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Surgical Endoscopy

Ausgabe 9/2005

Inhalt (29 Artikel)

Original article

Laparoscopic distal gastrectomy with regional lymph node dissection for gastric cancer

S. Tanimura, M. Higashino, Y. Fukunaga, S. Kishida, M. Nishikawa, A. Ogata, H. Osugi

Original article

Preoperative use of selective COX-II inhibitors for pain management in laparoscopic nissen fundoplication

Z. Alanoglu, Y. Ateş, B. C. Orbey, A. G. Türkçapar

Original article

Laparoscopic versus open appendectomy in acute appendicitis: A randomized prospective study

S. Olmi, S. Magnone, A. Bertolini, E. Croce

Original article

Robotic-assisted pelvic organ prolapse surgery

A. Ayav, L. Bresler, J. Hubert, L. Brunaud, P. Boissel

Original article

Cyber visual training as a new method for the mastery of endoscopic surgery

S. Takiguchi, M. Sekimoto, M. Yasui, H. Miyata, Y. Fujiwara, T. Yasuda, M. Yano, M. Monden

Original article

Comparison of the sensitivity of physical and virtual laparoscopic surgical training simulators to the user’s level of experience

D. V. Avgerinos, K. H. Goodell, S. Waxberg, C. G. L. Cao, S. D. Schwaitzberg

Original article

Construct validation of the ProMIS simulator using a novel laparoscopic suturing task

K. R. Van Sickle, D. A. McClusky III, A. G. Gallagher, C. D. Smith

Original article

Laparoscopy versus open left lateral segmentectomy for recurrent pyogenic cholangitis

C. N. Tang, C. K. Tai, J. P. Y. Ha, W. T. Siu, K. K. Tsui, M. K. W. Li

Original article

Laparoscopic liver resection using radio frequency ablation in a porcine model

E. Felekouras, I. Papaconstantinou, E. Pikoulis, M. Kontos, S. Georgopoulos, A. Papalois, T. Diamantis, J. Bramis, E. Papalambros, E. Bastounis

Original article

Needle-knife assisted ERCP

R. Gullichsen, M. Lavonius, S. Laine, J. Grönroos

Original article

Videoendoscopically assisted combined retroperitoneal and pelvic extraperitoneal approach for aortoiliac occlusive disease

P. K. Chowbey, R. Panse, A. Sharma, R. Khullar, V. Soni, M. Baijal

Original article

Percutaneous cholecystostomy for high-risk patients with acute cholecystitis

K. Welschbillig-Meunier, P. Pessaux, J. Lebigot, E. Lermite, Ch. Aube, O. Brehant, A. Hamy, J. P. Arnaud

Original article

Comparative investigation of alloplastic materials for hernia repair with improved methodology

M. Kapischke, K. Prinz, J. Tepel, J. Tensfeldt, T. Schulz

Original article

Laparoscopic cholecystectomy after the learning curve: what should we expect?

M. Misra, J. Schiff, G. Rendon, J. Rothschild, S. Schwaitzberg

Original article

A poor response to proton pump inhibition is not a contraindication for laparoscopic antireflux surgery for gastro esophageal reflux disease

P. M. Wilkerson, J. Stratford, L. Jones, J. Sohanpal, M. I. Booth, T. C. B. Dehn

Original article

Laparoscopic cholecystectomy in cirrhotic patients

J. Schiff, M. Misra, G. Rendon, J. Rothschild, S. Schwaitzberg

Multimedia article

Entirely thoracoscopic pneumonectomy using the prone position: a new technique

G. B. Cadière, J. Himpens, R. Torres, G. Dapri, T. Bosschaerts, C. Karler, A. Haller

Letter to the editor

Laparoscopic hernia in the light of the Veterans Affairs Cooperative Study 456: more rigorous studies are needed

S. D. Schwaitzberg, D. B. Jones, L. Grunwaldt, D. W. Rattner

Letter to the editor

A novel tunneling method for long-term peritoneal dialysis

J. E. Losanoff, J. M. Millis

Letter to the editor

The authors reply

M. Comert, B. H. Ucan, A. Borazan, E. Kulah

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.