Skip to main content
main-content

27.04.2019 | Original Article

The superb microvascular imaging is more sensitive than conventional power Doppler imaging in detection of active synovitis in patients with rheumatoid arthritis

Zeitschrift:
Clinical Rheumatology
Autoren:
Guen Young Lee, Sujin Kim, Sang Tae Choi, Jung Soo Song
Wichtige Hinweise

Publisher’s note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Objectives

This study evaluated Superb Microvascular Imaging (SMI) technology for detection of active synovitis in patients with rheumatoid arthritis (RA).

Methods

Between June 2015 and October 2016, 56 patients with RA (42 females; mean age, 53.2 years) underwent gray-scale ultrasound (US) imaging, power Doppler imaging (PDI), and SMI for synovitis of both wrists and hands (total 22 joints), scored for each joint from grades 0 to 3. The sum of grades for 22 joints was determined for gray-scale (SYN-sum), PDI (PDI-sum), and SMI (SMI-sum) according to clinical parameters. Follow-up US was performed in 17 patients (mean interval, 251.6 days).

Results

The SMI-sum (7.27 ± 4.56) was significantly higher than the PDI-sum (4.38 ± 3.09, p < 0.001) and the SYN-sum (4.55 ± 3.72, p < 0.001), and was significantly correlated with the erythrocyte sedimentation rate, C-reactive protein (CRP), and Disease Activity Score-28 (DAS28)-CRP (γ = 0.409, p = 0.002; γ = 0.695, p < 0.001; γ = 0.726, p < 0.001, respectively). Moreover, in 28 patients with clinical remission, the SMI-sum (4.32 ± 2.01) was greater than the PDI-sum (2.61 ± 1.60, p < 0.001). In 17 patients with follow-up US, the SMI-sum (2.35 ± 1.73) was significantly greater than the PDI-sum (1.24 ± 1.20; p < 0.001) and was also significantly correlated with DAS28 (γ = 0.880).

Conclusion

SMI may detect active synovitis with greater sensitivity than PDI in RA patients, even with clinical remission, and is well-correlated with inflammatory parameters during follow-up.

Key points

SMI correlated well with PDI and was more sensitive for detection of active synovitis in RA.
The SMI-sum was not only of greater value but also more strongly correlated than the PDI-sum with clinical inflammatory indicators including ESR, CRP, and DAS28 on initial and follow-up US examinations.
The SMI-sum was even significantly increased in patients with clinical remission.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.


 

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise