Skip to main content
main-content

09.01.2020 | Original Article

Symptom- and urinalysis-based approach to diagnosing urinary tract infections in children with neuropathic bladders

Zeitschrift:
Pediatric Nephrology
Autoren:
Catherine S. Forster, Jichuan Wang
Wichtige Hinweise

Publisher’s note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Background

Accurately diagnosing urinary tract infections (UTI) in children with neuropathic bladders can be difficult given the lack of specificity of both clinical symptoms and routine screening tests. We aimed to identify a priori unknown classes/groups of children with neuropathic bladder with respect to symptoms and UA results and examine their relationships with odds of UTI.

Methods

We used latent class analysis (LCA) to identify unobserved classes/groups of children with neuropathic bladder based on symptoms and urinalysis (UA) results, respectively. Demographic and clinical data were gathered by retrospective chart review of a cohort with neuropathic bladder. Symptoms and UA results were obtained by chart review of visits where urine culture was ordered.

Results

Around 193 patients were included in UA results analysis and 179 in symptom-based analysis. Two latent classes of patients were identified with respect to symptoms, labeled “pyelonephritis class” and “cystitis class,” and two, with respect to UA results, were labeled “positive UA class” and “negative UA class.” The pyelonephritis class had significantly higher odds of UTI compared to the asymptomatic class. While odds of UTI in cystitis class were higher than the asymptomatic class, this difference was not statistically significant. Positive UA class had significantly higher odds of UTI compared to negative UA class.

Conclusion

Two unobserved classes/groups exist in children with neuropathic bladder with respect to symptoms, corresponding to cystitis and pyelonephritis, and two classes of UA results that correspond with either a positive or negative UA. Our results suggest a differential approach to treatments may be considered.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Jetzt e.Med bestellen und 100 € sparen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel
  1. Sie können e.Med Pädiatrie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Pädiatrie

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet

2014 | Buch

Pädiatrische Notfall- und Intensivmedizin

Wenn es um pädiatrische Notfälle auf Station oder um schwerst kranke Kinder auf der Intensivstation geht, ist dieses Buch ein verlässlicher Begleiter. Übersichtlich nach Organen eingeteilt, enthält das Kitteltaschenbuch sämtliche essenziellen Themen der Kinderintensivmedizin, von kardiozirkulatorischen bis infektiologischen Erkrankungen.

Autor:
Prof. Dr. Thomas Nicolai

2015 | Buch

Häufige Hautkrankheiten im Kindesalter

Klinik - Diagnose - Therapie

Das Buch bietet für die 30 häufigsten Hauterkrankungen bei Kindern einen Diagnose- und Behandlungsfahrplan: Für jede Erkrankung gibt es präzise Texte, zahlreiche typische klinische Farbfotos sowie Tabellen zu Differentialdiagnosen und zum therapeutischen Prozedere. Für alle Ärzte, die Kinder mit Hauterkrankungen behandeln! 

Herausgeber:
Dietrich Abeck, Hansjörg Cremer

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Pädiatrie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise