Skip to main content
Erschienen in: Die Ophthalmologie 10/2022

31.05.2022 | Trabekulektomie | Leitthema

Modifikationen der Kanaloplastik

Starke Drucksenkung bei geringem Risikoprofil

verfasst von: Prof. Dr. med. Peter Szurman, Karsten Klabe

Erschienen in: Die Ophthalmologie | Ausgabe 10/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Die Trabekulektomie erzielt zwar weiterhin die stärkste Drucksenkung aller glaukomchirurgischen Maßnahmen, allerdings zum Preis eines nicht unerheblichen Risikoprofils. Vor diesem Hintergrund hat sich die Kanaloplastik als deutlich schonendere Alternative etabliert und erzielt eine ausreichende Drucksenkung sowie ermöglicht eine signifikante Reduktion der postoperativen Glaukommedikamente. Allerdings ist etwa die Hälfte der Patienten nicht vollständig tropfenfrei. Als Antwort darauf wurden eine Reihe von Modifikationen entwickelt, die zum Ziel haben, den drucksenkenden Effekt noch weiter zu verstärken, jedoch ohne das Risiko für schwerwiegende Komplikationen. Durch die Kombination einer Kanaloplastik mit der neu entwickelten suprachoroidalen Drainage wird neben der Verbesserung der trabekulären Abflussmöglichkeiten zusätzlich ein uveoskleraler Abfluss geschaffen, der additiv zu wirken scheint. Damit lässt sich erstmals ein drucksenkender Effekt erreichen, der mit einer erfolgreichen Trabekulektomie vergleichbar ist. Zahlreiche weitere Modifikationen mit Implantaten verstärken ebenfalls das Potenzial der Kanaloplastik oder bieten weitere Zusatznutzen wie die Möglichkeit einer telemetrischen Selbstmessung des Augeninnendrucks (IOD) durch den Patienten. Auch die zusätzliche Schaffung eines subkonjunktivalen Abflusses mit oder ohne Einsatz von Zytostatika scheint vielversprechend zu sein. Ab-interno-Verfahren haben dagegen nur ein begrenztes drucksenkendes Potenzial, können aber bei leichtgradigen Glaukomen und im Rahmen der Kataraktchirurgie einen gewissen Zusatznutzen liefern.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ahmed IIK, Rhee DJ, Jones J, Singh IP, Radcliffe N, Gazzard G, Samuelson TW, Ong J, Singh K, HORIZON Investigators (2021) Three-year findings of the HORIZON trial: a Schlemm canal microstent for pressure reduction in primary open-angle glaucoma and cataract. Ophthalmology 128:857–865CrossRef Ahmed IIK, Rhee DJ, Jones J, Singh IP, Radcliffe N, Gazzard G, Samuelson TW, Ong J, Singh K, HORIZON Investigators (2021) Three-year findings of the HORIZON trial: a Schlemm canal microstent for pressure reduction in primary open-angle glaucoma and cataract. Ophthalmology 128:857–865CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Ayyala RS, Chaudhry AL, Okogbaa CB et al (2011) Comparison of surgical outcomes between canaloplasty and trabeculectomy at 12 months’ follow-up. Ophthalmology 118:2427–2433CrossRef Ayyala RS, Chaudhry AL, Okogbaa CB et al (2011) Comparison of surgical outcomes between canaloplasty and trabeculectomy at 12 months’ follow-up. Ophthalmology 118:2427–2433CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Barnebey HS (2013) Canaloplasty with intraoperative low dosage mitomycin C: a retrospective case series. J Glaucoma 22:201–204CrossRef Barnebey HS (2013) Canaloplasty with intraoperative low dosage mitomycin C: a retrospective case series. J Glaucoma 22:201–204CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Brusini P, Tosoni C, Zeppieri M (2018) Canaloplasty in corticosteroid-induced glaucoma. Preliminary results. J Clin Med 7:31CrossRef Brusini P, Tosoni C, Zeppieri M (2018) Canaloplasty in corticosteroid-induced glaucoma. Preliminary results. J Clin Med 7:31CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Bull H, von Wolff K, Korber N et al (2011) Three-year canaloplasty outcomes for the treatment of open-angle glaucoma: european study results. