Skip to main content
main-content

03.07.2019

“That Was Pretty Powerful”: a Qualitative Study of What Physicians Learn When Preparing for Their Maintenance-of-Certification Exams

Zeitschrift:
Journal of General Internal Medicine
Autoren:
PhD Benjamin Chesluk, PhD Bradley Gray, PhD Aimee Eden, BS Elizabeth Hansen, MD Lorna Lynn, MD Lars Peterson
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s11606-019-05118-z) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Background

A key component of Maintenance of Certification (MOC) for family and internal medicine physicians is the requirement to pass a periodic examination of medical knowledge. Little is known about the effects of preparing for MOC exams on knowledge and practice.

Objective

To understand how MOC exam preparation can affect knowledge and practice.

Design

Qualitative, semi-structured interviews, 45–60 min each, conducted by telephone at participants’ convenience.

Participants

A total of 80 primary care physicians from the American Board of Family Medicine (ABFM) and the American Board of Internal Medicine (ABIM) who had recently taken an MOC exam; the sample purposefully selected to represent diversity of experiences with MOC exams and range of opinions about MOC, as well as diversity of participant backgrounds—gender, practice type, etc.

Approach

Close analysis of physicians’ accounts of what they learned when preparing for an MOC exam and how this knowledge affected their practice.

Results

Sixty-seven of 80 physicians stated they gained knowledge relevant to their practice. Sixty-three gave concrete examples of how this affected their practice, including direct changes to patient care (e.g., improved diagnosis or prescribing and reduced unnecessary testing) or less direct changes (e.g., improved ability to co-manage with other providers or communicate with patients). Physicians also described sharing what they learned with others, including peers and trainees.

Limitations

Interviews could have been affected by recall and/or social desirability bias, as well as researchers’ role as board staff. Although we followed a recruitment protocol designed to mitigate recruitment acceptance bias, our findings may not be generalizable to wider groups of physicians.

Conclusions

Most physicians from two primary care specialties interviewed reported ways in which studying for an MOC exam resulted in acquiring knowledge that was both relevant and beneficial to their patient care.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
ESM 1 (DOCX 70 kb)
11606_2019_5118_MOESM1_ESM.docx
Literatur
Über diesen Artikel
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Allgemeinmedizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.


 

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise