Skip to main content
main-content

01.12.2014 | Research article | Ausgabe 1/2014 Open Access

BMC Anesthesiology 1/2014

The influence of statin exposure on inflammatory markers in patients with early bacterial infection: pilot prospective cohort study

Zeitschrift:
BMC Anesthesiology > Ausgabe 1/2014
Autoren:
Manu Shankar-Hari, Antonia Donnelly, Ruxandra Pinto, Zaid Salih, Cathrine McKenzie, Marius Terblanche, Neill KJ Adhikari
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1186/​1471-2253-14-106) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Competing interests

The authors declare that they have no competing interests.

Authors’ contributions

MT and NA conceived of the study. TD, ZS, CM and MT participated in coordination and data collection for the study. NA, MT, MSH and RP designed the analysis plan. RP conducted the statistical analysis, supervised by NA. MSH, MT and NA drafted the manuscript. All authors read and approved the final manuscript. AD and RP contributed equally to the study. MT is guarantor of the data.

Abstract

Background

In the context of infection, progressive illness resulting in acute organ dysfunction is thought to be secondary to inflammatory response. Our aims were to determine risk factors for progressive illness following infection in a low-risk hospitalised cohort, including the impact of prior stain therapy.

Methods

We performed a prospective observational cohort study on two adult acute medical wards of a single tertiary academic hospital. We screened drug prescription charts of all adult acute medical admissions for inclusion criteria of inpatient administration of antibiotics for more than 24 hours for a microbiologically confirmed or clinically suspected infection. Patients were followed until admission to a high dependency unit (HDU) or intensive care unit (ICU), discharge from hospital, or to a maximum of 10 days. Outcomes were evolution of systemic inflammatory response syndrome (SIRS) criteria, white cell count and C-reactive protein measurements, and adverse clinical outcomes. We constructed multivariable models accounting for repeated within-patient measurements to determine associations between a priori selected predictors (days since admission, age, gender, Charlson score, prior statin exposure) and selected outcomes.

Results

We enrolled 209 patients; 27.8% were statin users and the commonest infection was pneumonia (51.0%). Most (88.0%) had at least 1 SIRS criterion on admission, and 76 (37.3%) manifested additional SIRS criteria over time. Risks of admission to HDU/ICU (3.3%) and of 30-day mortality (5.7%) were low. The proportion of patients with at least 1 SIRS criterion, mean CRP, and mean WBC all decreased over time. Multivariable regression models identified days since hospital admission as the only variable associated with daily presence of SIRS criteria, WCC, or CRP (adjusted OR <1 and p < 0.0001 in all analyses). Statin exposure was not a significant predictor.

Conclusions

This cohort of ward patients treated for infection had a low risk of clinical deterioration, inflammatory markers improved over time, and statin exposure was not associated with any outcome. Future larger studies may identify risk factors for progression of illness in this population and plausible surrogate endpoints for evaluation in clinical trials.
Zusatzmaterial
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2014

BMC Anesthesiology 1/2014 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet AINS

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet AINS

  • 2014 | Buch

    Komplikationen in der Anästhesie

    Fallbeispiele Analyse Prävention

    Aus Fehlern lernen und dadurch Zwischenfälle vermeiden! Komplikationen oder Zwischenfälle in der Anästhesie können für Patienten schwerwiegende Folgen haben. Häufig sind sie eine Kombination menschlicher, organisatorischer und technischer Fehler.

    Herausgeber:
    Matthias Hübler, Thea Koch
  • 2013 | Buch

    Anästhesie Fragen und Antworten

    1655 Fakten für die Facharztprüfung und das Europäische Diplom für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DESA)

    Mit Sicherheit erfolgreich in Prüfung und Praxis! Effektiv wiederholen und im entscheidenden Moment die richtigen Antworten parat haben - dafür ist dieses beliebte Prüfungsbuch garantiert hilfreich. Anhand der Multiple-Choice-Fragen ist die optimale Vorbereitung auf das Prüfungsprinzip der D.E.A.A. gewährleistet.

    Autoren:
    Prof. Dr. Franz Kehl, Dr. Hans-Joachim Wilke
  • 2011 | Buch

    Pharmakotherapie in der Anästhesie und Intensivmedizin

    Wie und wieso wirken vasoaktive Substanzen und wie werden sie wirksam eingesetzt Welche Substanzen eignen sich zur perioperativen Myokardprojektion? 
    Kenntnisse zur Pharmakologie und deren Anwendung sind das notwendige Rüstzeug für den Anästhesisten und Intensivmediziner. Lernen Sie von erfahrenen Anästhesisten und Pharmakologen.

    Herausgeber:
    Prof. Dr. Peter H. Tonner, Prof. Dr. Lutz Hein
  • 2019 | Buch

    Anästhesie und Intensivmedizin - Prüfungswissen für die Fachpflege

    Egal ob Teilnehmer der Fachweiterbildung oder langjähriger Mitarbeiter: Mit diesem Arbeitsbuch können Sie alle Fakten der Intensivmedizin und Anästhesie für die Fachpflege gezielt überprüfen, vertiefen und festigen. Multiple-Choice-Fragen …

    Autor:
    Reinhard Larsen

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update AINS und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise