Skip to main content
main-content

29.11.2018 | Original Article

The state of emergency radiology fellowships in North America and the development of a standardized curriculum

Zeitschrift:
Emergency Radiology
Autoren:
Amanda H. Chahine, Tarek N. Hanna, Lee Myers, Manickam Kumaravel, Keith D. Herr
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s10140-018-1657-0) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Background and objectives

The number of emergency radiology (ER) training programs in North America is small compared to the projected growth in demand for ER-trained radiologists. To date, there is no consensus-based training curriculum that sets a standard for all ER fellowship training programs. This study seeks to (1) identify the programmatic measures currently used in North American ER fellowship programs and (2) gather the perspectives of existing ER fellowship program directors (PD) and their recommendations for minimum and ideal curricular standards.

Methods

We distributed an 18-question survey to the PDs of every North American ER fellowship program (N = 15). Surveys were completed during the 2016–2017 academic year. We performed a cross-sectional analysis to gain an understanding of existing training curricula, expected areas of competency by the end-of-training, and PD opinions of what a standard ER training curriculum should contain.

Results

The data revealed heterogeneity in programmatic structure across the continent, as well as some areas of agreement. PD suggestions for a standard ER training curriculum showed consistency in many areas, including competency and proficiency expectations and clinical exposures, with some variability. These data were used to inform the creation of the first curricular standard for ER fellowship training.

Conclusion

This study yielded the creation of a standard fellowship training resource for the field of ER. This deliverable serves as a curricular guideline for existing ER fellowships, as well as a model for new ER fellowship programs.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
ESM 1 (PDF 366 kb)
10140_2018_1657_MOESM1_ESM.pdf
ESM 2 (PDF 224 kb)
10140_2018_1657_MOESM2_ESM.pdf
Literatur
Über diesen Artikel
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Radiologie

11.01.2019 | Klinik aktuell | Nachrichten | Onlineartikel

Ein Fünftel mehr Organspender

09.01.2019 | IT für Ärzte | Nachrichten | Onlineartikel

AU-Bescheinigungen via Whatsapp

21.12.2018 | Gesundheitspolitik | Nachrichten | Onlineartikel

„Ärzte zu oft auf dem Golfplatz“

Meistgelesene Bücher aus der Radiologie

2016 | Buch

Medizinische Fremdkörper in der Bildgebung

Thorax, Abdomen, Gefäße und Kinder

Dieses einzigartige Buch enthält ca. 1.600 hochwertige radiologische Abbildungen und Fotos iatrogen eingebrachter Fremdmaterialien im Röntgenbild und CT.

Herausgeber:
Dr. med. Daniela Kildal

2011 | Buch

Atlas Klinische Neuroradiologie des Gehirns

Radiologie lebt von Bildern! Der vorliegende Atlas trägt dieser Tatsache Rechnung. Sie finden zu jedem Krankheitsbild des Gehirns Referenzbilder zum Abgleichen mit eigenen Befunden.

Autoren:
Priv.-Doz. Dr. med. Jennifer Linn, Prof. Dr. med. Martin Wiesmann, Prof. Dr. med. Hartmut Brückmann

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Radiologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise