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Surgical Endoscopy

Ausgabe 6/2003

Inhalt (39 Artikel)

Postoperative cell mediated immune response is better preserved after laparoscopic vs open colorectal resection in humans

R.L. Whelan, M. Franklin, S.D. Holubar, J. Donahue, R. Fowler, C. Munger, J. Doorman, J.E. Balli, J. Glass, J.-J. Gonzalez, M. Bessler, H. Xie, M. Treat

Cowden's disease associated with medullary carcinoma and fundic gland polyposis: an unreported association

P. Katsinelos, I. Pilpilidis, S. Dimiropoulos, G. Paroutoglou, P. Tsolkas, E. Kamperis, P. Kapelidis, B. Limenopoulos, M. Pitarokilis, S. Baltagiannis

A lay person versus a trained endoscopist

J. MacDonald, J. Ketchum, R.G. Williams, L.Q. Rogers

Endoscopic management of submandibular sialolithiasis

D.W. Chu, T.-L. Chow, B.-H. Lim, S.P.-Y. Kwok

Surgical smoke: a review of the literature

W.L. Barrett, S.M. Garber

Comparison of laparoscopic and open gastrectomy for malignant disease

K.J. Weber, C.D. Reyes, M. Gagner, C.M. Divino

Do distal adenomas mandate total colonoscopy?

A. Khan, I. Shrier, P.H. Gordon

Robotic surgery and resident training

D.A. Ugarte, D.A. Etzioni, C. Gracia, J.B. Atkinson

Evaluating laparoscopic skills

S.A. Fraser, D.R. Klassen, L.S. Feldman, G.A. Ghitulescu, D. Stanbridge, G.M. Fried

Hand-assisted laparoscopic splenectomy for giant spleens

E.C. Borrazzo, J.M. Daly, K.P. Morrisey, E. Fischer, M. Belmont, N.J. Hogle, D.L. Fowler

Digital stereotactic biopsies for nonpalpable breast lesion

C. Mariotti, F. Feliciotti, M. Baldarelli, L. Serri, A. Santinelli, G. Fabris, M. Baccarini, S. Maggi, L. Angelini, M. Marco, E. Lezoche

National trends in utilization and outcomes of antireflux surgery

S.R.G. Finlayson, W.S. Laycock, J.D. Birkmeyer

Oncological quality and preliminary long-term results in laparoscopic colorectal surgery

H. Scheidbach, C. Schneider, O. Hügel, H. Scheuerlein, E. Bärlehner, J. Konradt, C. Wittekind, F. Köckerling

Endoscopic sphincterotomy prior to laparoscopic cholecystectomy for the treatment of cholelithiasis

A. Hamy, S. Hennekinne, P. Pessaux, P. Lada, S. Randriamananjo, E. Lermite, J. Boyer, J.P. Arnaud

Port-site tuberculosis after laparoscopy

H. Ramesh, K. Prakash, V. Lekha, G. Jacob, A. Venugopal, B. Venugopal

Use of head-mounted display in transanal endoscopic microsurgery

J.J.M. Koesveld, G.W.M. Tetteroo, E.J.R. Graaf

A peritoneal cavity chamber for intravital microscopy of the liver under conditions of pneumoperitoneum

I. Leister, P. Schüler, B. Vollmar, T. Stojanovic, L. Füzesi, H. Becker, P.M. Markus

Prospective evaluation of a new self-expanding plastic stent for inoperable esophageal strictures

G. Costamagna, S.K. Shah, A. Tringali, M. Mutignani, V. Perri, M.E. Riccioni

3D ultrasound-based navigation for radiofrequency thermal ablation in the treatment of liver malignancies

E. Sjølie, T. Langø, B. Ystgaard, G.A. Tangen, T.A. Nagelhus Hernes, R. Mårvik

Laparoscopic antireflux surgery

T. Kamolz, F. Granderath, R. Pointner

Gasless laparoscopic surgery for ulcerative colitis and familial adenomatous polyposis

H. Ishida, D. Hashimoto, S. Inokuma, H. Nakada, T. Ohsawa, T. Hoshino

Hand-assisted laparoscopic splenectomy for giant spleens

E.C. Borrazzo, J.M. Daly, K.P. Morrisey, E. Fischer, M. Belmont, N.J. Hogle, D.L. Fowler

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.