Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 1/2005

01.01.2005 | Original article

The role of hand-assisted laparoscopic distal gastrectomy for distal gastric cancer

verfasst von: Y. W. Kim, J. M. Bae, J. H. Lee, K. W. Ryu, I. J. Choi, C. G. Kim, J. S. Lee, J. Y. Rho

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 1/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The aim of this study was to evaluate the role of hand-assisted distal gastrectomy (HALDG) for gastric cancer.

Methods

This study prospectively enrolled 16 patients who underwent HALDG for early gastric cancer and matched them individually by sex, age, and body mass index to patients who underwent laparoscopically assisted distal gastrectomy (LADG) or open distal gastrectomy (ODG). Surgical outcomes were compared among the surgical methods.

Results

The mean operating time was the longest for the HALDG group, whereas wound size of the HALDG group was intermediate between that of the LADG and the ODG groups. The other surgical outcomes, such as the number of harvested lymph nodes, were not different among the groups.

Conclusions

According to the findings, HALDG may not be as beneficial for patients with early gastric cancer as has been previously suggested. However, because of easier hand–eye coordination, HALDG may be an excellent bridge learning technique as a surgeon gains experience in laparoscopic gastrectomy.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Asao, T, Hosouchi, T, Nakabayashi, N, Haga, E, Mochiki, E, Kuwano, H 2001Laparoscopically assisted total or distal gastrectomy with lymph node dissection for early gastric cancerBr J Surg88128132 Asao, T, Hosouchi, T, Nakabayashi, N, Haga, E, Mochiki, E, Kuwano, H 2001Laparoscopically assisted total or distal gastrectomy with lymph node dissection for early gastric cancerBr J Surg88128132
2.
Zurück zum Zitat Bonenkamp, JJ, Hermans, J, Sasako, M, Velde, CJ 1999Extended lymph node dissection for gastric cancer. Dutch Gastric Cancer GroupN Engl J Med340908914CrossRefPubMed Bonenkamp, JJ, Hermans, J, Sasako, M, Velde, CJ 1999Extended lymph node dissection for gastric cancer. Dutch Gastric Cancer GroupN Engl J Med340908914CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Fujiwara, M, Kodera, Y, Kasai, Y, Kanyama, Y, Hibi, K, Ito, K, Akiyama, S, Nakao, A 2003Laparoscopy-assisted distal gastrectomy with systemic lymph node dissection for early gastric carcinoma: a review of 43 casesJ Am Coll Surg1967581CrossRefPubMed Fujiwara, M, Kodera, Y, Kasai, Y, Kanyama, Y, Hibi, K, Ito, K, Akiyama, S, Nakao, A 2003Laparoscopy-assisted distal gastrectomy with systemic lymph node dissection for early gastric carcinoma: a review of 43 casesJ Am Coll Surg1967581CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat HALS study group2000Hand-assisted laparoscopic surgery vs. standard laparoscopic surgery for colorectal disease: prospective randomized trialSurg Endosc14896901 HALS study group2000Hand-assisted laparoscopic surgery vs. standard laparoscopic surgery for colorectal disease: prospective randomized trialSurg Endosc14896901
5.
Zurück zum Zitat Han, HS, Kim, YW, Yi, NJ, Fleischer, GD 2003Laparoscopy-assisted D2 subtotal gastrectomy in early gastric cancerSurg Laparosc Endosc Percutan Tech13361365CrossRefPubMed Han, HS, Kim, YW, Yi, NJ, Fleischer, GD 2003Laparoscopy-assisted D2 subtotal gastrectomy in early gastric cancerSurg Laparosc Endosc Percutan Tech13361365CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Kim, YW, Han, HS, Fleischer, GD 2003Hand-assisted laparoscopic total gastrectomySurg Laparosc Endosc Percutan Tech132630CrossRefPubMed Kim, YW, Han, HS, Fleischer, GD 2003Hand-assisted laparoscopic total gastrectomySurg Laparosc Endosc Percutan Tech132630CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Kitano, S, Iso, Y, Moriyama, M, Sugimachi, K 1994Laparoscopy-assisted Billroth I gastrectomySurg Laparosc Endosc4146148PubMed Kitano, S, Iso, Y, Moriyama, M, Sugimachi, K 1994Laparoscopy-assisted Billroth I gastrectomySurg Laparosc Endosc4146148PubMed
8.
