Skip to main content
main-content

01.02.2014 | 2013 SSAT Quick Shot Presentation | Ausgabe 2/2014

Journal of Gastrointestinal Surgery 2/2014

Trends in Treatment and Survival in Older Patients Presenting with Stage IV Colorectal Cancer

Zeitschrift:
Journal of Gastrointestinal Surgery > Ausgabe 2/2014
Autoren:
Gabriela M. Vargas, Kristin M. Sheffield, Abhishek D. Parmar, Yimei Han, Aakash Gajjar, Kimberly M. Brown, Taylor S. Riall

Abstract

Introduction

Trends in the use of modern chemotherapeutic regimens, primary tumor resection, and the timing of chemotherapy and resection in older patients with stage IV colorectal cancer have not been evaluated.

Methods

We used Cancer Registry- and Medicare-linked data (2000–2009) to describe time trends in resection of the primary tumor and receipt of chemotherapy in patients ≥66 presenting with stage IV colorectal cancer (N = 16,168).

Results

The mean age was 77.8 ± 7.3 years; 53.8 % were women and 82.9 % were white. Primary cancer sites were colon in 83.4 % and rectum in 16.6 %. Resection of the primary tumor decreased from 64.6 to 57.1 % (P < 0.0001) from 2001 to 2009. Systemic chemotherapy was given to 45.1 % of the patients. While the use of chemotherapy was stable over time (P = 0.48), the use of modern regimens containing oxaliplatin or irinotecan increased from 40.9 to 75.4 % (P < 0.0001). Bevacizumab use increased from 0.10 to 54.2 % (P < 0.0001). Survival improved by 4 % per year even after controlling for treatment and tumor location (HR = 0.96, 95 % CI 0.95–0.97).

Conclusions

Survival in older patients with stage IV disease is improving over time. Surgical resection is still performed in the majority of patients. Resection rates decreased while modern chemotherapy was rapidly adopted perhaps suggesting a shift in practice patterns.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2014

Journal of Gastrointestinal Surgery 2/2014 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise