Skip to main content
main-content

01.06.2014 | Short Communication | Ausgabe 6/2014

Diabetologia 6/2014

The effectiveness of structured personal care of type 2 diabetes on recurrent outcomes: a 19 year follow-up of the study Diabetes Care in General Practice (DCGP)

Zeitschrift:
Diabetologia > Ausgabe 6/2014
Autoren:
Hanna Lundström, Volkert Siersma, Anni B. Sternhagen Nielsen, John Brodersen, Susanne Reventlow, Per K. Andersen, Niels de Fine Olivarius
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s00125-014-3204-1) contains peer-reviewed but unedited supplementary material, which is available to authorised users.

Abstract

Aims/hypothesis

The estimation of effect size in clinical trials commonly disregards recurrent outcomes. We investigated the effectiveness of a complex intervention on recurrent outcomes in patients with type 2 diabetes.

Methods

In the Diabetes Care in General Practice (DCGP) randomised controlled trial, 1,381 patients newly diagnosed with type 2 diabetes were randomised to 6 years of structured personal care or routine care (ClinicalTrials.gov NCT01074762). The trial had 19 years of registry-based follow-up and was analysed with Cox regression models. Repeated occurrences in the same patient of outcomes (any diabetes-related endpoint, myocardial infarction [MI], stroke, peripheral vascular disease and microvascular disease) were accounted for with the Wei, Lin and Weissfeld method.

Results

As previously shown, the intervention reduced the rates of first occurrence of both MI and any diabetes-related endpoint. However, for all outcomes, the HR for a second event showed a statistically non-significant tendency to be increased. We estimated a combined HR for all marginal failure times, regardless of whether they were first, second or later events. This showed that the intervention had no effect on the rate of any of the outcomes, including MI (HR 0.89, 95% CI 0.76, 1.05) and any diabetes-related endpoint (HR 0.98, 95% CI 0.87, 1.09).

Conclusions/interpretation

In the DCGP study, a smaller proportion of patients who received structured care experienced a first occurrence of MI or any diabetes-related endpoint compared with patients who received routine care. However, the patients who received structured care tended to experience more recurrent outcomes, so the total outcome rate was not affected by the intervention.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
ESM Table 1 (PDF 69 kb)
125_2014_3204_MOESM1_ESM.pdf
ESM Table 2 (PDF 51 kb)
125_2014_3204_MOESM2_ESM.pdf
ESM Table 3 (PDF 17 kb)
125_2014_3204_MOESM3_ESM.pdf
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2014

Diabetologia 6/2014 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Allgemeinmedizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise