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Surgical Endoscopy

Ausgabe 9/2007

Inhalt (48 Artikel)

Review

Recent in vivo surgical robot and mechanism developments

M. E. Rentschler, D. Oleynikov

Predictors of outcome after obesity surgery in New York state from 1991 to 2003

M. Parker, M. Loewen, T. Sullivan, E. Yatco, T. Cerabona, J. A. Savino, A. Kaul

Laparoscopic parastomal hernia repair using a nonslit mesh technique

G. J. Mancini, D. A. McClusky III, L. Khaitan, E. A. Goldenberg, B. T. Heniford, Y. W. Novitsky, A. E. Park, S. Kavic, K. A. LeBlanc, M. J. Elieson, G. R. Voeller, B. J. Ramshaw

Who should perform laparoscopic cholecystectomy? A 10-year audit

A. P. Boddy, J. M. H. Bennett, S. Ranka, M. Rhodes

Ten-year follow-up of laparoscopic Heller myotomy for achalasia shows durability

Louis O. Jeansonne, Brent C. White, Kelly E. Pilger, Matthew D. Shane, Stanley Zagorski, S. Scott Davis, John G. Hunter, Edward Lin, C. Daniel Smith

Medial-to-lateral laparoscopic colon resection: a view beyond the learning curve

J. Kim, E. Edwards, W. Bowne, A. Castro, V. Moon, P. Gadangi, G. Ferzli

Evaluation of the mechanical strength and patency of functional end-to-end anastomoses

T. Goto, K. Kawasaki, Y. Fujino, K. Kanemitsu, T. Kamigaki, D. Kuroda, Y. Suzuki, Y. Kuroda

Effect of robotic assistance on the “learning curve” for laparoscopic hand-assisted donor nephrectomy

S. Horgan, C. Galvani, M. V. Gorodner, G. R. Jacobsen, F. Moser, A. Manzelli, J. Oberholzer, M. P. Fisichella, D. Bogetti, G. Testa, H. N. Sankary, E. Benedetti

A research agenda for gastrointestinal and endoscopic surgery

D. R. Urbach, K. D. Horvath, N. N. Baxter, B. A. Jobe, A. K. Madan, A. D. Pryor, L. Khaitan, A. Torquati, S. T. Brower, T. L. Trus, S. Schwaitzberg

Electrothermal bipolar vessel sealing device vs. ultrasonic coagulating shears in laparoscopic colectomies: a comparative study

Roberto Campagnacci, Angelo de Sanctis, Maddalena Baldarelli, Massimiliano Rimini, Giovanni Lezoche, Mario Guerrieri

Open Access

Peritoneal transforming growth factor beta-1 expression during laparoscopic surgery: a clinical trial

Walter J.A. Brokelman, Lena Holmdahl, Maria Bergström, Peter Falk, Jean H.G. Klinkonbijl, Michael M.P.J. Reijnen

Open Access Erratum

Peritoneal transforming growth factor beta-1 expression during laparoscopic surgery: a clinical trial

Walter J. A. Brokelman, Lena Holmdahl, Maria Bergström, Peter Falk, Jean H. G. Klinkenbijl, Michel M. P. J. Reijnen

Open Access

Analysis of verbal communication during teaching in the operating room and the potentials for surgical training

E. M. Blom, E. G. G. Verdaasdonk, L. P. S. Stassen, H. G. Stassen, P. A. Wieringa, J. Dankelman

Laparoscopic lymphatic mapping and sentinel lymph node detection in colon cancer: technical aspects and preliminary results

Paolo Pietro Bianchi, Chiara Ceriani, Matteo Rottoli, Guido Torzilli, Massimo Roncalli, Antonino Spinelli, Marco Montorsi

Laparoscopic segmental colorectal resection for endometriosis: limits and complications

E. Darai, G. Ackerman, M. Bazot, R. Rouzier, G. Dubernard

Routine intraoperative aspiration of gallbladder during laparoscopic cholecystectomy