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 249:1537–1545CrossRef Bull H, von Wolff K, Korber N et al (2011) Three-year canaloplasty outcomes for the treatment of open-angle glaucoma: european study results. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 249:1537–1545CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Cairns JE (1968) Trabeculectomy. Preliminary report of a new method. Am J Ophthalmol 66:673–679CrossRef Cairns JE (1968) Trabeculectomy. Preliminary report of a new method. Am J Ophthalmol 66:673–679CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Cheng JW, Cai JP, Li Y et al (2011) Intraoperative mitomycin C for nonpenetrating glaucoma surgery: a systematic review and meta-analysis. J Glaucoma 20:322–326CrossRef Cheng JW, Cai JP, Li Y et al (2011) Intraoperative mitomycin C for nonpenetrating glaucoma surgery: a systematic review and meta-analysis. J Glaucoma 20:322–326CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Choudhary A, Wishart PK (2007) Non-penetrating glaucoma surgery augmented with mitomycin C or 5‑fluorouracil in eyes at high risk of failure of filtration surgery: long-term results. Clin Exp Ophthalmol 35:340–347CrossRef Choudhary A, Wishart PK (2007) Non-penetrating glaucoma surgery augmented with mitomycin C or 5‑fluorouracil in eyes at high risk of failure of filtration surgery: long-term results. Clin Exp Ophthalmol 35:340–347CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Elksne E, Mercieca K, Prokosch-Willing V et al (2022) Canaloplasty with mitomycin C after previous combined cataract surgery and Schlemm’s canal microstent implantation. Eur J Ophthalmol 32:712–716CrossRef Elksne E, Mercieca K, Prokosch-Willing V et al (2022) Canaloplasty with mitomycin C after previous combined cataract surgery and Schlemm’s canal microstent implantation. Eur J Ophthalmol 32:712–716CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Gallardo MJ, Supnet RA, Ahmed IIK (2018) Circumferential viscodilation of Schlemm’s canal for open-angle glaucoma: ab-interno vs ab-externo canaloplasty with tensioning suture. Clin Ophthalmol 12:2493–2498CrossRef Gallardo MJ, Supnet RA, Ahmed IIK (2018) Circumferential viscodilation of Schlemm’s canal for open-angle glaucoma: ab-interno vs ab-externo canaloplasty with tensioning suture. Clin Ophthalmol 12:2493–2498CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Grieshaber MC, Pienaar A, Olivier J et al (2010) Canaloplasty for primary open-angle glaucoma: long-term outcome. Br J Ophthalmol 94:1478–1482CrossRef Grieshaber MC, Pienaar A, Olivier J et al (2010) Canaloplasty for primary open-angle glaucoma: long-term outcome. Br J Ophthalmol 94:1478–1482CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Grover DS, Smith O, Fellman RL, Godfrey DG, Gupta A, Montes de Oca I, Feuer WJ (2018) Gonioscopy-assisted transluminal trabeculotomy: an ab interno circumferential trabeculotomy: 24 months follow-up. J Glaucoma 27:393–401CrossRef Grover DS, Smith O, Fellman RL, Godfrey DG, Gupta A, Montes de Oca I, Feuer WJ (2018) Gonioscopy-assisted transluminal trabeculotomy: an ab interno circumferential trabeculotomy: 24 months follow-up. J Glaucoma 27:393–401CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Heijl A, Leske MC, Bengtsson B, Early Manifest Glaucoma Trial Group et al (2002) Reduction of intraocular pressure and glaucoma progression: results from the early manifest glaucoma trial. Arch Ophthalmol 120:1268–1279CrossRef Heijl A, Leske MC, Bengtsson B, Early Manifest Glaucoma Trial Group et al (2002) Reduction of intraocular pressure and glaucoma progression: results from the early manifest glaucoma trial. Arch Ophthalmol 120:1268–1279CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Hughes T, Traynor M (2020) Clinical results of ab interno canaloplasty in patients with open-angle glaucoma. Clin Ophthalmol 14:3641–3650PubMedPubMedCentral Hughes T, Traynor M (2020) Clinical results of ab interno canaloplasty in patients with open-angle glaucoma. Clin Ophthalmol 14:3641–3650PubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Januschowski K, Leers S, Haus A et al (2016) Is trabeculectomy really superior to canaloplasty? Acta Ophthalmol 94:e666–e667CrossRef Januschowski K, Leers S, Haus A et al (2016) Is trabeculectomy really superior to canaloplasty? Acta Ophthalmol 94:e666–e667CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Khaimi MA, Dvorak JD, Ding K (2017) An analysis of 3‑year outcomes following canaloplasty for the treatment of open-angle glaucoma. J Ophthalmol 2017:2904272CrossRef Khaimi MA, Dvorak JD, Ding K (2017) An analysis of 3‑year outcomes following canaloplasty for the treatment of open-angle glaucoma. J Ophthalmol 2017:2904272CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Kim EA, Law SK, Caprioli J (2015) Long-term bleb-related infections after trabeculectomy: incidence, risk factors and influence of bleb revision. Am J Ophthalmol 159:1082–1091CrossRef Kim EA, Law SK, Caprioli J (2015) Long-term bleb-related infections after trabeculectomy: incidence, risk factors and influence of bleb revision. Am J Ophthalmol 159:1082–1091CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Klabe K, Kaymak H (2021) Standalone trabeculotomy and viscodilation of Schlemm’s canal and collector channels in open-angle glaucoma using the OMNI surgical system: 24-month outcomes. Clin Ophthalmol 15:3121–3129CrossRef Klabe K, Kaymak H (2021) Standalone trabeculotomy and viscodilation of Schlemm’s canal and collector channels in open-angle glaucoma using the OMNI surgical system: 24-month outcomes. Clin Ophthalmol 15:3121–3129CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Klink T, Panidou E, Kanzow-Terai B et al (2012) Are there filtering blebs after canaloplasty? J Glaucoma 21:89–94PubMed Klink T, Panidou E, Kanzow-Terai B et al (2012) Are there filtering blebs after canaloplasty? J Glaucoma 21:89–94PubMed
21.
Zurück zum Zitat Klink T, Sauer J, Körber NJ et al (2014) Quality of life following glaucoma surgery: canaloplasty versus trabeculectomy. Clin Ophthalmol 9:7–16PubMedPubMedCentral Klink T, Sauer J, Körber NJ et al (2014) Quality of life following glaucoma surgery: canaloplasty versus trabeculectomy. Clin Ophthalmol 9:7–16PubMedPubMedCentral
22.
Zurück zum Zitat Lewis RA, von Wolff K, Tetz M et al (2009) Canaloplasty: circumferential viscodilation and tensioning of Schlemm canal using a flexible microcatheter for the treatment of open-angle glaucoma in adults: two-year interim clinical study results. J Cataract Refract Surg 35:814–824CrossRef Lewis RA, von Wolff K, Tetz M et al (2009) Canaloplasty: circumferential viscodilation and tensioning of Schlemm canal using a flexible microcatheter for the treatment of open-angle glaucoma in adults: two-year interim clinical study results. J Cataract Refract Surg 35:814–824CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Lewis RA, von Wolff K, Tetz M et al (2011) Canaloplasty: three-year results of circumferential viscodilation and tensioning of Schlemm canal using a microcatheter to treat open-angle glaucoma. J Cataract Refract Surg 37:682–690CrossRef Lewis RA, von Wolff K, Tetz M et al (2011) Canaloplasty: three-year results of circumferential viscodilation and tensioning of Schlemm canal using a microcatheter to treat open-angle glaucoma. J Cataract Refract Surg 37:682–690CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Liang Y, Sun H, Shuai J et al (2019) Modified viscocanalostomy in the Chinese population with open angle glaucoma: a 10-year follow-up results. Int J Ophthalmol 12:429–435PubMedPubMedCentral Liang Y, Sun H, Shuai J et al (2019) Modified viscocanalostomy in the Chinese population with open angle glaucoma: a 10-year follow-up results. Int J Ophthalmol 12:429–435PubMedPubMedCentral
25.
