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Surgical Endoscopy

Ausgabe 5/2010

Inhalt (46 Artikel)

Treatment of primary spontaneous pneumothorax by videothoracoscopic talc pleurodesis under local anesthesia: a review of 133 procedures

R. Ramos-Izquierdo, J. Moya, I. Macia, F. Rivas, A. Ureña, G. Rosado, I. Escobar, J. Saumench, A. Cabrera, M. A. Delgado, R. Villalonga

The esophageal hiatus: what is the normal size?

A. Shamiyeh, K. Szabo, F. A. Granderath, G. Syré, W. Wayand, J. Zehetner

Ergonomics of disposable handles for minimally invasive surgery

D. Büchel, R. Mårvik, B. Hallabrin, U. Matern

Long-term effects of laparoscopic sleeve gastrectomy, gastric bypass, and adjustable gastric banding on type 2 diabetes

F. Abbatini, M. Rizzello, G. Casella, G. Alessandri, D. Capoccia, F. Leonetti, N. Basso

Hiatal hernia repair with mesh: a survey of SAGES members

Constantine T. Frantzides, Mark A. Carlson, Sofronis Loizides, Anastasia Papafili, Mihn Luu, Jacob Roberts, Tallal Zeni, Alexander Frantzides

Upper gastrointestinal investigations before gastric banding

Marco Bueter, Andreas Thalheimer, Carel W. le Roux, Alexander Wierlemann, Florian Seyfried, Martin Fein

Open Access

Objective classification of residents based on their psychomotor laparoscopic skills

Magdalena K. Chmarra, Stefan Klein, Joost C. F. de Winter, Frank-Willem Jansen, Jenny Dankelman

Difficulties and outcomes in starting endoscopic submucosal dissection

Anthony Yuen Bun Teoh, Philip Wai Yan Chiu, Simon Kin Hung Wong, Joseph Jao Yiu Sung, James Yun Wong Lau, Enders Kwok Wai Ng

The first endoscopic retrograde pancreatogram

Fred Brody, Khashayar Vaziri, Todd A. Ponsky, Brian J. Dunkin

Gastroesophageal reflux-associated aspiration alters the immune response in asthma

Anitra D. Thomas, Kuei-Ying Su, Jui-Chih Chang, Jason H. Leung, Sean M. Lee, Zoie E. Holzknecht, Mary Lou Everett, William Parker, R. Duane Davis, Shu S. Lin

Opportunity cost in the evaluation of surgical innovations: a case study of laparoscopic versus open colectomy

Abhishek Chatterjee, Lilian Chen, Elie A. Goldenberg, Harold T. Bae, Samuel R. G. Finlayson

Endoscopic management of pancreatic pseudocysts at atypical locations

Deepak Kumar Bhasin, Surinder Singh Rana, Mohit Nanda, Vijant Singh Chandail, Ibrahim Masoodi, Mandeep Kang, Navin Kalra, Saroj Kant Sinha, Birinder Nagi, Kartar Singh

Early experience in human hybrid transgastric and transvaginal endoscopic cholecystectomy

Gustavo Salinas, Lil Saavedra, Hellen Agurto, Rosa Quispe, Edwin Ramírez, José Grande, Juan Tamayo, Victoria Sánchez, Daniel Málaga, Jeffrey M. Marks

Using external magnet guidance and endoscopically placed magnets to create suture-free gastro-enteral anastomoses

Christopher Myers, Benjamin Yellen, John Evans, Eric DeMaria, Aurora Pryor

High-resolution endoscopy and endoscopic ultrasound for evaluation of early neoplasia in Barrett’s esophagus

T. Thomas, D. Gilbert, P. V. Kaye, I. Penman, G. P. Aithal, Krish Ragunath

Clipless and sutureless endoscopic thyroidectomy using only the harmonic scalpel

Yoon Woo Koh, Jae Hong Park, Jae Wook Kim, Seung Won Lee, Eun Chang Choi

Ischemic conditioning shows a time-dependant influence on the fate of the gastric conduit after minimally invasive esophagectomy

