Skip to main content
main-content

08.10.2018 | Original Communication | Ausgabe 12/2018 Open Access

Journal of Neurology 12/2018

The clinical features and outcome of scan-negative and scan-positive cases in suspected cauda equina syndrome: a retrospective study of 276 patients

Zeitschrift:
Journal of Neurology > Ausgabe 12/2018
Autoren:
Ingrid Hoeritzauer, Savva Pronin, Alan Carson, Patrick Statham, Andreas K. Demetriades, Jon Stone
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s00415-018-9078-2) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Background

The majority of patients presenting with suspected clinical cauda equina syndrome (CES) have no identifiable structural cause for their symptoms (‘scan-negative’ CES). Understanding these patients aids clinical differentiation and management in CES.

Methods

A retrospective electronic note review was undertaken of patients presenting with suspected CES, defined as ≥ 1 of acute bladder, bowel, sexual dysfunction or saddle numbness, to a regional neurosciences centre. We investigated radiology, clinical features, psychiatric and functional disorder comorbidities and outcome of patients with ‘scan-negative’ CES and patients with MRI confirmed compression of the cauda equina (‘scan-positive’ CES).

Results

276 patients were seen over 16 months. There were three main radiologically defined patient groups: (1) ‘scan-positive’ CES (n = 78, mean age 48 years, 56% female), (2) ‘scan-negative’ CES without central canal stenosis but with lumbosacral nerve root compression not explaining the clinical presentation (n = 87, mean age 43 years, 68% female) and (3) ‘scan-negative’ CES without neural compromise (n = 104, mean age 42 years, 70% female). In the two ‘scan-negative’ groups (no neural compromise and nerve root compression), there were higher rates of functional disorders (37% and 29% vs. 9%), functional neurological disorders (12% and 11% vs 0%) and psychiatric comorbidity (53% and 40% vs 20%). On follow-up (mean 13–16 months), only 1 of the 191 patients with ‘scan-negative’ CES was diagnosed with an explanatory neurological disorder (transverse myelitis).

Conclusions

The data support a model in which scan-negative cauda equina syndrome arises as an end pathway of acute pain, sometimes with partly structural findings and vulnerability to functional disorders.

Unsere Produktempfehlungen

e.Med Interdisziplinär

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Neuer Inhalt

e.Med Neurologie & Psychiatrie

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Neurologie & Psychiatrie erhalten Sie Zugang zu CME-Fortbildungen der Fachgebiete, den Premium-Inhalten der dazugehörigen Fachzeitschriften, inklusive einer gedruckten Zeitschrift Ihrer Wahl.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
Supplementary material 1 (DOCX 58 KB)
415_2018_9078_MOESM1_ESM.docx
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2018

Journal of Neurology 12/2018 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet Neurologie

Meistgelesene Bücher in der Neurologie

2012 | Buch

Neurologie Fragen und Antworten

Über 1000 Fakten für die Facharztprüfung

Richtig oder falsch? Testen Sie Ihr Wissen systematisch anhand von Fragen nach dem Multiple-Choice-Prinzip. Themen sind u. a. neuromuskuläre Erkrankungen, Kopfschmerzen, Schwindel, Epilepsien, zerebrovaskuläre Erkrankungen, entzündliche Erkrankungen und Bewegungsstörungen.

Autoren:
Prof. Dr. Peter Berlit, Dr. med. Markus Krämer, Dr. med. Ralph Weber

2015 | Buch

Nervenkompressionssyndrome

Die Diagnostik und Behandlung von Nervenkompressionssyndromen ist eine interdisziplinäre Aufgabe, an der Neurologen, Neuroradiologen und Operateure unterschiedlicher Fachrichtungen mitwirken. Häufige und seltene Formen sind gleichermaßen in diesem Buch beschrieben.

Herausgeber:
Hans Assmus, Gregor Antoniadis