Skip to main content
Erschienen in:

01.08.2023 | Case report

Trans-aortic DORV repair

verfasst von: Amitabh Satsangi, Hari Prasad, Sheikh Mohd Murtaza, V. Devagourou

Erschienen in: Indian Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery | Ausgabe 6/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Double-outlet right ventricle (DORV) is a group of complex ventriculoarterial connections. In the literature, there are reports of trans-aortic correction of tetralogy of Fallot, as well as ventricular septal defects and complex DORV without right ventricular outflow tract obstruction. However, a pure trans-aortic approach for DORV ventricular septal defect (VSD) right ventricular outflow tract obstruction repair is not reported in the literature. We present a case of pure trans-aortic repair of DORV VSD pulmonary stenosis (PS) in an adult. A 20-year-old male with a known case of DORV, VSD, and PS presented with cyanosis. A pure trans-aortic repair of DORV was done. Complete trans-aortic DORV VSD PS repair is yet to be reported in the literature. The trans-aortic approach avoids a right atriotomy, right ventriculotomy, and injury to coronary arteries in cases of complicated tetralogy of Fallot and avoids injury to the tricuspid valve. This approach can be used in selected patients for intracardiac repair. The advantages are excellent visualization of the defects and avoidance of injury to the aortic cusps and bundle of His. In addition, placement of the VSD patch on the left ventricular outflow side may prevent residual shunts after repair.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Oladunjoye O, Piekarski B, Baird C, Banka P, Marx G, Del Nido PJ, et al. Repair of double outlet right ventricle: midterm outcomes. J Thorac Cardiovasc Surg. 2020;159:254–64.CrossRefPubMed Oladunjoye O, Piekarski B, Baird C, Banka P, Marx G, Del Nido PJ, et al. Repair of double outlet right ventricle: midterm outcomes. J Thorac Cardiovasc Surg. 2020;159:254–64.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Kumar AS, Talwar S, Velayoudam D. Transaortic correction of tetralogy of Fallot and similar defects. J Thorac Cardiovasc Surg. 2006;131:1185–1186.e1 Kumar AS, Talwar S, Velayoudam D. Transaortic correction of tetralogy of Fallot and similar defects. J Thorac Cardiovasc Surg. 2006;131:1185–1186.e1
3.
Zurück zum Zitat Harlan BJ, Cooley DA. Transaortic repair of double-outlet right ventricle with situs versus, 1-loop, 1-malposition (I, L, L), subaortic ventricular septal defect, and associated anomalies. J Thorac Cardiovasc Surg. 1976;72:547–52.CrossRefPubMed Harlan BJ, Cooley DA. Transaortic repair of double-outlet right ventricle with situs versus, 1-loop, 1-malposition (I, L, L), subaortic ventricular septal defect, and associated anomalies. J Thorac Cardiovasc Surg. 1976;72:547–52.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Rowlatt UF, Rimoldi HJA, Lev M. The quantitative anatomy of the normal child’s heart. Pediatr Clin North Am. 1963;10:499–588.CrossRef Rowlatt UF, Rimoldi HJA, Lev M. The quantitative anatomy of the normal child’s heart. Pediatr Clin North Am. 1963;10:499–588.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Fernandez-Doblas J, Pamies-Catalan A, Dolader P, Ferrer Q, Abella RF. Usefulness of transaortic approach for a complex double-outlet right ventricle. Indian J Thorac Cardiovasc Surg. 2022;38:84–6.CrossRefPubMed Fernandez-Doblas J, Pamies-Catalan A, Dolader P, Ferrer Q, Abella RF. Usefulness of transaortic approach for a complex double-outlet right ventricle. Indian J Thorac Cardiovasc Surg. 2022;38:84–6.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Sakamoto K, Charpentier A, Popescu S, De Geeter B, Eisenmann B. Transaortic approach in double-outlet right ventricle with subaortic ventricular septal defect. Ann Thorac Surg. 1997;64,856–8. Sakamoto K, Charpentier A, Popescu S, De Geeter B, Eisenmann B. Transaortic approach in double-outlet right ventricle with subaortic ventricular septal defect. Ann Thorac Surg. 1997;64,856–8.
Metadaten
Titel
Trans-aortic DORV repair
verfasst von
Amitabh Satsangi
Hari Prasad
Sheikh Mohd Murtaza
V. Devagourou
Publikationsdatum
01.08.2023
Verlag
Springer Nature Singapore
Erschienen in
Indian Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery / Ausgabe 6/2023
Print ISSN: 0970-9134
Elektronische ISSN: 0973-7723
DOI
https://doi.org/10.1007/s12055-023-01564-x

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Nur selten ernste Komplikationen bei endoskopischer Sinuschirurgie

Etwa 3% der Menschen mit einer endoskopischen Nasennebenhöhlenoperation entwickeln ausgeprägtes Nasenbluten. Andere Komplikationen, wie Verletzungen des Nervus opticus oder eine Meningitis, treten nur äußerst selten auf, legt eine Registeranalyse nahe.

Hochrisiko-Spinaliom am besten mit der Mohs-Chirurgie entfernen

Die Mohs-Chirurgie ist zwar mit mehr Aufwand verbunden als die herkömmliche Exzision; für die Versorgung kutaner Hochrisiko-Plattenepithelkarzinome lohnt sich die zeitintensive Technik aber in jedem Fall. Laut einer aktuellen Studie sinkt im Vergleich das Sterberisiko.

Mechanische Herzklappe beschert jüngeren Betroffenen längeres Leben

Patienten und Patientinnen bevorzugen bioprothetische Herzklappen gegenüber mechanischen Klappenprothesen. Diese Wahl könnte sich zumindest für jüngere Patienten nachteilig auswirken: Ihnen bietet eine mechanische Klappe anscheinend einen Überlebensvorteil.

Darmpolyp weg – Peptid-Gel gegen Nachblutungen drauf?

Das Nachblutungsrisiko nach einer endoskopischen Mukosaresektion von flachen kolorektalen und duodenalen Adenomen war in der deutschen PURPLE-Studie mit einem hämostatischen Gel nicht kleiner als ohne Prophylaxe.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.