Zum Inhalt

Trans-nasal Endoscopic Sphenopalatine Artery Ligation in Epistaxis: Coblation Versus Electrocauterization

  • 28.09.2020
  • Original Article
Erschienen in:

Abstract

Epistaxis is one of the most common emergencies encountered by otorhinolaryngologist. Although anterior epistaxis is easy to manage but posterior epistaxis is usually refractory. Transnasal endoscopic sphenopalatine artery ligation (TESPAL) is now a well established surgical technique for the management of refractory epistaxis. Electrocauterization and clipping are the most common methods used for ligation. Coblation is an upcoming tool with promising results in endoscopic skull base surgeries and tonsillectomies but has not been explored much in TESPAL. It was a randomised observational study.50 patients of refractory epistaxis were included in the study. The patients were divided into 2 groups. Group A underwent TESPAL using electrocauterization while Group B underwent TESPAL using coblation. The data was collected and analysed for various parameters like experience of the surgeon, time taken for surgery, episodes of rebleeding and postoperative crusting. Out of 50 cases in our study 27 were males and 23 were females. Most common age group was 60–70 years (68%). Most common cause was hypertension (86%). Surgeons were happy 21/25 times in coblation group compared to 9/25 times in electrocauterization group. There were 4/25 rebleeding episodes in electrocauterization group compared to none in coblation group. Post-operative crusting was also less in coblation group compared to electrocauterization. Though electrocauterization is a well established method for TESPAL our experience with coblation in TESPAL has been extremely satisfying. We suggest our colleagues to conduct more research studies on use of coblation in TESPAL to reach a consensus.
Titel
Trans-nasal Endoscopic Sphenopalatine Artery Ligation in Epistaxis: Coblation Versus Electrocauterization
Verfasst von
Bhanu Bhardwaj
Jaskaran Singh
Publikationsdatum
28.09.2020
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery / Ausgabe Sonderheft 2/2022
Print ISSN: 2231-3796
Elektronische ISSN: 0973-7707
DOI
https://doi.org/10.1007/s12070-020-02123-1
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet HNO

Arbeitsvertrag für angestellte Ärztinnen und Ärzte: Das gilt bei Fortbildungen, Überstunden und Boni

Immer mehr Ärztinnen und Ärzte arbeiten angestellt in Praxen bzw. MVZ. Was im Arbeitsvertrag geklärt werden kann und sollte und wo Risiken liegen, erklärt Medizin- und Arbeitsrechtlerin Gabriele Leucht.

Auch bei Schallleitungsschwerhörigkeit steigt das Risiko für Demenz

Das Risiko einer Demenz scheint bei Schwerhörigkeit zu steigen, unabhängig davon, wo der Schaden liegt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Studie zur Schalleitungsschwerhörigkeit hin.

KI-Chatbots bieten 24/7-Sprechstunde für Patienten

Medizinischen Rat von Chatbots auf der Basis sogenannter künstlicher Intelligenz haben laut Umfragen bereits knapp die Hälfte aller Erwachsenen schon einmal eingeholt. Welche Chancen und Risiken birgt das?

Gibt es doch einen Stellenwert für topische Antibiotika bei chronischer Rhinosinusitis?

Ergebnisse einer kleinen retrospektiven US-Analyse von zuvor bereits endoskopisch operierten Patientinnen und Patienten deuten auf einen möglichen Vorteil durch großvolumige Spülungen mit lokal wirksamen Antibiotika bei schwer zu behandelnder chronischer Rhinosinusitis. Allerdings erschweren Limitationen die Ergebnisinterpretation.   

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise
Vater recherchiert am Smartphone/© Elnur / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Medikamente werden aus dem Schrank geholt/© I Viewfinder / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)