Zum Inhalt

Symptomatic and silent cerebral infarction following surgical clipping of unruptured intracranial aneurysms: incidence, risk factors, and clinical outcome

  • 05.10.2017
  • Original Article
Erschienen in:

Abstract

Cerebral infarction (CI) associated with clipping of unruptured intracranial aneurysms (UIAs) has not been completely studied. The role of individual and operative characteristics is not known, and the risk of silent CI has not been well described. To determine the incidence, risk factors, and clinical outcome of postoperative CI, we retrospectively analyzed 388 consecutive patients undergoing clipping of UIAs between January 2012 and December 2015. We reviewed the pre- and postoperative computed tomography (CT) images of each patient. Postoperative CI was defined as a new parenchymal hypodensity in the vascular territory of treated artery. Patient-specific, aneurysm-specific, and operative variables were analyzed as potential risk factors. Functional outcome at discharge was assessed with the modified Rankin Scale (mRS). Postoperative CI was found in 49 (12.6%) patients, 29 of whom manifested neurological deficits. The incidences of symptomatic stroke and silent CI were 7.5 and 5.2%, respectively. Multivariate analysis showed that larger aneurysm size and history of hypertension were significantly associated with CI. Disability (mRS > 2) rate was 42.9% among patients with CI, which was substantially higher than that among patients without (0.9%). In conclusion, the incidence of CI following clipping of UIAs was not low. Larger aneurysm size and history of hypertension were independent risk factors. Postoperative symptomatic stroke correlated with an extremely high risk of disability. Silent CI was seemingly nondisabling, but the possible cognitive consequence is pending.
Titel
Symptomatic and silent cerebral infarction following surgical clipping of unruptured intracranial aneurysms: incidence, risk factors, and clinical outcome
Verfasst von
Maogui Li
Jun Wu
Xin Chen
Pengjun Jiang
Fan Yang
Yonggang Ma
Zhengsong Li
Yong Cao
Shuo Wang
Publikationsdatum
05.10.2017
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Neurosurgical Review / Ausgabe 2/2018
Print ISSN: 0344-5607
Elektronische ISSN: 1437-2320
DOI
https://doi.org/10.1007/s10143-017-0913-1
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Breast-Implant-Illness unterscheidet sich je nach Zweck des Silikonimplantats

Frauen mit kosmetischen Silikonbrustimplantaten haben offenbar ein höheres Risiko für eine Reihe von Breast-Implant-Illness-assoziierten Symptomen als diejenigen, die Silikonimplantate aus rekonstruktiven Gründen erhalten. 

Auch bei Schallleitungsschwerhörigkeit steigt das Risiko für Demenz

Das Risiko einer Demenz scheint bei Schwerhörigkeit zu steigen, unabhängig davon, wo der Schaden liegt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Studie zur Schalleitungsschwerhörigkeit hin.

KI-Chatbots bieten 24/7-Sprechstunde für Patienten

Medizinischen Rat von Chatbots auf der Basis sogenannter künstlicher Intelligenz haben laut Umfragen bereits knapp die Hälfte aller Erwachsenen schon einmal eingeholt. Welche Chancen und Risiken birgt das?

Weniger Schmerzen nach intrakapsulärer Tonsillektomie

Wird bei der Tonsillektomie die Kapsel der Gaumenmandel nicht mitentfernt, gehen die Schmerzen nach dem Eingriff schneller zurück. Die Erholung dauert insgesamt aber ähnlich lange wie bei extrakapsulärer Tonsillektomie.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Narbe an der Brust/© Sergey Novikov / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Vater recherchiert am Smartphone/© Elnur / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Tonsillektomie Operation/© ShvedKristina - stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen)