Skip to main content
main-content

01.11.2008 | Original Article | Ausgabe 6/2008

Aesthetic Plastic Surgery 6/2008

The “Jaguar’s Eye” as a New Beauty Trend? Age-Related Effects in Judging the Attractiveness of the Oblique Eye Axis

Zeitschrift:
Aesthetic Plastic Surgery > Ausgabe 6/2008
Autoren:
M. Gründl, S. Klein, R. Horczakiwskyj, D. Feser, M. Jung, M. Eisenmann-Klein, L. Prantl

Abstract

Background

The eye area plays an important role in the assessment of a person. Although plastic surgery in this area is quite common, only a few studies have evaluated the features that create an attractive eye. This study aimed to determine whether a preference exists for a certain eye axis.

Methods

The stimulus material comprised portrait images of seven women. Two versions of each face were generated that differed only in the position of the eye axis (normal vs rotated). The eye axis was rotated by raising the lateral canthus of the eye about 5°. A total of 250 experimental subjects ranging in age from 15 to 84 years stated their preferential position of the eye axis (horizontal vs oblique).

Results

Clear evidence showed that age has an impact on the type of eye axis preferred. Young subjects (age, ≤ 19 years) regarded the oblique type of eye axis as more attractive, whereas older subjects (age, ≥50 years) preferred the eyes more horizontal (p < 0.001), independently of the interviewees’ gender.

Conclusion

Because young people judge eye attractiveness differently than older people and because beauty trends are normally determined by young people, a future ideal of beauty could be characterized by eyes with a gently oblique eye axis.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Für Ihren Erfolg in Klinik und Praxis - Die beste Hilfe in Ihrem Arbeitsalltag als Mediziner

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2008

Aesthetic Plastic Surgery 6/2008 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise