Skip to main content
Erschienen in: Der Internist 12/2016

01.09.2016 | Lymphome | Arzneimitteltherapie

Targeted Therapy und Precision Medicine

Mehr als nur Schlagworte in der Therapie von Lungenkarzinomen

verfasst von: Dr. D. F. Heigener, M. Horn, M. Reck

Erschienen in: Die Innere Medizin | Ausgabe 12/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Ein Anteil von 10 bis 15 % der nichtkleinzelligen Lungenkarzinome (NSCLC) proliferiert auf der Basis einer sogenannten Treibermutation. Diese molekulare Alteration hält das maligne Potenzial aufrecht und ist gezielt blockierbar. Neben Mutationen in EGFR, dem Gen des „epidermal growth factor receptor“, betrifft dies Translokationen zwischen den Genen des „echinoderm microtubule-associated protein-like 4“ (EML4) und der anaplastischen Lymphomkinase (ALK) sowie die Alteration im ROS1-Gen. Für die ersten beiden Alterationen stehen mittlerweile mehrere Generationen von Inhibitoren zur Verfügung. Für ROS1 und weitere Treibermutationen ist die Datenlage zurzeit noch recht spärlich, da sie beim NSCLC sehr selten vorkommen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Barlesi F, Mazieres J, Merlio JP et al (2016) Routine molecular profiling of patients with advanced non-small-cell lung cancer: results of a 1‑year nationwide programme of the French Cooperative Thoracic Intergroup (IFCT). Lancet 387:1415–1426CrossRefPubMed Barlesi F, Mazieres J, Merlio JP et al (2016) Routine molecular profiling of patients with advanced non-small-cell lung cancer: results of a 1‑year nationwide programme of the French Cooperative Thoracic Intergroup (IFCT). Lancet 387:1415–1426CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Cross DA, Ashton SE, Ghiorghiu S et al (2014) AZD9291, an irreversible EGFR TKI, overcomes T790M-mediated resistance to EGFR inhibitors in lung cancer. Cancer Discov 4:1046–1061CrossRefPubMedPubMedCentral Cross DA, Ashton SE, Ghiorghiu S et al (2014) AZD9291, an irreversible EGFR TKI, overcomes T790M-mediated resistance to EGFR inhibitors in lung cancer. Cancer Discov 4:1046–1061CrossRefPubMedPubMedCentral
3.
Zurück zum Zitat Elleraas J, Ewanicki J, Johnson TW et al (2016) Conformational studies and atropisomerism kinetics of the ALK clinical candidate lorlatinib (PF-06463922) and desmethyl congeners. Angew Chem Int Ed Engl 55:3590–3595CrossRefPubMed Elleraas J, Ewanicki J, Johnson TW et al (2016) Conformational studies and atropisomerism kinetics of the ALK clinical candidate lorlatinib (PF-06463922) and desmethyl congeners. Angew Chem Int Ed Engl 55:3590–3595CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Felip E, Crino L, Kim DW et al (2016) 141PD: Whole body and intracranial efficacy of ceritinib in patients (pts) with crizotinib (CRZ) pretreated, ALK-rearranged (ALK+) non-small cell lung cancer (NSCLC) and baseline brain metastases (BM): results from ASCEND-1 and ASCEND-2 trials. J Thorac Oncol 11:S118–119CrossRefPubMed Felip E, Crino L, Kim DW et al (2016) 141PD: Whole body and intracranial efficacy of ceritinib in patients (pts) with crizotinib (CRZ) pretreated, ALK-rearranged (ALK+) non-small cell lung cancer (NSCLC) and baseline brain metastases (BM): results from ASCEND-1 and ASCEND-2 trials. J Thorac Oncol 11:S118–119CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Fenizia F, De Luca A, Pasquale R et al (2015) EGFR mutations in lung cancer: from tissue testing to liquid biopsy. Future Oncol 11:1611–1623CrossRefPubMed Fenizia F, De Luca A, Pasquale R et al (2015) EGFR mutations in lung cancer: from tissue testing to liquid biopsy. Future Oncol 11:1611–1623CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Friboulet L, Li N, Katayama R et al (2014) The ALK inhibitor ceritinib overcomes crizotinib resistance in non-small cell lung cancer. Cancer Discov 4:662–673CrossRefPubMedPubMedCentral Friboulet L, Li N, Katayama R et al (2014) The ALK inhibitor ceritinib overcomes crizotinib resistance in non-small cell lung cancer. Cancer Discov 4:662–673CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Gadgeel SM, Gandhi L, Riely GJ et al (2014) Safety and activity of alectinib against systemic disease and brain metastases in patients with crizotinib-resistant ALK-rearranged non-small-cell lung cancer (AF-002JG): results from the dose-finding portion of a phase 1/2 study. Lancet Oncol 15:1119–1128CrossRefPubMed Gadgeel SM, Gandhi L, Riely GJ et al (2014) Safety and activity of alectinib against systemic disease and brain metastases in patients with crizotinib-resistant ALK-rearranged non-small-cell lung cancer (AF-002JG): results from the dose-finding portion of a phase 1/2 study. Lancet Oncol 15:1119–1128CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Heigener DF, Schumann C, Sebastian M et al (2015) Afatinib in non-small cell lung cancer harboring uncommon EGFR mutations pretreated with reversible EGFR inhibitors. Oncologist 20:1167–1174CrossRefPubMedPubMedCentral Heigener DF, Schumann C, Sebastian M et al (2015) Afatinib in non-small cell lung cancer harboring uncommon EGFR mutations pretreated with reversible EGFR inhibitors. Oncologist 20:1167–1174CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Janne PA, Ou SH, Kim DW et al (2014) Dacomitinib as first-line treatment in patients with clinically or molecularly selected advanced non-small-cell lung cancer: a multicentre, open-label, phase 2 trial. Lancet Oncol 15:1433–1441CrossRefPubMed Janne PA, Ou SH, Kim DW et al (2014) Dacomitinib as first-line treatment in patients with clinically or molecularly selected advanced non-small-cell lung cancer: a multicentre, open-label, phase 2 trial. Lancet Oncol 15:1433–1441CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Janne PA, Yang JC, Kim DW et al (2015) AZD9291 in EGFR inhibitor-resistant non-small-cell lung cancer. N Engl J Med 372:1689–1699CrossRefPubMed Janne PA, Yang JC, Kim DW et al (2015) AZD9291 in EGFR inhibitor-resistant non-small-cell lung cancer. N Engl J Med 372:1689–1699CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Katayama R, Sakashita T, Yanagitani N et al (2016) P‑glycoprotein mediates ceritinib resistance in anaplastic lymphoma kinase-rearranged non-small cell lung cancer. EBioMedicine 3:54–66CrossRefPubMed Katayama R, Sakashita T, Yanagitani N et al (2016) P‑glycoprotein mediates ceritinib resistance in anaplastic lymphoma kinase-rearranged non-small cell lung cancer. EBioMedicine 3:54–66CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Kim DW, Kim SW, Kim TM et al (2013) Phase I study of HM61713, a novel epidermal growth factor receptor (EGFR) mutant selective inhibitor, in non-small cell lung cancer (NSCLC) patients having an activating EGFR mutation but failed to prior EGFR tyrosine kinase inhibitor (TKI) therapy. 15th World Conference on Lung Cancer (WCLC), Abstract 1048, Poster P2.11–010, Sydney. Kim DW, Kim SW, Kim TM et al (2013) Phase I study of HM61713, a novel epidermal growth factor receptor (EGFR) mutant selective inhibitor, in non-small cell lung cancer (NSCLC) patients having an activating EGFR mutation but failed to prior EGFR tyrosine kinase inhibitor (TKI) therapy. 15th World Conference on Lung Cancer (WCLC), Abstract 1048, Poster P2.11–010, Sydney.
13.
Zurück zum Zitat Kim DW, Mehra R, Tan DS et al (2016) Activity and safety of ceritinib in patients with ALK-rearranged non-small-cell lung cancer (ASCEND-1): updated results from the multicentre, open-label, phase 1 trial. Lancet Oncol 17:452–463CrossRefPubMed Kim DW, Mehra R, Tan DS et al (2016) Activity and safety of ceritinib in patients with ALK-rearranged non-small-cell lung cancer (ASCEND-1): updated results from the multicentre, open-label, phase 1 trial. Lancet Oncol 17:452–463CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Kim DW, Tiseo M, Ahn MJ et al (2016) Brigatinib (BRG) in patients (pts) with crizotinib (CRZ)-refractory ALK+ non-small cell lung cancer (NSCLC): first report of efficacy and safety from a pivotal randomized phase (ph) 2 trial (ALTA). J Clin Oncol 34:7s (Suppl March 1; Abstr. 9007) Kim DW, Tiseo M, Ahn MJ et al (2016) Brigatinib (BRG) in patients (pts) with crizotinib (CRZ)-refractory ALK+ non-small cell lung cancer (NSCLC): first report of efficacy and safety from a pivotal randomized phase (ph) 2 trial (ALTA). J Clin Oncol 34:7s (Suppl March 1; Abstr. 9007)
15.
16.
Zurück zum Zitat Lee C, Davies LC, Wu YW et al (2015) The impact on overall survival (OS) of first-line gefitinib (G) and erlotinib (E) and of clinical factors in advanced non-small cell lung cancer (NSCLC) with activating epidermal growth factor receptor mutations (EGFR mut) based on meta-analysis of 1,231 patients (pts) enrolled in 6 major randomized trials. J Clin Oncol 33:15s (Suppl May 18; Abstr. 8072) Lee C, Davies LC, Wu YW et al (2015) The impact on overall survival (OS) of first-line gefitinib (G) and erlotinib (E) and of clinical factors in advanced non-small cell lung cancer (NSCLC) with activating epidermal growth factor receptor mutations (EGFR mut) based on meta-analysis of 1,231 patients (pts) enrolled in 6 major randomized trials. J Clin Oncol 33:15s (Suppl May 18; Abstr. 8072)
17.
Zurück zum Zitat Lee J, Park K, Han J et al (2015) Clinical activity and safety of the EGFR mutant-specific inhibitor, BI1482694, in patients (pts) with T790M-positive NSCLC. In: ESMO Asia. ESMO, Singapore Lee J, Park K, Han J et al (2015) Clinical activity and safety of the EGFR mutant-specific inhibitor, BI1482694, in patients (pts) with T790M-positive NSCLC. In: ESMO Asia. ESMO, Singapore
18.
Zurück zum Zitat Lynch TJ, Bell DW, Sordella R et al (2004) Activating mutations in the epidermal growth factor receptor underlying responsiveness of non-small-cell lung cancer to gefitinib. N Engl J Med 350:2129–2139CrossRefPubMed Lynch TJ, Bell DW, Sordella R et al (2004) Activating mutations in the epidermal growth factor receptor underlying responsiveness of non-small-cell lung cancer to gefitinib. N Engl J Med 350:2129–2139CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Mok TS, Wu YL, Thongprasert S et al (2009) Gefitinib or carboplatin-paclitaxel in pulmonary adenocarcinoma. N Engl J Med 361:947–957CrossRefPubMed Mok TS, Wu YL, Thongprasert S et al (2009) Gefitinib or carboplatin-paclitaxel in pulmonary adenocarcinoma. N Engl J Med 361:947–957CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Niederst MJ, Sequist LV, Poirier JT et al (2015) RB loss in resistant EGFR mutant lung adenocarcinomas that transform to small-cell lung cancer. Nat Commun 6:6377CrossRefPubMedPubMedCentral Niederst MJ, Sequist LV, Poirier JT et al (2015) RB loss in resistant EGFR mutant lung adenocarcinomas that transform to small-cell lung cancer. Nat Commun 6:6377CrossRefPubMedPubMedCentral
21.
Zurück zum Zitat Nokihara H, Hida T, Kondo M et al (2016) Alectinib (ALC) versus crizotinib (CRZ) in ALK-inhibitor naive ALK-positive non-small cell lung cancer (ALK+ NSCLC): primary results from the J‑ALEX study. J Clin Oncol 34:7s (Suppl March 1; Abstr. 9008) Nokihara H, Hida T, Kondo M et al (2016) Alectinib (ALC) versus crizotinib (CRZ) in ALK-inhibitor naive ALK-positive non-small cell lung cancer (ALK+ NSCLC): primary results from the J‑ALEX study. J Clin Oncol 34:7s (Suppl March 1; Abstr. 9008)
22.
Zurück zum Zitat Park K, Tan EH, Zhang L et al (2015) Afatinib versus gefitinib as first-line treatment for patients with advanced non-small cell lung cancer harboring activating EGFR mutations: Lux-Lung 7. In: ESMO ASIA. ESMO, Singapore Park K, Tan EH, Zhang L et al (2015) Afatinib versus gefitinib as first-line treatment for patients with advanced non-small cell lung cancer harboring activating EGFR mutations: Lux-Lung 7. In: ESMO ASIA. ESMO, Singapore
23.
Zurück zum Zitat Pecuchet N, Legras A, Laurent-Puig P et al (2016) Lung cancer molecular testing, what role for Next Generation Sequencing and circulating tumor DNA. Ann Pathol 36:80–93CrossRefPubMed Pecuchet N, Legras A, Laurent-Puig P et al (2016) Lung cancer molecular testing, what role for Next Generation Sequencing and circulating tumor DNA. Ann Pathol 36:80–93CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Ramalingam SS, Janne PA, Mok T et al (2014) Dacomitinib versus erlotinib in patients with advanced-stage, previously treated non-small-cell lung cancer (ARCHER 1009): a randomised, double-blind, phase 3 trial. Lancet Oncol 15:1369–1378CrossRefPubMed Ramalingam SS, Janne PA, Mok T et al (2014) Dacomitinib versus erlotinib in patients with advanced-stage, previously treated non-small-cell lung cancer (ARCHER 1009): a randomised, double-blind, phase 3 trial. Lancet Oncol 15:1369–1378CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Reck M, Heigener DF, Mok T et al (2013) Management of non-small-cell lung cancer: recent developments. Lancet 382:709–719CrossRefPubMed Reck M, Heigener DF, Mok T et al (2013) Management of non-small-cell lung cancer: recent developments. Lancet 382:709–719CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Rosell R, Gettinger SN, Bazhenova LA et al (2016) 1330: Brigatinib efficacy and safety in patients (Pts) with anaplastic lymphoma kinase (ALK)-positive (ALK+) non-small cell lung cancer (NSCLC) in a phase 1/2 trial. J Thorac Oncol 11:S114CrossRefPubMed Rosell R, Gettinger SN, Bazhenova LA et al (2016) 1330: Brigatinib efficacy and safety in patients (Pts) with anaplastic lymphoma kinase (ALK)-positive (ALK+) non-small cell lung cancer (NSCLC) in a phase 1/2 trial. J Thorac Oncol 11:S114CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Sequist LV, Waltman BA, Dias-Santagata D et al (2011) Genotypic and histological evolution of lung cancers acquiring resistance to EGFR inhibitors. Sci Transl Med 3:75ra26CrossRefPubMedPubMedCentral Sequist LV, Waltman BA, Dias-Santagata D et al (2011) Genotypic and histological evolution of lung cancers acquiring resistance to EGFR inhibitors. Sci Transl Med 3:75ra26CrossRefPubMedPubMedCentral
28.
Zurück zum Zitat Sequist LV, Yang JC, Yamamoto N et al (2013) Phase III study of afatinib or cisplatin plus pemetrexed in patients with metastatic lung adenocarcinoma with EGFR mutations. J Clin Oncol 31:3327–3334CrossRefPubMed Sequist LV, Yang JC, Yamamoto N et al (2013) Phase III study of afatinib or cisplatin plus pemetrexed in patients with metastatic lung adenocarcinoma with EGFR mutations. J Clin Oncol 31:3327–3334CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Seto T, Kato T, Nishio M et al (2014) Erlotinib alone or with bevacizumab as first-line therapy in patients with advanced non-squamous non-small-cell lung cancer harbouring EGFR mutations (JO25567): an open-label, randomised, multicentre, phase 2 study. Lancet Oncol 15:1236–1244CrossRefPubMed Seto T, Kato T, Nishio M et al (2014) Erlotinib alone or with bevacizumab as first-line therapy in patients with advanced non-squamous non-small-cell lung cancer harbouring EGFR mutations (JO25567): an open-label, randomised, multicentre, phase 2 study. Lancet Oncol 15:1236–1244CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Shaw AT, Friboulet L, Leshchiner I et al (2016) Resensitization to crizotinib by the lorlatinib ALK resistance mutation L1198F. N Engl J Med 374:54–61CrossRefPubMed Shaw AT, Friboulet L, Leshchiner I et al (2016) Resensitization to crizotinib by the lorlatinib ALK resistance mutation L1198F. N Engl J Med 374:54–61CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Smith GD, Chadwick BE, Willmore-Payne C et al (2008) Detection of epidermal growth factor receptor gene mutations in cytology specimens from patients with non-small cell lung cancer utilising high-resolution melting amplicon analysis. J Clin Pathol 61:487–493CrossRefPubMed Smith GD, Chadwick BE, Willmore-Payne C et al (2008) Detection of epidermal growth factor receptor gene mutations in cytology specimens from patients with non-small cell lung cancer utilising high-resolution melting amplicon analysis. J Clin Pathol 61:487–493CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Soda M, Choi YL, Enomoto M et al (2007) Identification of the transforming EML4-ALK fusion gene in non-small-cell lung cancer. Nature 448:561–566CrossRefPubMed Soda M, Choi YL, Enomoto M et al (2007) Identification of the transforming EML4-ALK fusion gene in non-small-cell lung cancer. Nature 448:561–566CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Sullivan I, Planchard D (2016) Treatment modalities for advanced ALK-rearranged non-small-cell lung cancer. Future Oncol 12:945–961CrossRefPubMed Sullivan I, Planchard D (2016) Treatment modalities for advanced ALK-rearranged non-small-cell lung cancer. Future Oncol 12:945–961CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Von Laffert M, Schirmacher P, Warth A et al (2016) Statement of the German Society for Pathology and the working group thoracic oncology of the working group oncology/German Cancer Society on ALK testing in NSCLC : Immunohistochemistry and/or FISH? Pathologe 37:187–192CrossRef Von Laffert M, Schirmacher P, Warth A et al (2016) Statement of the German Society for Pathology and the working group thoracic oncology of the working group oncology/German Cancer Society on ALK testing in NSCLC : Immunohistochemistry and/or FISH? Pathologe 37:187–192CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Walter AO, Sjin RT, Haringsma HJ et al (2013) Discovery of a mutant-selective covalent inhibitor of EGFR that overcomes T790M-mediated resistance in NSCLC. Cancer Discov 3:1404–1415CrossRefPubMedPubMedCentral Walter AO, Sjin RT, Haringsma HJ et al (2013) Discovery of a mutant-selective covalent inhibitor of EGFR that overcomes T790M-mediated resistance in NSCLC. Cancer Discov 3:1404–1415CrossRefPubMedPubMedCentral
38.
Zurück zum Zitat Wu YL, Zhou C, Hu CP et al (2014) Afatinib versus cisplatin plus gemcitabine for first-line treatment of Asian patients with advanced non-small-cell lung cancer harbouring EGFR mutations (LUX-Lung 6): an open-label, randomised phase 3 trial. Lancet Oncol 15:213–222CrossRefPubMed Wu YL, Zhou C, Hu CP et al (2014) Afatinib versus cisplatin plus gemcitabine for first-line treatment of Asian patients with advanced non-small-cell lung cancer harbouring EGFR mutations (LUX-Lung 6): an open-label, randomised phase 3 trial. Lancet Oncol 15:213–222CrossRefPubMed
39.
Zurück zum Zitat Yang J, Sequist L, Schuler M et al (2014) Overall survival (OS) in patients (pts) with advanced non-small cell lung cancer (NSCLC) harboring common (Del19/L858R) epidermal growth factor receptor mutations (EGFR mut): Pooled analysis of two large open-label phase III studies (LUX-Lung 3 [LL3] and LUX-Lung 6 [LL6]) comparing afatinib with chemotherapy (CT). J Clin Oncol 32:5s (Suppl May 20; Abstr. 8004)CrossRef Yang J, Sequist L, Schuler M et al (2014) Overall survival (OS) in patients (pts) with advanced non-small cell lung cancer (NSCLC) harboring common (Del19/L858R) epidermal growth factor receptor mutations (EGFR mut): Pooled analysis of two large open-label phase III studies (LUX-Lung 3 [LL3] and LUX-Lung 6 [LL6]) comparing afatinib with chemotherapy (CT). J Clin Oncol 32:5s (Suppl May 20; Abstr. 8004)CrossRef
40.
Zurück zum Zitat Yang JC, Sequist LV, Geater SL et al (2015) Clinical activity of afatinib in patients with advanced non-small-cell lung cancer harbouring uncommon EGFR mutations: a combined post-hoc analysis of LUX-Lung 2, LUX-Lung 3, and LUX-Lung 6. Lancet Oncol 16:830–838CrossRefPubMed Yang JC, Sequist LV, Geater SL et al (2015) Clinical activity of afatinib in patients with advanced non-small-cell lung cancer harbouring uncommon EGFR mutations: a combined post-hoc analysis of LUX-Lung 2, LUX-Lung 3, and LUX-Lung 6. Lancet Oncol 16:830–838CrossRefPubMed
41.
Zurück zum Zitat Yang JC, Shih JY, Su WC et al (2012) Afatinib for patients with lung adenocarcinoma and epidermal growth factor receptor mutations (LUX-Lung 2): a phase 2 trial. Lancet Oncol 13:539–548CrossRefPubMed Yang JC, Shih JY, Su WC et al (2012) Afatinib for patients with lung adenocarcinoma and epidermal growth factor receptor mutations (LUX-Lung 2): a phase 2 trial. Lancet Oncol 13:539–548CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Targeted Therapy und Precision Medicine
Mehr als nur Schlagworte in der Therapie von Lungenkarzinomen
verfasst von
Dr. D. F. Heigener
M. Horn
M. Reck
Publikationsdatum
01.09.2016
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Innere Medizin / Ausgabe 12/2016
Print ISSN: 2731-7080
Elektronische ISSN: 2731-7099
DOI
https://doi.org/10.1007/s00108-016-0121-z

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2016

Der Internist 12/2016 Zur Ausgabe

Schwerpunkt: Was ist gesichert in der Therapie?

Systemische Sklerose

Mitteilungen der DGIM

Mitteilungen der DGIM

Schwerpunkt: Was ist gesichert in der Therapie?

Hypophosphatasie

Medizin aktuell

Influenza

Passend zum Thema

ANZEIGE

Bei Immuntherapien das erhöhte Thromboserisiko beachten

Unter modernen Systemtherapien versechsfacht sich das VTE-Risiko. Warum diese Daten relevant für die Behandlung krebsassoziierter Thrombosen sind, erläutert Prof. F. Langer im Interview. So kann es durch Immuntherapien zu inflammatorischen Syndromen z.B. im GI-Trakt kommen. Nebenwirkungen wie Durchfall oder Mukositis haben dann Einfluss auf die Wirksamkeit oraler Antikoagulantien. Aber auch in punkto Blutungsrisiko ist Vorsicht geboten. Wann hier bevorzugt NMH eingesetzt werden sollten, erläutert Prof. Langer im Interview.

ANZEIGE

CAT-Management ist ganz einfach – oder doch nicht?

Krebsassoziierte venöse Thromboembolien (CAT) haben in den vergangenen Jahren stetig zugenommen. Was hat der Anstieg mit modernen Antitumortherapien zu tun? Venöse Thromboembolien sind relevante Morbiditäts- und Mortalitätsfaktoren in der Onkologie. Besonders hoch sind die Risiken bei Tumoren des Abdominalraums. Eine antithrombotische Primärprophylaxe ist daher gerade bei gastrointestinalen (GI-) Tumoren auch im ambulanten Setting wichtig.

ANZEIGE

Management von Thromboembolien bei Krebspatienten

Die Thromboembolie ist neben Infektionen die zweithäufigste Todesursache bei Krebspatienten. Die Behandlung der CAT (cancer associated thrombosis) ist komplex und orientiert sich am individuellen Patienten. Angesichts einer Vielzahl zur Verfügung stehender medikamentöser Behandlungsoptionen finden Sie hier Video-Experteninterviews, Sonderpublikationen und aktuelle Behandlungsalgorithmen zur Therapieentscheidung auf Basis von Expertenempfehlungen.

LEO Pharma GmbH

Passend zum Thema

ANZEIGE

Neue ESMO-Clinical Practice Guidelines 2023 zum fortgeschrittenen mNSCLC

Mit dem Update der Clinical Practice Guidelines 2023 zum metastasierenden nicht-kleinzelligen Lungenkarzinom (mNSCLC) trägt die ESMO der in den letzten Jahren immer weiter gewachsenen Anzahl an Therapieoptionen Rechnung. 

ANZEIGE

NOVUM Onkologie – Fortbildungsreihe zum NSCLC

Mit NOVUM Onkologie veranstaltet MSD regelmäßig Online-Fortbildungen zum Thema Lungenkarzinom. Bei dem mittlerweile etablierten Format erhalten Teilnehmende die Möglichkeit sich bei Expertendiskussionen zu praxisrelevanten Themen der pneumologischen Onkologie weiterzubilden.

ANZEIGE

Fokus Immunonkologie – NSCLC

Content Hub

Die Einführung von Immun-Checkpoint-Inhibitoren markierte einen entscheidenden Fortschritt in der Behandlung von bestimmten Patienten mit nicht-kleinzelligem Lungenkarzinom (non-small cell lung cancer, NSCLC) und eröffnete seither neue Perspektiven und Chancen für Behandler und geeignete Patienten. Hier finden Sie fortlaufend aktuelle Informationen und relevante Beiträge zur Immunonkologie in dieser Indikation.

MSD Sharp & Dohme GmbH