Darmarajah Veeramootoo, Angela C. Shore, Beverley Shields, Rakesh Krishnadas, Martin Cooper, Richard G. Berrisford, Shahjehan A. Wajed

Comparison of two- and three-dimensional camera systems in laparoscopic performance: a novel 3D system with one camera

Seong-Ho Kong, Byung-Mo Oh, Hongman Yoon, Hye Seong Ahn, Hyuk-Joon Lee, Sun Geun Chung, Norio Shiraishi, Seigo Kitano, Han-Kwang Yang

Benefit of baseline cytometry for surveillance of patients with Barrett’s esophagus

Nicole Vogt, René Schönegg, Jürgen M. Gschossmann, Jan Borovicka

Increased vascular endothelial growth factor transcription in residual hepatocellular carcinoma after open versus laparoscopic hepatectomy in a small animal model

Kyle A. Perry, C. Kristian Enestvedt, Luke W. Hosack, Thai H. Pham, Brian S. Diggs, Swee Teh, Susan Orloff, Shelly Winn, John G. Hunter, Brett C. Sheppard

Laparoscopic splenectomy in portal hypertension: a single-surgeon 13-year experience

Yuedong Wang, Xiaoli Zhan, Yangwen Zhu, Zhijie Xie, Jinhui Zhu, Zaiyuan Ye

Laparoscopic resection for hepatocellular carcinoma: a matched-pair comparative study

Hadrien Tranchart, Giuseppe Di Giuro, Panagiotis Lainas, Jean Roudie, Helene Agostini, Dominique Franco, Ibrahim Dagher

Is endoscopic closure with clips effective for both diagnostic and therapeutic colonoscopy-associated bowel perforation?

Dong-Hoon Yang, Jeong-Sik Byeon, Kyung-Hoon Lee, Soon Man Yoon, Kyung Jo Kim, Byong Duk Ye, Seung-Jae Myung, Suk-Kyun Yang, Jin-Ho Kim

Erratum

Erratum to: Is endoscopic closure with clips effective for both diagnostic and therapeutic colonoscopy-associated bowel perforation?

Dong-Hoon Yang, Jeong-Sik Byeon, Kyung-Hoon Lee, Soon Man Yoon, Kyung Jo Kim, Byong Duk Ye, Seung-Jae Myung, Suk-Kyun Yang, Jin-Ho Kim

Appropriate management of common bile duct stones: A RAND Corporation/UCLA Appropriateness Method statistical analysis

Pablo Parra-Membrives, Daniel Díaz-Gómez, Román Vilegas-Portero, Máximo Molina-Linde, Lourdes Gómez-Bujedo, Juan Ramón Lacalle-Remigio

Dynamic Manuscript

The endoscopic U-stitch technique for primary button placement: an institution’s experience

Neil Nixdorff, Jennifer Diluciano, Todd Ponsky, Walter Chwals, Robert Parry, Scott Boulanger

Video

Mixed reality for robotic treatment of a splenic artery aneurysm

Andrea Pietrabissa, Luca Morelli, Mauro Ferrari, Andrea Peri, Vincenzo Ferrari, Andrea Moglia, Luigi Pugliese, Fabio Guarracino, Franco Mosca

New Technology

NOTES transanal rectal cancer resection using transanal endoscopic microsurgery and laparoscopic assistance

Patricia Sylla, David W. Rattner, Salvadora Delgado, Antonio M. Lacy

Commentary

A monograph for academic career development

Aurora D. Pryor

Letter

Can endoscopic palliation of large neoplasm increase the risk of pancreatitis after endoscopic retrograde cholangiopancreatography?

Gianfranco Fanello, Fausto Fiocca, Michele Benedetti, Gabriele Martino, Michele Marengo, Roberto Luca Meniconi, Federica Papini, Piero Chirletti

Letter

Favorable outcomes with laparoscopic surgery for rectal cancer

T. Liakakos, K. Kopanakis, D. Schizas

Letter

Appropriateness of splenectomy for advanced cancer located in the upper third of the stomach

Shinichi Sakuramoto, Keishi Yamashita, Masahiko Watanabe

News and notices

News and Notices

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.