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Surgical Endoscopy

Ausgabe 7/2006

Inhalt (29 Artikel)

Pouch enlargement and band slippage: two different entities

F. Moser, M. V. Gorodner, C. A. Galvani, M. Baptista, C. Chretien, S. Horgan

Laparoscopic versus open ventral hernia mesh repair: a prospective study

D. Lomanto, S.G. Iyer, A. Shabbir, W.-K. Cheah

Comparison of laparoscopic and open ileocecal resection for Crohn’s disease: a metaanalysis

H. S. Tilney, V. A. Constantinides, A. G. Heriot, M. Nicolaou, T. Athanasiou, P. Ziprin, A. W. Darzi, P. P. Tekkis

Laparoscopic appendectomy for perforated appendicitis: a comparison with open appendectomy

A. Yagmurlu, A. Vernon, D. C. Barnhart, K. E. Georgeson, C. M. Harmon

Open versus laparoscopic appendicectomy

M. Kapischke, A. Caliebe, J. Tepel, T. Schulz, J. Hedderich

Endoscopic treatment of acute colorectal obstruction with self-expandable metallic stents

S. Soto, L. López-Rosés, A. González-Ramírez, A. Lancho, A. Santos, P. Olivencia

Hand-assisted laparoscopic colorectal surgery (HALS) at a community hospital

E. Schadde, D. Smith, A. S. Alkoraishi, D. G. Begos

Malignant gastrointestinal obstruction: endoscopic stenting versus surgical palliation

J. Espinel, Ó Sanz, S. Vivas, F. Jorquera, F. Muñoz, J. L. Olcoz, E. Pinedo

Comparison of laparoscopic and open tension-free repair of recurrent inguinal hernias: a prospective randomized study

G. Dedemadi, G. Sgourakis, C. Karaliotas, T. Christofides, G. Kouraklis, C. Karaliotas

Laparoscopic Heller myotomy for achalasia facilitated by robotic assistance

C. Galvani, M. V. Gorodner, F. Moser, M. Baptista, P. Donahue, S. Horgan

Effect of prolonged warm ischemia and pneumoperitoneum on renal function in a rat syngeneic kidney transplantation model

M. Y. Lind, E. J. Hazebroek, I. M. Bajema, F. Bonthuis, W. C. J. Hop, R. W. F. de Bruin, J. N. M. Ijzermans

NIS vs SAGES

J. M. Morton, J. A. Galanko, N. J. Soper, D. E. Low, J. Hunter, L. W. Traverso

Results from percutaneous drainage of Hinchey stage II diverticulitis guided by computed tomography scan

Y. Durmishi, P. Gervaz, D. Brandt, P. Bucher, A. Platon, P. Morel, P. A. Poletti

Analysis of the stepwise clinical introduction of experimental percutaneous fetoscopic surgical techniques for upcoming minimally invasive fetal cardiac interventions

T. Kohl, R. Hering, P. Van de Vondel, K. Tchatcheva, C. Berg, P. Bartmann, A. Heep, A. Franz, A. Müller, U. Gembruch

Letter to the editor

Reply

L. Neumayer

Preamble

Daniel J. Deziel, Anne Lowry, Robert Hawes

SAGES Guidelines

Society of American Gastrointestinal Endoscopic Surgeons (SAGES) guidelines on continuing medical education and financial relationships

E. G. Chekan, K. Muryama, D. Provost, D. Selzer, C. D. Smith, V. Velanovich, L. M. Brunt

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.