Zurück zum Zitat Kunisaki, C, Shimada, H, Nomura, M, Akiyama, H 2001Appropriate lymph node dissection for early gastric cancer based on lymph node metastasesSurgery129153157CrossRefPubMed Kunisaki, C, Shimada, H, Nomura, M, Akiyama, H 2001Appropriate lymph node dissection for early gastric cancer based on lymph node metastasesSurgery129153157CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Litwin, DE, Darzi, A, Jakimowicz, J, Kelly, JJ, Arvidsson, D, Hansen, P, Gallery, MP, Denis, R, Fowler, DL, Medich, DS, O’Reilly, MJ, Atlas, H, Himpens, JM, Swanstrom, LL, Arous, EJ, Pattyn, P, Yood, SM, Ricciardi, R, Sandor, A, Meyers, WC 2000Hand-assisted laparoscopic surgery (HALS) with the HandPort system: initial experience with 68 patientsAnn Surg231715723CrossRefPubMed Litwin, DE, Darzi, A, Jakimowicz, J, Kelly, JJ, Arvidsson, D, Hansen, P, Gallery, MP, Denis, R, Fowler, DL, Medich, DS, O’Reilly, MJ, Atlas, H, Himpens, JM, Swanstrom, LL, Arous, EJ, Pattyn, P, Yood, SM, Ricciardi, R, Sandor, A, Meyers, WC 2000Hand-assisted laparoscopic surgery (HALS) with the HandPort system: initial experience with 68 patientsAnn Surg231715723CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Roviello, F Marrelli, D Morgagni, P Manzoni, G Di Leo, A Vindigni, C Saragoni, L Tomezzoli, A Kurihara, H; Italian Research Group for Gastric Cancer2002Survival benefit of extended D2 lymphadenectomy in gastric cancer with involvement of second level lymph nodes: a longitudinal multicenter studyAnn Surg Oncol.9894900PubMed Roviello, F Marrelli, D Morgagni, P Manzoni, G Di Leo, A Vindigni, C Saragoni, L Tomezzoli, A Kurihara, H; Italian Research Group for Gastric Cancer2002Survival benefit of extended D2 lymphadenectomy in gastric cancer with involvement of second level lymph nodes: a longitudinal multicenter studyAnn Surg Oncol.9894900PubMed
11.
Zurück zum Zitat Ryu, KW, Lee, JH, Choi, IJ, Bae, JM 2003Preoperative endoscopic clipping: localizing technique of early gastric cancerJ Surg Oncol827577CrossRefPubMed Ryu, KW, Lee, JH, Choi, IJ, Bae, JM 2003Preoperative endoscopic clipping: localizing technique of early gastric cancerJ Surg Oncol827577CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Shimizu, S, Noshiro, H, Nagai, E, Uchiyama, A, Tanaka, M 2003Laparoscopic gastric surgery in a Japanese institution: analysis of the initial 100 proceduresJ Am Coll Surg197372378CrossRefPubMed Shimizu, S, Noshiro, H, Nagai, E, Uchiyama, A, Tanaka, M 2003Laparoscopic gastric surgery in a Japanese institution: analysis of the initial 100 proceduresJ Am Coll Surg197372378CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Sobin, LH, Wittenkind, C 1997International Union Against Cancer (UICC) TNM Classification of Malignant Tumors5Wiley-LissNew York5962 Sobin, LH, Wittenkind, C 1997International Union Against Cancer (UICC) TNM Classification of Malignant Tumors5Wiley-LissNew York5962
14.
Zurück zum Zitat Tanimura, S, Higashino, M, Fukunaga, Y, Osugi, H 2001Hand-assisted laparoscopic distal gastrectomy with regional lymph node dissection for gastric cancerSurg Laparosc Endosc Percutan Tech11155160CrossRefPubMed Tanimura, S, Higashino, M, Fukunaga, Y, Osugi, H 2001Hand-assisted laparoscopic distal gastrectomy with regional lymph node dissection for gastric cancerSurg Laparosc Endosc Percutan Tech11155160CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Weber, KJ, Reyes, CD, Gagner, M, Divino, CM 2003Comparison of laparoscopic and open gastrectomy for malignant diseaseSurg Endosc17968971CrossRefPubMed Weber, KJ, Reyes, CD, Gagner, M, Divino, CM 2003Comparison of laparoscopic and open gastrectomy for malignant diseaseSurg Endosc17968971CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
The role of hand-assisted laparoscopic distal gastrectomy for distal gastric cancer
verfasst von
Y. W. Kim
J. M. Bae
J. H. Lee
K. W. Ryu
I. J. Choi
C. G. Kim
J. S. Lee
J. Y. Rho
Publikationsdatum
01.01.2005
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 1/2005
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-004-8119-3

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2005

Surgical Endoscopy 1/2005 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.