Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 2/2017

22.11.2016 | Brief Communication

The Recovery of Beta-Cell Function is Critical for Antidiabetic Outcomes of Gastric Bypass in Asian Subjects with Type 2 Diabetes and a Body Mass Index Below 30

verfasst von: Obin Kwon, Yeon Ji Lee, Ji Hee Yu, Min-Seon Kim, Yoonseok Heo

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 2/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Type 2 diabetes (T2D) in Asian populations is characterized by a lower body mass index (BMI) than in Caucasian cases. This pilot study investigated antidiabetic outcomes after a Roux-en-Y gastric bypass (RYGB) in Asian subjects with T2D and BMI < 30. Fifteen Koreans with poorly controlled T2D and BMI 23–30 underwent RYGB. Two years after RYGB, seven patients achieved HbA1c < 6.5% without medication (target-achieved). The other cases also showed improved glycemic control. The insulin secretory response during an oral glucose tolerance test was significantly restored in the target-achieved group. Postoperative changes in insulin sensitivity and body weight did not differ between these groups. Beta-cell function improvement is an important determinant of the long-term antidiabetic outcomes of RYGB in Asian subjects with BMI < 30.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Pories WJ, Swanson MS, MacDonald KG, et al. Who would have thought it? An operation proves to be the most effective therapy for adult-onset diabetes mellitus. Ann Surg. 1995;222:339–50. discussion 50-2CrossRefPubMedPubMedCentral Pories WJ, Swanson MS, MacDonald KG, et al. Who would have thought it? An operation proves to be the most effective therapy for adult-onset diabetes mellitus. Ann Surg. 1995;222:339–50. discussion 50-2CrossRefPubMedPubMedCentral
2.
Zurück zum Zitat Chan JC, Malik V, Jia W, et al. Diabetes in Asia: epidemiology, risk factors, and pathophysiology. JAMA. 2009;301:2129–40.CrossRefPubMed Chan JC, Malik V, Jia W, et al. Diabetes in Asia: epidemiology, risk factors, and pathophysiology. JAMA. 2009;301:2129–40.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat WHO/IASO/IOTF The Asia-Pacific Perspective: Redefining Obesity and Its Treatment.: Sydney, 2000. WHO/IASO/IOTF The Asia-Pacific Perspective: Redefining Obesity and Its Treatment.: Sydney, 2000.
4.
Zurück zum Zitat Lee WJ, Chong K, Ser KH, et al. Gastric bypass vs sleeve gastrectomy for type 2 diabetes mellitus: a randomized controlled trial. Arch Surg. 2011;146:143–8.CrossRefPubMed Lee WJ, Chong K, Ser KH, et al. Gastric bypass vs sleeve gastrectomy for type 2 diabetes mellitus: a randomized controlled trial. Arch Surg. 2011;146:143–8.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Cohen RV, Pinheiro JC, Schiavon CA, et al. Effects of gastric bypass surgery in patients with type 2 diabetes and only mild obesity. Diabetes Care. 2012;35:1420–8.CrossRefPubMedPubMedCentral Cohen RV, Pinheiro JC, Schiavon CA, et al. Effects of gastric bypass surgery in patients with type 2 diabetes and only mild obesity. Diabetes Care. 2012;35:1420–8.CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Wang GF, Yan YX, Xu N, et al. Predictive factors of type 2 diabetes mellitus remission following bariatric surgery: a meta-analysis. Obes Surg. 2015;25:199–208.CrossRefPubMed Wang GF, Yan YX, Xu N, et al. Predictive factors of type 2 diabetes mellitus remission following bariatric surgery: a meta-analysis. Obes Surg. 2015;25:199–208.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Bojsen-Moller KN, Dirksen C, Jorgensen NB, et al. Early enhancements of hepatic and later of peripheral insulin sensitivity combined with increased postprandial insulin secretion contribute to improved glycemic control after Roux-en-Y gastric bypass. Diabetes. 2014;63:1725–37.CrossRefPubMed Bojsen-Moller KN, Dirksen C, Jorgensen NB, et al. Early enhancements of hepatic and later of peripheral insulin sensitivity combined with increased postprandial insulin secretion contribute to improved glycemic control after Roux-en-Y gastric bypass. Diabetes. 2014;63:1725–37.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Goldfine AB, Patti ME. Diabetes improvement following Roux-en-Y gastric bypass: understanding dynamic changes in insulin secretion and action. Diabetes. 2014;63:1454–6.CrossRefPubMedPubMedCentral Goldfine AB, Patti ME. Diabetes improvement following Roux-en-Y gastric bypass: understanding dynamic changes in insulin secretion and action. Diabetes. 2014;63:1454–6.CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Kasama K, Mui W, Lee WJ, et al. IFSO-APC consensus statements 2011. Obes Surg. 2012;22:677–84.CrossRefPubMed Kasama K, Mui W, Lee WJ, et al. IFSO-APC consensus statements 2011. Obes Surg. 2012;22:677–84.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat KDA. Diabetes fact sheet in Korea 2013. Seoul: Korea Diabetes Association, Korea Centers for Disease Control and Prevention. 2012. KDA. Diabetes fact sheet in Korea 2013. Seoul: Korea Diabetes Association, Korea Centers for Disease Control and Prevention. 2012.
Metadaten
Titel
The Recovery of Beta-Cell Function is Critical for Antidiabetic Outcomes of Gastric Bypass in Asian Subjects with Type 2 Diabetes and a Body Mass Index Below 30
verfasst von
Obin Kwon
Yeon Ji Lee
Ji Hee Yu
Min-Seon Kim
Yoonseok Heo
Publikationsdatum
22.11.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 2/2017
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-016-2455-y

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2017

Obesity Surgery 2/2017 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.