Skip to main content
main-content

02.05.2018 | Original Article | Ausgabe 9/2018

World Journal of Urology 9/2018

Survival after radical prostatectomy or radiotherapy for locally advanced (cT3) prostate cancer

Zeitschrift:
World Journal of Urology > Ausgabe 9/2018
Autoren:
Marco Bandini, Michele Marchioni, Felix Preisser, Emanuele Zaffuto, Zhe Tian, Derya Tilki, Francesco Montorsi, Shahrokh F. Shariat, Fred Saad, Alberto Briganti, Pierre I. Karakiewicz
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s00345-018-2310-y) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Purpose

No prospective data examined the effect of radical prostatectomy (RP) vs. external beam radiotherapy (EBRT) in locally advanced prostate cancer (PCa). We aimed to compare survival outcomes of RP and EBRT in patients harboring cT3N0-1 PCa.

Methods

Within the SEER database (2004–2014), we identified 5500 cT3N0-1 PCa patients. Cumulative incidence plots and competing-risks regression models (CRRs) tested cancer-specific mortality (CSM) and other cause of mortality (OCM) according to treatment type. The multivariable relationship between baseline prostate-specific antigen (PSA) values and 10-year CSM after either RP or EBRT was graphically depicted using the LOESS smoothing method. Sensitivity analyses were performed in cT3N0-only patients, after OCM propensity score matching, and through landmark analyses.

Results

Ten-year CSM and OCM rates were significantly higher after EBRT (15.8 and 28.2%) than RP (8.1 and 10.4%) (all p < 0.0001). In multivariable CRRs, RP yielded lower CSM [hazard ratio (HR): 0.64] than EBRT. Significantly lower 10-year CSM rate was recorded after RP vs. EBRT through the entire range of baseline PSA values. The same results were recorded in cT3N0 subgroup, as well as after OCM propensity score matching. Finally, landmark analyses at 6, 12, 24, and 36 months rejected the effect of favorable survival bias after RP.

Conclusions

CSM was significantly lower after RP than EBRT in cT3N0-1 PCa. A lower CSM was recorded throughout the entire range of baseline PSA and even in cT3N0 subgroup, as well as after OCM propensity score matching and landmark analyses.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
Nur für berechtigte Nutzer zugänglich
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2018

World Journal of Urology 9/2018 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Gynäkologie & Urologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Urologie

Meistgelesene Bücher in der Urologie

2016 | Buch

Anogenitale Hautkrankheiten

Erkennen, Befunden, Behandeln

Hautkrankheiten im Bereich Genitale werden werden oft erstmals von einem Facharzt beobachtet, der sich mit anderen genitalen Beschwerden beschäftigt – der Urologe bei Männern oder der Gynäkologe bei Frauen. Dieses Buch schult den Blick für anogenitale Dermatosen und gibt Tipps zur Therapie.

Herausgeber:
Walter Krause, Isaak Effendy

2015 | Buch

Inkontinenz- und Deszensuschirurgie der Frau

Harninkontinenz ist eines der häufigsten Symptome in der Urologie und Gynäkologie. OP-Atlas, unverzichtbarer Ratgeber, kompaktes Nachschlagewerk in einem: Mithilfe dieses Buches werden Sie Spezialist in Sachen Inkontinenz- und Deszensuschirurgie.

Herausgeber:
Rainer Hofmann, Uwe Wagner

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Urologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise