Skip to main content
Erschienen in:

06.09.2018 | Editorial Commentary

Taurine and Neonatal Nutrition

verfasst von: Deepak Chawla

Erschienen in: Indian Journal of Pediatrics | Ausgabe 10/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Taurine is one of the sulfur-containing amino-acids. Although, not a part of any protein, it is widely distributed in body and is the most abundant free amino acid in human breast milk. High concentration of taurine is found in brain, mature retina and inner ear [1]. In neural tissues, taurine functions as an intracellular organic osmolyte, thus regulating the neural cell volume. By modulating the intracellular calcium homeostasis, it has membrane stabilizing effect. Taurine also has cytoprotective effect against oxidative damage and glutamate-induced excitotoxicity [2]. Preterm neonates are more vulnerable to taurine deficiency due to low capacity for endogenous synthesis and higher renal loss. Human milk contains adequate amount of taurine and neonates fed with human milk may grow slower than neonates fed with formula milk but have better neurodevelopmental outcome [3]. Higher taurine content of human milk has been assigned as one of the reasons of beneficial effects of human milk feeding on neurodevelopmental outcome [4]. Prolonged feeding with taurine-deficient formula milk or parenteral nutrition has been associated with retinal degeneration, delayed auditory maturation, decreased bile acid secretion, lower fat absorption and hepatic cholestasis [1]. Recognition of potential harmful effects of taurine deficiency in the last decade of the twentieth century, led to recommendations about minimal taurine content in formula milk. Now, all formula milk preparations are supplemented with taurine to match the intake during human milk feeding (4.5–9 mg/kg/d) [5]. …
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Verner A, Craig S, McGuire W. Effect of taurine supplementation on growth and development in preterm or low birth weight infants. Cochrane Database Syst Rev. 2007:CD006072. Verner A, Craig S, McGuire W. Effect of taurine supplementation on growth and development in preterm or low birth weight infants. Cochrane Database Syst Rev. 2007:CD006072.
3.
Zurück zum Zitat Wharton BA, Morley R, Isaacs EB, Cole TJ, Lucas A. Low plasma taurine and later neurodevelopment. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 2004;89:F497–8.CrossRefPubMedPubMedCentral Wharton BA, Morley R, Isaacs EB, Cole TJ, Lucas A. Low plasma taurine and later neurodevelopment. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 2004;89:F497–8.CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
7.
Zurück zum Zitat Dhillon SK, Davies WE, Hopkins PC, Rose SJ. Effects of dietary taurine on auditory function in full-term infants. Adv Exp Med Biol. 1998;442:507–14.CrossRefPubMed Dhillon SK, Davies WE, Hopkins PC, Rose SJ. Effects of dietary taurine on auditory function in full-term infants. Adv Exp Med Biol. 1998;442:507–14.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Taurine and Neonatal Nutrition
verfasst von
Deepak Chawla
Publikationsdatum
06.09.2018
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Pediatrics / Ausgabe 10/2018
Print ISSN: 0019-5456
Elektronische ISSN: 0973-7693
DOI
https://doi.org/10.1007/s12098-018-2781-2

Neu im Fachgebiet Pädiatrie

Medikamente verändern wohl Nährstoffzusammensetzung der Muttermilch

Einige Medikamente wie selektive Serotonin-Wiederaufnahmehemmer können offenbar die Makronährstoffzusammensetzung der Muttermilch verändern. Das birgt möglicherweise gesundheitliche Risiken für manche gestillte Kinder.

Kann man Gestationsdiabetes mit oralen Antidiabetika behandeln?

Der Wunsch, Frauen mit Gestationsdiabetes eine orale Erstlinientherapie anbieten zu können, bleibt auch vorläufig ein Wunsch: Eine orale Stufentherapie hat sich in einer randomisierten Studie nicht als gleichwertig zu einer Insulintherapie erwiesen. 

Frühwarnzeichen für multiple Sklerose bei Kindern und Jugendlichen

Ein Forschungsteam aus Deutschland und Kanada hat eine Reihe metabolischer, okulärer, muskuloskelettaler, gastrointestinaler und kardiovaskulärer Symptome identifiziert, die bei Kindern und Jugendlichen der Diagnose einer multiplen Sklerose (MS) vorausgehen können.

Harnwegsinfekte: Was taugt die antibiotische Kurzzeittherapie bei Kindern?

In einer aktuellen Metaanalyse wurde untersucht, wie erfolgsversprechend eine verkürzte Antibiotikatherapie bei afebrilen Kindern mit Harnwegsinfekten im Vergleich zur Standardtherapie ist. In gewissen Fällen könnte die Kurzzeittherapie ausreichen. 

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.