Skip to main content
Erschienen in:

07.12.2023 | How To Do It

Thoracoscopic precision excision technique for small lung lesions using radiofrequency identification marking

verfasst von: Yojiro Yutaka, Masatsugu Hamaji, Toshi Menju, Hiroshi Date

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 5/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

With the introduction of multi-detector computed tomography (CT), the number of incidentally detected small lung nodules has dramatically increased. Determination of lung nodule malignancy is crucial, and an early diagnosis of these indeterminate lesions can lead to subsequent potentially curative treatment. However, there are some limitations to excising these nodules with sublobar resection in a minimally invasive thoracoscopic setting. Under thoracoscopy, although stapler-based wedge resection seems to be the preferred technique, particularly in patients whose lesions are located far from the edge of the lobe, the stapler can unexpectedly sacrifice normal pulmonary parenchyma. To overcome this issue, we have developed a wireless excision precision technique using cone-beam CT-guided electromagnetic navigation bronchoscopy in a minimally invasive thoracoscopic setting. Our technique is implemented in a hybrid operating room, and small tumors can be removed using a radiofrequency identification microchip without intraoperative fluoroscopy and do not require lung palpation under thoracoscopy.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Saji H, Okada M, Tsuboi M, Nakajima R, Suzuki K, Aokage K, et al. Segmentectomy versus lobectomy in small-sized peripheral non-small-cell lung cancer (JCOG0802/WJOG4607L): a multicentre, open-label, phase 3, randomised, controlled, non-inferiority trial. Lancet. 2022;399(10335):1607–17.CrossRefPubMed Saji H, Okada M, Tsuboi M, Nakajima R, Suzuki K, Aokage K, et al. Segmentectomy versus lobectomy in small-sized peripheral non-small-cell lung cancer (JCOG0802/WJOG4607L): a multicentre, open-label, phase 3, randomised, controlled, non-inferiority trial. Lancet. 2022;399(10335):1607–17.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Perelman M. Precision techniques for removal of pathological structures from the lung. Surgery. 1983;11:12–6. Perelman M. Precision techniques for removal of pathological structures from the lung. Surgery. 1983;11:12–6.
4.
Zurück zum Zitat Cooper JD, Perelman M, Todd TR, Ginsberg RJ, Patterson GA, Pearson FG. Precision cautery and pulmonary lesions. Ann Thorac Surg. 1986;41:51–3.CrossRefPubMed Cooper JD, Perelman M, Todd TR, Ginsberg RJ, Patterson GA, Pearson FG. Precision cautery and pulmonary lesions. Ann Thorac Surg. 1986;41:51–3.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Yutaka Y, Sato T, Matsushita K, Aiba H, Muranishi Y, Sakaguchi Y, et al. Three-dimensional navigation for thoracoscopic sublobar resection using a novel wireless marking system. Semin Thorac Cardiovasc Surg. 2018;30(2):230–7.CrossRefPubMed Yutaka Y, Sato T, Matsushita K, Aiba H, Muranishi Y, Sakaguchi Y, et al. Three-dimensional navigation for thoracoscopic sublobar resection using a novel wireless marking system. Semin Thorac Cardiovasc Surg. 2018;30(2):230–7.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Yutaka Y, Sato T, Zhang J, Matsushita K, Aiba H, Muranishi Y, et al. Localizing small lung lesions in video-assisted thoracoscopic surgery via radiofrequency identification marking. Surg Endosc. 2017;31(8):3353–62 (J Thorac Cardiovasc Surg. 2015 Jan;149(1):26–31).CrossRefPubMed Yutaka Y, Sato T, Zhang J, Matsushita K, Aiba H, Muranishi Y, et al. Localizing small lung lesions in video-assisted thoracoscopic surgery via radiofrequency identification marking. Surg Endosc. 2017;31(8):3353–62 (J Thorac Cardiovasc Surg. 2015 Jan;149(1):26–31).CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Finley RJ, Mayo JR, Grant K, Clifton JC, English J, Leo J, et al. Preoperative computed tomography-guided microcoil localization of small peripheral pulmonary nodules: a prospective randomized controlled trial. J Thorac Cardiovasc Surg. 2015;149(1):26–31.CrossRefPubMed Finley RJ, Mayo JR, Grant K, Clifton JC, English J, Leo J, et al. Preoperative computed tomography-guided microcoil localization of small peripheral pulmonary nodules: a prospective randomized controlled trial. J Thorac Cardiovasc Surg. 2015;149(1):26–31.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Yutaka Y, Sato T, Tanaka S, Miyahara S, Yoshizawa A, Morita S, et al. Feasibility study of a novel wireless localization technique using radiofrequency identification markers for small and deeply located lung lesions. JTCVS Tech. 2022;19(12):185–95.CrossRef Yutaka Y, Sato T, Tanaka S, Miyahara S, Yoshizawa A, Morita S, et al. Feasibility study of a novel wireless localization technique using radiofrequency identification markers for small and deeply located lung lesions. JTCVS Tech. 2022;19(12):185–95.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Miyahara S, Waseda R, Ueda Y, Yutaka Y, Date H, Suzuki Y, et al. Evaluation of the radiofrequency identification lung marking system: a multicenter study in Japan. Surg Endosc. 2023;37(5):3619–26.CrossRefPubMed Miyahara S, Waseda R, Ueda Y, Yutaka Y, Date H, Suzuki Y, et al. Evaluation of the radiofrequency identification lung marking system: a multicenter study in Japan. Surg Endosc. 2023;37(5):3619–26.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Thoracoscopic precision excision technique for small lung lesions using radiofrequency identification marking
verfasst von
Yojiro Yutaka
Masatsugu Hamaji
Toshi Menju
Hiroshi Date
Publikationsdatum
07.12.2023
Verlag
Springer Nature Singapore
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 5/2024
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-023-02772-z

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Akute Cholezystitis bei multimorbiden Älteren: Operation nicht sofort ausschließen!

Bei älteren, multimorbiden Menschen mit akuter Cholezystitis wird eine Operation häufig nicht erwogen. Eine Studie aus Philadelphia zeigt nun jedoch, dass auch diese Patientinnen und Patienten von einer chirurgischen Therapie profitieren können.

Was geschehen muss, damit Prähabilitation in die Leitlinien kommt

Eine Prähabilitation vor einem viszeralchirurgischen Eingriff ist Experten zufolge äußerst sinnvoll, dennoch wird sie in Leitlinien derzeit nicht empfohlen. Beim DCK erklärte Prof. Tim Vilz aus Bonn, woran das liegt und was benötigt wird, um die Situation zu ändern.

Thoracic-Outlet-Syndrom nur in Ausnahmefällen operieren!

Das Thoracic-Outlet-Syndrom erfordert nur in ganz bestimmten Fällen ein operatives Vorgehen. Beim DCK wurde vor schwerwiegenden Komplikationen des anspruchsvollen Eingriffs gewarnt.

Statine: Was der G-BA-Beschluss für Praxen bedeutet

Nach dem G-BA-Beschluss zur erweiterten Verordnungsfähigkeit von Lipidsenkern rechnet die DEGAM mit 200 bis 300 neuen Dauerpatienten pro Praxis. Im Interview erläutert Präsidiumsmitglied Erika Baum, wie Hausärztinnen und Hausärzte am besten vorgehen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.