Zum Inhalt

The association of microvascular disease and endothelial dysfunction with vertebral trabecular bone mineral density

The MESA study

  • 24.06.2024
  • Original Article
Erschienen in:

Abstract

Summary

Retinopathy and albuminuria are associated with hip fracture risk. We investigated whether these disorders and endothelial dysfunction (which underlies microvascular diseases) were associated with low trabecular bone density. No significant associations were found, suggesting that microvascular diseases are not related to fracture risk through low trabecular bone density.

Purpose

Microvascular diseases of the eye, kidney, and brain are associated with endothelial dysfunction and increased hip fracture risk. To explore the basis for higher hip fracture risk, we comprehensively examined whether markers of microvascular disease and/or endothelial dysfunction are related to trabecular bone mineral density (BMD), a proximate risk factor for osteoporotic fractures.

Methods

Among 6814 participants in the Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis study (MESA), we derived thoracic vertebral trabecular BMD from computed tomography of the chest and measured urine albumin to creatinine ratios (UACR), retinal arteriolar and venular widths, flow mediated dilation (FMD) of the brachial artery after 5 min of ischemia; and levels of five soluble endothelial adhesion markers (ICAM-1, VCAM-1, L-selectin, P-selectin, and E-selectin). Linear regression models were used to examine the association of trabecular BMD with markers of microvascular disease and with markers of endothelial dysfunction.

Results

We observed no significant associations of UACR, retinal arteriolar or venular widths, or FMD with BMD. We also observed no statistically significant association of spine trabecular BMD with levels of endothelial adhesion markers. Men and women had largely similar results.

Conclusion

We conclude that there is little evidence to connect thoracic spine trabecular BMD to microvascular disorders or to endothelial dysfunction among multi-ethnic middle-aged and older adults. Other factors beyond trabecular BMD (e.g., bone quality or predisposition to falling) may be responsible for the associations of microvascular disease with osteoporotic fractures.
Titel
The association of microvascular disease and endothelial dysfunction with vertebral trabecular bone mineral density
The MESA study
Verfasst von
Joshua I. Barzilay
Petra Buzkova
Suzette J. Bielinski
Mary Frances Cotch
Bryan Kestenbaum
Thomas R. Austin
Laura Carbone
Kenneth J. Mukamal
Matthew J. Budoff
Publikationsdatum
24.06.2024
Verlag
Springer London
Erschienen in
Osteoporosis International / Ausgabe 9/2024
Print ISSN: 0937-941X
Elektronische ISSN: 1433-2965
DOI
https://doi.org/10.1007/s00198-024-07152-y
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Orthopädie und Unfallchirurgie

Warnsignal Schulterschmerz: neue Empfehlungen zur Polymyalgia rheumatica

Die Differenzialdiagnose bei Schulterschmerzen reicht von traumatischen und degenerativen Schäden über neurologische Störungen bis zu Gelenkrheuma und Polymyalgia rheumatica. Ist die Diagnose Letzterer rheumatologisch gesichert, können hausärztlich Tätige getrost den Staffelstab übernehmen.

Hemiarthroplastik und TEP beim Hüftgelenkersatz gleichauf

Welches Verfahren zum Hüftgelenkersatz eignet sich am besten zur Versorgung dislozierter Schenkelhalsfrakturen von Betroffenen im Alter von 80 Jahren oder höher? Ein schwedisches Orthopädieteam hat nach einer Antwort gesucht.

Nach der Hüft-OP: Bisphosphonat noch in der Klinik!

Nach einer Hüftfraktur im Alter ist nicht nur das Risiko eines erneuten Knochenbruchs, sondern auch die Mortalität erhöht. Schützen könnte eine sehr einfache Maßnahme: eine (erste) Bisphosphonat-Infusion noch während des stationären Aufenthalts.

Praxisverwaltungssystem erfolgreich wechseln: Auf diese Punkte kommt es an

Viele Praxen denken darüber nach, ihr Praxisverwaltungssystem zu wechseln, weil sie nicht zufrieden sind. Beim Hausärztlichen Praxis- und IT-Kongress ließen sich drei Hausärztinnen und Hausärzte in die Karten schauen, wie sie beim Wechsel vorgegangen sind

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Frau hebt sich die Schulter beim Arzt/© peopleimages.com / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Älter Patient im Klinikbett/© Yakobchuk Olena / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Arzt beim Recherchieren/© kozirsky / Fotolia