Del Genio, G. Rossetti, V. Napolitano, V. Maffettone, A. Renzi, L. Brusciano, G. Russo, G. Del Genio

Original article

Increased peritoneal dissemination after laparotomy versus pneumoperitoneum in a mouse cecal cancer model

H. Takeuchi, M. Inomata, K. Fujii, S. Ishibashi, N. Shiraishi, S. Kitano

Original article

Toward reliable operative assessment: the reliability and feasibility of videotaped assessment of laparoscopic technical skills

D. Dath, G. Regehr, D. Birch, C. Schlachta, E. Poulin, J. Mamazza, R. Reznick, H. M. MacRae

Original article

Conditions required for laparoscopic repair of subacute volvulus of the midgut in neonates with intestinal malrotation: 5 cases

N. Kalfa, C. Zamfir, M. Lopez, D. Forgues, O. Raux, M. P. Guibal, R. B. Galifer, H. Allal

Letter to the Editor

The myth of the short esophagus

Z. T. Awad

Letter to the Editor

The authors reply

A. K. Madan, C. T. Frantzides, Kristia L. Patsvas

Letter to the Editor

Laparoscopic repair of paraesophageal hiatal hernia

M. A. Carlson, C. T. Frantzides

Letter to the Editor

Retained appendicolith after laparoscopic appendectomy

T. Geoghegan, H. Stunnell, J. O’Riordan, W. C. Torreggiani

Letter to the Editor

The author replies

P. Guillem

Letter to the Editor

Clinical outcome of laparoscopic antireflux surgery for patients with irritable bowel syndrome

T. Kamolz, F. A. Granderath, R. Pointner

Letter to the Editor

The authors reply

Y. Raftopoulos, R. Landreneau

Announcements

News and notices

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.