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Surgical Endoscopy

Ausgabe 12/2006

Inhalt (29 Artikel)

2006 Karl Storz Lecture in Innovative Technology

Surgeon responsibility in the era of “outrageous science”

R. M. Satava

Original Article

Medium- and long-term outcome of laparoscopic redo fundoplication

B. K. Oelschlager, D. R. Lal, E. Jensen, M. Cahill, E. Quiroga, C. A. Pellegrini

Long-term outcomes of laparoscopic antireflux surgery for gastroesophageal reflux disease (GERD)-related airway disorder

J. A. Kaufman, J. E. Houghland, E. Quiroga, M. Cahill, C. A. Pellegrini, B. K. Oelschlager

Original Article

Palliative antecolic isoperistaltic gastrojejunostomy: a randomized controlled trial comparing open and laparoscopic approaches

G. Navarra, C. Musolino, A. Venneri, M. L. De Marco, M. Bartolotta

Laparoscopic gastric bypass performed with the Da Vinci Intuitive Robotic System: preliminary experience

U. Parini, M. Fabozzi, R. Brachet Contul, P. Millo, A. Loffredo, R. Allieta, M. Nardi Jr., E. Lale-Murix

Original Article

A comparison of the effects of pneumoperitoneum and laparotomy on Natural Killer cell mediated cytotoxicity and Walker tumor growth in Wistar rats

Paulo Emilio Fuganti, Aldo Junqueira Rodrigues Jr, Consuelo Junqueira Rodrigues, Maria Sato

Quantification of process measures in laparoscopic suturing

A. Dubrowski, J. C. Larmer, J. K. Leming, R. Brydges, H. Carnahan, J. Park

Optimum view distance for laparoscopic surgery

G. El Shallaly, A. Cuschieri

Laparoscopically assisted reversal of Hartmann’s procedure

M. Khaikin, O. Zmora, D. Rosin, B. Bar-Zakai, Y. Goldes, M. Shabtai, A. Ayalon, Y. Munz

Technique and assessment of sentinel lymph node biopsy usefulness in laparoscopy-assisted distal gastrectomy

Y. Rino, Y. Takanashi, H. Harada, A. Ashida, H. Saeki, N. Yukawa, M. Kanari, T. Satoh, N. Yamamoto, R. Yamada, T. Imada

Original Article

Improved abdominal wall wound healing by helium pneumoperitoneum

R. Rosch, K. Junge, M. Binnebösel, N. Mirgartz, U. Klinge, V. Schumpelick

Original Article

Effect of a pneumoperitoneum on systemic cytokine levels, bacterial translocation, and organ complications in a rat model of severe acute pancreatitis with infected necrosis

O. Strobel, D. Wachter, J. Werner, W. Uhl, C. A. Müller, M. Khalik, H. K. Geiss, W. Fiehn, M. W. Büchler, C. N. Gutt

Minimally invasive enucleation of esophageal leiomyoma

G. Zaninotto, G. Portale, M. Costantini, C. Rizzetto, R. Salvador, S. Rampado, G. Pennelli, E. Ancona

Palanivelu hydatid system for safe and efficacious laparoscopic management of hepatic hydatid disease

C. Palanivelu, R. Senthilkumar, K. Jani, P. S. Rajan, K. Sendhilkumar, R. Parthasarthi, S. Rajapandian

Original Article

Midterm follow-up evaluation after a novel approach to anterior fundoplication for achalasia

W. S. Richardson, C. I. Kennedy, J. S. Bolton

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.