Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 2/2012

01.02.2012 | Original Paper

Transumbilical approach for ventriculoperitoneal shunt placement in infants and small children: a 6-year experience

verfasst von: R. Shane Tubbs, Lilian C. Azih, Martin M. Mortazavi, Joshua J. Chern, Todd Hankinson, W. Jerry Oakes, Aaron A. Cohen-Gadol

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 2/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Improved cosmesis has been demonstrated using a transumbilical incision for placement of the peritoneal end of a ventriculoperitoneal shunt. We now present our experience with this technique.

Patients and methods

From January 2005 until present, a prospective cohort of 25 children underwent placement of a ventriculoperitoneal shunt with the peritoneal shunt catheter being introduced into the peritoneum via an incision into the umbilicus. There were 17 boys and 8 girls. The age range at insertion was 6 days to 5 years (mean 1.2 years).

Results

The mean follow-up for this group was 3.2 years (range 2 months to 6 years). Of all patients, only one complication (4%) has occurred, although this did not lead to long-term issues. The infection rate for this small group was 0%.

Conclusions

Placement of the peritoneal end of a ventriculoperitoneal shunt via an umbilical incision is effective, cosmetically appealing, and not more prone to complications than other standard incisions used on the anterior abdominal wall. Additionally, and based on our experience, this approach is quicker and almost bloodless with no long-term complications.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Morecroft J, Morecroft Ng, Paes TRF, Stoker DL (1987) Circumumbilical versus trans-umbilical abdominal incision. Br J Surg 74:822–823PubMedCrossRef Morecroft J, Morecroft Ng, Paes TRF, Stoker DL (1987) Circumumbilical versus trans-umbilical abdominal incision. Br J Surg 74:822–823PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Hu Sy, Li F, Yang QV, Yu WB, Zhang Gy (2010) Transumbilical single port Laparoscopic cholecystectomy with a simple technique: initial experience of 33 cases. Minim Invasive Ther Allied Technol 19:340–344, AbstractPubMedCrossRef Hu Sy, Li F, Yang QV, Yu WB, Zhang Gy (2010) Transumbilical single port Laparoscopic cholecystectomy with a simple technique: initial experience of 33 cases. Minim Invasive Ther Allied Technol 19:340–344, AbstractPubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Kadar N (1997) A new technique of primary trocar insertion for laparoscopy. J Amer Assoc Gynec Laproscop 4:485–489CrossRef Kadar N (1997) A new technique of primary trocar insertion for laparoscopy. J Amer Assoc Gynec Laproscop 4:485–489CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Scavarda D, Breaud J, Khalil M, Paredes AP, Takahashi M, Fouquet V, Lena G, Louis-Borrione C, Lena G (2005) Transumbilical approach for shunt insertion in the pediatric population: an improvement in cosmetic results. Childs Nerv Syst 21:39–43PubMedCrossRef Scavarda D, Breaud J, Khalil M, Paredes AP, Takahashi M, Fouquet V, Lena G, Louis-Borrione C, Lena G (2005) Transumbilical approach for shunt insertion in the pediatric population: an improvement in cosmetic results. Childs Nerv Syst 21:39–43PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Askew AA, Soutter AD (2003) Trans-umbilical laparotomy in infants: a novel approach for a wide variety of surgical disease. J Pediatr Surg 38:950–952PubMedCrossRef Askew AA, Soutter AD (2003) Trans-umbilical laparotomy in infants: a novel approach for a wide variety of surgical disease. J Pediatr Surg 38:950–952PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Ballantine TV, Boal DK, Laucks SS (1986) Abscess of the falciform ligament in a child with a ventriculoperitoneal shunt. J Pediatr Surg 21:979–980PubMedCrossRef Ballantine TV, Boal DK, Laucks SS (1986) Abscess of the falciform ligament in a child with a ventriculoperitoneal shunt. J Pediatr Surg 21:979–980PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Transumbilical approach for ventriculoperitoneal shunt placement in infants and small children: a 6-year experience
verfasst von
R. Shane Tubbs
Lilian C. Azih
Martin M. Mortazavi
Joshua J. Chern
Todd Hankinson
W. Jerry Oakes
Aaron A. Cohen-Gadol
Publikationsdatum
01.02.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 2/2012
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-011-1403-3

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2012

Child's Nervous System 2/2012 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.