A. Calik, S. Topaloglu, S. Topcu, S. Turkyilmaz, U. Kucuktulu, B. Piskin

Laparoscopic cholecystectomy only could be an appropriate treatment for selected clinical R0 gallbladder carcinoma

C. M. Kang, G. H. Choi, S. H. Park, K. S. Kim, J. S. Choi, W. J. Lee, B. R. Kim

Coagulation status and the presence of postoperative deep vein thrombosis in patients undergoing laparoscopic cholecystectomy

D. J. Milic, V. D. Pejcic, S. S. Zivic, S. Z. Jovanovic, Z. A. Stanojkovic, R. J. Jankovic, V. M. Pecic, M. D. Nestorovic, I. D. Jankovic

Serum leptin levels, hepatic leptin receptor transcription, and clinical predictors of non-alcoholic steatohepatitis in obese bariatric surgery patients

D. Le, D. Marks, E. Lyle, C. L. Corless, B. S. Diggs, B. A. Jobe, T. Kay, C. W. Deveney, B. M. Wolfe, C. T. Roberts Jr., R. W. O’Rourke

Prediction of operation time for laparoscopic myomectomy by ultrasound measurements

Wen-Chiung Hsu, Jing-Shiang Hwang, Wen-Chun Chang, Su-Cheng Huang, Bor-Ching Sheu, Pao-Ling Torng

Comparison in prognosis after VATS lobectomy and open lobectomy for stage I lung cancer

S. Sawada, E. Komori, M. Yamashita, M. Nakata, R. Nishimura, N. Teramoto, Y. Segawa, T. Shinkai

An experimental sheep model used to develop an ablation procedure for chronic atrial fibrillation

A. Addis, G. Vanosi, E. Manasse, M. Mainetti, A. Monaco, F. Addis

Single use of fentanyl in colonoscopy is safe and effective and significantly shortens recovery time

G. Lazaraki, J. Kountouras, S. Metallidis, S. Dokas, T. Bakaloudis, D. Chatzopoulos, E. Gavalas, C. Zavos

Open Access

Desktop simulator: key to universal training?

Hanna Bruynzeel, Anton F. J. de Bruin, Hendrik J. Bonjer, Johan F. Lange, Wim C. J. Hop, Ifesegun D. Ayodeji, Geert Kazemier

Laparoscopically monitored colonoscopic polypectomy: an established form of endoluminal therapy for colorectal polyps

M. E. Franklin Jr, A. Leyva-Alvizo, D. Abrego-Medina, J. L. Glass, J. Treviño, P. P. Arellano, Guillermo Portillo

Dynamic/Multimedia Manuscript

Laparoscopic hand-assisted extended right hemicolectomy for cancer management

S. S. B. Chew, W. J. Adams

Video

Medially approached radical lymph node dissection along the surgical trunk for advanced right-sided colon cancers

Suguru Hasegawa, Junichiro Kawamura, Satoshi Nagayama, Akinari Nomura, Kan Kondo, Yoshiharu Sakai

New Technology

New “sutureless” technique of ileostomy and colostomy

M. V. Phadke, L. H. Stocks, Y. G. Phadke

New Technology

Pilot series of robot-assisted laparoscopic subtotal gastrectomy with extended lymphadenectomy for gastric cancer

Casandra Anderson, Joshua Ellenhorn, Minia Hellan, Alessio Pigazzi

Technique

Prone thoracoscopic esophageal mobilization for minimally invasive esophagectomy

T. Fabian, A. A. McKelvey, M. S. Kent, J. A. Federico

Technique

A new endoscopic technique for the buried bumper syndrome

E. Leung, L. Chung, A. Hamouda, A. H. M. Nassar

Reply

A new method to calibrate the hiatus

Gilles Fourtanier

Letter to the Editor

Endoloop-assisted polypectomy for large peduncolated colorectal polyps

Giulio Cariani, Marco Di Marco, Enrico Roda

Letter to the Editor

Laparoscopic subtotal splenectomy in hereditary spherocytosis

C. Vasilescu, O. Stanciulea, C. Arion

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.