Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 7/2018

07.02.2018 | Original Contributions

The Change in the Percent of Android and Gynoid Fat Mass Correlated with Increased Testosterone After Laparoscopic Sleeve Gastrectomy in Chinese Obese Men: a 6-Month Follow-Up

verfasst von: Jingyang Gao, Manna Zhang, Cuiling Zhu, Yi Zhang, Qi Liu, Xingchun Wang, Liang Li, Donglei Zhou, Shen Qu

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 7/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

The study was designed to examine changes of body fat distribution after laparoscopic sleeve gastrectomy (LSG) in obese male patients and to confirm whether these changes are correlated with increased testosterone.

Methods

A total of 30 obese male patients with body mass index (BMI) 30–45 kg/m2 were enrolled in this study. Data on demographic characteristics, anthropometry, metabolic parameters, and body fat distribution were collected at baseline and 6 months after LSG. Body fat distribution was assessed by dual-energy X-ray absorptiometry (DXA).

Results

Six months after surgery, the BMI of participants (age 33.0 ± 9.5) decreased from 40.2 ± 5.2 to 30.8 ± 4.4 kg/m2, total testosterone increased from 2.4 ± 1.2 to 4.5 ± 1.8 ng/mL, and the percentage of testosterone deficiency in these patients decreased from 82.7 to 23.1%. Fat mass was significantly decreased in all regions, but the loss of fat mass in the android region was more than that in any other body region. After adjusting age and the BMI, the changes in android FM% and gynoid FM% were significantly correlated with an increase in total testosterone concentration (R2 = 0.187, R2 = 0.282, respectively).

Conclusion

In obese male patients with BMI 30–45 kg/m2, an increase of total testosterone correlated to the changes in android FM% and gynoid FM% at the sixth month after LSG surgery.
Literatur
8.
Zurück zum Zitat Botella-Carretero JI, Balsa JA, Gomez-Martin JM, et al. Circulating free testosterone in obese men after bariatric surgery increases in parallel with insulin sensitivity. J Endocrinol Investig. 2013;36(4):227–32. https://doi.org/10.3275/8469.CrossRef Botella-Carretero JI, Balsa JA, Gomez-Martin JM, et al. Circulating free testosterone in obese men after bariatric surgery increases in parallel with insulin sensitivity. J Endocrinol Investig. 2013;36(4):227–32. https://​doi.​org/​10.​3275/​8469.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Mammi C, Calanchini M, Antelmi A, et al. Androgens and adipose tissue in males: a complex and reciprocal interplay. Int J Endocrinol. 2012;2012:789653.CrossRef Mammi C, Calanchini M, Antelmi A, et al. Androgens and adipose tissue in males: a complex and reciprocal interplay. Int J Endocrinol. 2012;2012:789653.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Cooper LA, Page ST, Amory JK, et al. The association of obesity with sex hormone-binding globulin is stronger than the association with ageing—implications for the interpretation of total testosterone measurements. Clin Endocrinol. 2015;83(6):828–33. https://doi.org/10.1111/cen.12768.CrossRef Cooper LA, Page ST, Amory JK, et al. The association of obesity with sex hormone-binding globulin is stronger than the association with ageing—implications for the interpretation of total testosterone measurements. Clin Endocrinol. 2015;83(6):828–33. https://​doi.​org/​10.​1111/​cen.​12768.CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Kuk JL, Lee S, Heymsfield SB, et al. Waist circumference and abdominal adipose tissue distribution: influence of age and sex. Am J Clin Nutr. 2005;81:1330–4.CrossRef Kuk JL, Lee S, Heymsfield SB, et al. Waist circumference and abdominal adipose tissue distribution: influence of age and sex. Am J Clin Nutr. 2005;81:1330–4.CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Wittert GA, Chapman IM, Haren MT, et al. Oral testosterone supplementation increases muscle and decreases fat mass in healthy elderly males with low-normal gonadal status. J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2003;58:618–25.CrossRef Wittert GA, Chapman IM, Haren MT, et al. Oral testosterone supplementation increases muscle and decreases fat mass in healthy elderly males with low-normal gonadal status. J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2003;58:618–25.CrossRef
Metadaten
Titel
The Change in the Percent of Android and Gynoid Fat Mass Correlated with Increased Testosterone After Laparoscopic Sleeve Gastrectomy in Chinese Obese Men: a 6-Month Follow-Up
verfasst von
Jingyang Gao
Manna Zhang
Cuiling Zhu
Yi Zhang
Qi Liu
Xingchun Wang
Liang Li
Donglei Zhou
Shen Qu
Publikationsdatum
07.02.2018
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 7/2018
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-018-3116-0

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2018

Obesity Surgery 7/2018 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.