Skip to main content
main-content

01.09.2009 | Original Article | Ausgabe 9/2009

Pediatric Surgery International 9/2009

Thoracoscopic bullectomy for primary spontaneous pneumothorax in pediatric patients

Zeitschrift:
Pediatric Surgery International > Ausgabe 9/2009
Autoren:
Patrick H. Y. Chung, Kenneth K. Y. Wong, Lawrence C. L. Lan, Paul K. H. Tam

Abstract

Introduction

Primary spontaneous pneumothorax is a condition that carries significant morbidities and mortalities if not managed properly. Thoracotomy with bullectomy has been the treatment of choice for persistent air leak or recurrence after initial chest drain insertion. With the advancement in minimal invasive surgery, the thoracoscopic approach can dramatically reduce the complications of open thoracotomy. We review our experience in managing spontaneous pneumothorax in children using thoracoscopy.

Materials and methods

The medical records of all patients who were discharged with the diagnosis of spontaneous pneumothorax from 1997 to 2007 were reviewed. The demographic data and management were noted. For those patients who underwent thoracoscopic surgery, the intra-operative findings, post-operative outcomes and complications were compared.

Results

A total of 15 patients with spontaneous pneumothorax were identified. They all received chest drain insertion as the primary treatment modality. Nine patients, with mean age 16.1 ± 0.9 years, failed the initial management and subsequently received thoracoscopic surgery with a mean interval of 7.6 ± 2.5 days after initial chest drain insertion. Among these patients, bullae were found in seven patients (two patients had more than one bulla). The bullae were excised with mean operative time being 63.9 ± 25.2 min. No conversion to thoracotomy was reported. All patients received paracetamol as pain control and there was no associated complication. No recurrence was found at follow-up till now.

Conclusion

This study confirms that the presence of bulla is commonly seen in patients with spontaneous pneumothorax who fail initial management. Thoracoscopic bullectomy, a safe and effective operation, should be offered to this group of patients.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Premium-Inhalten der Fachzeitschriften, inklusive eines Print-Abos.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2009

Pediatric Surgery International 9/2009Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Pädiatrie

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet

2014 | Buch

Pädiatrische Notfall- und Intensivmedizin

Wenn es um pädiatrische Notfälle auf Station oder um schwerst kranke Kinder auf der Intensivstation geht, ist dieses Buch ein verlässlicher Begleiter. Übersichtlich nach Organen eingeteilt, enthält das Kitteltaschenbuch sämtliche essenziellen Themen der Kinderintensivmedizin, von kardiozirkulatorischen bis infektiologischen Erkrankungen.

Autor:
Prof. Dr. Thomas Nicolai

2015 | Buch

Häufige Hautkrankheiten im Kindesalter

Klinik - Diagnose - Therapie

Das Buch bietet für die 30 häufigsten Hauterkrankungen bei Kindern einen Diagnose- und Behandlungsfahrplan: Für jede Erkrankung gibt es präzise Texte, zahlreiche typische klinische Farbfotos sowie Tabellen zu Differentialdiagnosen und zum therapeutischen Prozedere. Für alle Ärzte, die Kinder mit Hauterkrankungen behandeln! 

Herausgeber:
Dietrich Abeck, Hansjörg Cremer