Skip to main content
main-content

01.12.2014 | Ausgabe 6/2014

Journal of Behavioral Medicine 6/2014

The impact of cardiac perception on emotion experience and cognitive performance under mental stress

Zeitschrift:
Journal of Behavioral Medicine > Ausgabe 6/2014
Autoren:
Nicole K. Kindermann, Natalie S. Werner

Abstract

Mental stress evokes several physiological responses such as the acceleration of heart rate, increase of electrodermal activity and the release of adrenaline. Moreover, physiological stress responses interact with emotional and behavioral stress responses. In the present study we provide evidence that viscero-sensory feedback from the heart (cardiac perception) is an important factor modulating emotional and cognitive stress responses. In our study, we compared participants with high versus low cardiac perception using a computerized mental stress task, in which they had to respond to rapidly presented visual and acoustic stimuli. Additionally, we assessed physiological responses (heart rate, skin conductance). Participants high in cardiac perception reported more negative emotions and showed worse task performance under the stressor than participants low in cardiac perception. These results were not moderated by physiological responses. We conclude that cardiac perception modulates stress responses by intensifying negative emotions and by impairing cognitive performance.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2014

Journal of Behavioral Medicine 6/2014 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  3. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.