Zurück zum Zitat Lutjen-Drecoll E, Kruse FE (2007) Primary open angle glaucoma. Morphological bases for the understanding of the pathogenesis and effects of antiglaucomatic substances. Ophthalmologe 104:167–178PubMed Lutjen-Drecoll E, Kruse FE (2007) Primary open angle glaucoma. Morphological bases for the understanding of the pathogenesis and effects of antiglaucomatic substances. Ophthalmologe 104:167–178PubMed
26.
Zurück zum Zitat Malik R, O’Leary N, Mikelberg FS, Canadian Glaucoma Study Group et al (2016) Neuroretinal rim area change in glaucoma patients with visual field progression endpoints and Intraocular pressure reduction. The Canadian glaucoma study. Am J Ophthalmol 163:140–147CrossRef Malik R, O’Leary N, Mikelberg FS, Canadian Glaucoma Study Group et al (2016) Neuroretinal rim area change in glaucoma patients with visual field progression endpoints and Intraocular pressure reduction. The Canadian glaucoma study. Am J Ophthalmol 163:140–147CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Matlach J, Dhillon C, Hain J et al (2015) Trabeculectomy versus canaloplasty (TVC study) in the treatment of patients with open-angle glaucoma: a prospective randomized clinical trial. Acta Ophthalmol 93:753–761CrossRef Matlach J, Dhillon C, Hain J et al (2015) Trabeculectomy versus canaloplasty (TVC study) in the treatment of patients with open-angle glaucoma: a prospective randomized clinical trial. Acta Ophthalmol 93:753–761CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Overby DR, Stamer WD, Johnson J (2009) The changing paradigm of outflow resistance generation: towards synergistic models of the JCT and inner wall endothelium. Exp Eye Res 88:656–670CrossRef Overby DR, Stamer WD, Johnson J (2009) The changing paradigm of outflow resistance generation: towards synergistic models of the JCT and inner wall endothelium. Exp Eye Res 88:656–670CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Riva I, Brusini P, Oddone F et al (2019) Canaloplasty in the treatment of open-angle glaucoma: a review of patient selection and outcomes. Adv Ther 36:31–43CrossRef Riva I, Brusini P, Oddone F et al (2019) Canaloplasty in the treatment of open-angle glaucoma: a review of patient selection and outcomes. Adv Ther 36:31–43CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Romera-Romero P, Loscos-Arenas J, Moll-Udina A, Romanic-Bubalo N, Castellvi-Manent J, Valldeperas X (2017) Two-year results after deep sclerectomy with nonabsorbable uveoscleral implant (Esnoper-clip): surgical area analysis using anterior segment optical coherence tomography. J Glaucoma 26:929–935CrossRef Romera-Romero P, Loscos-Arenas J, Moll-Udina A, Romanic-Bubalo N, Castellvi-Manent J, Valldeperas X (2017) Two-year results after deep sclerectomy with nonabsorbable uveoscleral implant (Esnoper-clip): surgical area analysis using anterior segment optical coherence tomography. J Glaucoma 26:929–935CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Rulli E, Biagioli E, Riva I, Gambirasio G et al (2013) Efficacy and safety of trabeculectomy vs nonpenetrating surgical procedures: a systematic review and meta-analysis. JAMA Ophthalmol 131:1573–1582CrossRef Rulli E, Biagioli E, Riva I, Gambirasio G et al (2013) Efficacy and safety of trabeculectomy vs nonpenetrating surgical procedures: a systematic review and meta-analysis. JAMA Ophthalmol 131:1573–1582CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Seuthe AM, Ivanescu C, Leers S et al (2016) Modified canaloplasty with suprachoroidal drainage versus conventional canaloplasty-1-year results. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 254:1591–1597CrossRef Seuthe AM, Ivanescu C, Leers S et al (2016) Modified canaloplasty with suprachoroidal drainage versus conventional canaloplasty-1-year results. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 254:1591–1597CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Seuthe AM, Januschowski K, Mariacher S et al (2018) The effect of canaloplasty with suprachoroidal drainage combined with cataract surgery—1-year results. Acta Ophthalmol 96:e74–e78CrossRef Seuthe AM, Januschowski K, Mariacher S et al (2018) The effect of canaloplasty with suprachoroidal drainage combined with cataract surgery—1-year results. Acta Ophthalmol 96:e74–e78CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Seuthe AM, Jung S, Januschowski K et al (2020) Predictive factors for the IOP reduction in phacocanaloplasty with suprachoroidal drainage. Int Ophthalmol 40:1897–1903CrossRef Seuthe AM, Jung S, Januschowski K et al (2020) Predictive factors for the IOP reduction in phacocanaloplasty with suprachoroidal drainage. Int Ophthalmol 40:1897–1903CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Seuthe AM, Szurman P, Januschowski K (2021) Canaloplasty with suprachoroidal drainage in patients with pseudoexfoliation glaucoma—four years results. Curr Eye Res 46:217–223CrossRef Seuthe AM, Szurman P, Januschowski K (2021) Canaloplasty with suprachoroidal drainage in patients with pseudoexfoliation glaucoma—four years results. Curr Eye Res 46:217–223CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Slabaugh M, Salim S (2017) Use of anti-VEGF agents in glaucoma surgery. J Ophthalmol 2017:1645269CrossRef Slabaugh M, Salim S (2017) Use of anti-VEGF agents in glaucoma surgery. J Ophthalmol 2017:1645269CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Stegmann R, Pienaar A, Miller D (1999) Viscocanalostomy for open-angle glaucoma in black African patients. J Cataract Refract Surg 25:316–322CrossRef Stegmann R, Pienaar A, Miller D (1999) Viscocanalostomy for open-angle glaucoma in black African patients. J Cataract Refract Surg 25:316–322CrossRef
38.
Zurück zum Zitat Szurman P (2013) Internationales Patent (PCT/EP2015/062976) zum suprachoroidalen telemetrischen Drucksensor (Eyemate-SC) Szurman P (2013) Internationales Patent (PCT/EP2015/062976) zum suprachoroidalen telemetrischen Drucksensor (Eyemate-SC)
40.
Zurück zum Zitat Szurman P, Januschowski K, Boden KT et al (2015) A modified scleral dissection technique with suprachoroidal drainage for canaloplasty. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 254:351–354CrossRef Szurman P, Januschowski K, Boden KT et al (2015) A modified scleral dissection technique with suprachoroidal drainage for canaloplasty. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 254:351–354CrossRef
41.
Zurück zum Zitat Szurman P, Januschowski K, Boden KT et al (2018) Suprachoroidal drainage with collagen sheet implant—a novel technique for non-penetrating glaucoma surgery. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 256:381–385CrossRef Szurman P, Januschowski K, Boden KT et al (2018) Suprachoroidal drainage with collagen sheet implant—a novel technique for non-penetrating glaucoma surgery. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 256:381–385CrossRef
42.
Zurück zum Zitat Thederan L, Grehn F, Klink T (2014) Comparison of canaloplasty with trabeculectomy. Klin Monbl Augenheilkd 231:256–261PubMed Thederan L, Grehn F, Klink T (2014) Comparison of canaloplasty with trabeculectomy. Klin Monbl Augenheilkd 231:256–261PubMed
Metadaten
Titel
Modifikationen der Kanaloplastik
Starke Drucksenkung bei geringem Risikoprofil
verfasst von
Prof. Dr. med. Peter Szurman
Karsten Klabe
Publikationsdatum
31.05.2022
Verlag
Springer Medizin
Schlagwörter
Trabekulektomie
Glaukom
Erschienen in
Die Ophthalmologie / Ausgabe 10/2022
Print ISSN: 2731-720X
Elektronische ISSN: 2731-7218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00347-022-01661-z

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2022

Die Ophthalmologie 10/2022 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet Augenheilkunde

Update Augenheilkunde

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.