Skip to main content
Erschienen in:

14.06.2017 | Case report

Unusual location of cardiac hydatid cyst

verfasst von: Mouna Bousnina, Zied Chaari, Hazem Zribi, Ahmed Ben Ayed, Khedija Soumer, Tarek Kilani

Erschienen in: Indian Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery | Ausgabe 2/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Hydatidosis is an epidemic disease in Tunisia. The cardiac presentation is rare. We report the case of a young woman, with history of liver and bilateral lung hydatidosis in childhood. She described a right chest pain and dyspnea. The computerized tomography scan confirmed the diagnosis of cardiac hydatid cyst with hydatid embolism in the lower right lung lobe. Exploration during surgery found a hydatid cyst located in the transverse sinus displacing the trunk of the pulmonary artery and the ascending aorta. We found a zone of weakness of the right pulmonary artery at its lower edge which was sutured. Adjuvant treatment based on Albendazol was prescribed. The diagnosis of cardiac hydatidosis is often difficult, and it is characterized by its potential seriousness, given the high risk of cyst rupture with pericardial dissemination or embolization in large vessels or cardiac cavities.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Perez-Gomez F, Duran H, Tamames S, Perrote JL, Blanes A. Cardiac echinococcosis: clinical picture and complications. Br Heart J. 1973;35:1326–31.CrossRefPubMedPubMedCentral Perez-Gomez F, Duran H, Tamames S, Perrote JL, Blanes A. Cardiac echinococcosis: clinical picture and complications. Br Heart J. 1973;35:1326–31.CrossRefPubMedPubMedCentral
2.
Zurück zum Zitat Abhishek V, Avinash V. Cardiac hydatid disease: literature review. Asian Cardiovasc Thorac Ann. 2012;20:747–50.CrossRefPubMed Abhishek V, Avinash V. Cardiac hydatid disease: literature review. Asian Cardiovasc Thorac Ann. 2012;20:747–50.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Chahed MK, Bellali H, Touinsi H, et al. Distribution of surgical hydatidosis in Tunisia, results of 2001-2005 study and trends between 1977 and 2005. Arch Inst Pasteur Tunis. 2010;87:43–52.PubMed Chahed MK, Bellali H, Touinsi H, et al. Distribution of surgical hydatidosis in Tunisia, results of 2001-2005 study and trends between 1977 and 2005. Arch Inst Pasteur Tunis. 2010;87:43–52.PubMed
4.
Zurück zum Zitat Berkant O, Murat O, Tolga S, Ertan Y. Unusually located intrathoracic extrapulmonary mediastinal hydatid cyst manifesting as Pancoast syndrome. J Thorac Cardiovasc Surg. 2005;129:688–9.CrossRef Berkant O, Murat O, Tolga S, Ertan Y. Unusually located intrathoracic extrapulmonary mediastinal hydatid cyst manifesting as Pancoast syndrome. J Thorac Cardiovasc Surg. 2005;129:688–9.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Heras F, Ramos G, Duque JL, Garcia Yuste M, Cerezal JM, Matilla JM. Quistes hidatidicos de mediastino: 8 casos. Arch Bronconeumol. 2000;36:221–4.CrossRefPubMed Heras F, Ramos G, Duque JL, Garcia Yuste M, Cerezal JM, Matilla JM. Quistes hidatidicos de mediastino: 8 casos. Arch Bronconeumol. 2000;36:221–4.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Tulay CM. Primary médiastinal hydatid cysts. Ann Thorac Surg. 2014;20:316–9.CrossRef Tulay CM. Primary médiastinal hydatid cysts. Ann Thorac Surg. 2014;20:316–9.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Liu YH, Wang XG, Chen YT. Albendazole in the treatment of hydatidosis. Zhonghua Nei Ke Za Zhi. 1989;28:553–7, 573–4. Liu YH, Wang XG, Chen YT. Albendazole in the treatment of hydatidosis. Zhonghua Nei Ke Za Zhi. 1989;28:553–7, 573–4.
8.
Zurück zum Zitat Santos HT, Santos AF, de la Rue ML. The action of albendazole on hydatid cysts in sheep experimentally infected with eggs of Echinococcus granulosus. J Helminthol. 2008;82:109–12.CrossRefPubMed Santos HT, Santos AF, de la Rue ML. The action of albendazole on hydatid cysts in sheep experimentally infected with eggs of Echinococcus granulosus. J Helminthol. 2008;82:109–12.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Liu YH, Wang XG, Gao JS, Qingyao Y, Horton J. Continuous albendazole therapy in alveolar echinococcosis: long-term follow up observation of 20 cases. Trans R Soc Trop Med Hyg. 2009;103:768–78.CrossRefPubMed Liu YH, Wang XG, Gao JS, Qingyao Y, Horton J. Continuous albendazole therapy in alveolar echinococcosis: long-term follow up observation of 20 cases. Trans R Soc Trop Med Hyg. 2009;103:768–78.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat WHO Informal Working Group on ecchinococcosis. Guidelines for treatment of cystic and alveolar echinococcosis in humans. Bull World Health Organ. 1996;74:231–42. WHO Informal Working Group on ecchinococcosis. Guidelines for treatment of cystic and alveolar echinococcosis in humans. Bull World Health Organ. 1996;74:231–42.
Metadaten
Titel
Unusual location of cardiac hydatid cyst
verfasst von
Mouna Bousnina
Zied Chaari
Hazem Zribi
Ahmed Ben Ayed
Khedija Soumer
Tarek Kilani
Publikationsdatum
14.06.2017
Verlag
Springer Singapore
Erschienen in
Indian Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery / Ausgabe 2/2018
Print ISSN: 0970-9134
Elektronische ISSN: 0973-7723
DOI
https://doi.org/10.1007/s12055-017-0561-7

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Ab sofort gelten die neuen Verordnungsausnahmen für Lipidsenker

Freie Fahrt für Lipidsenker? Das nicht, doch mit niedrigerem Schwellenwert fürs Infarktrisiko und neuen Indikationen hat der G-BA die Verordnungs-Handbremse ein gutes Stück weit gelockert.

Appendizitis und Darminfarkt durch Blinddarm-Lipom

Eigentlich sind Lipome recht harmlos. Im Zäkum können sie jedoch erhebliche Komplikationen mit Darminfarkt und Appendizitis verursachen.

Gluteuslappen nach Rektumkarzinom-Op. schützt vor Abszessen

Die Wunddeckung mit einem autologen Rotationslappen nach Entfernung eines Rektumkarzinoms konnte in einer randomisierten Studie gegenüber dem primären Wundverschluss vor allem in einer Hinsicht punkten: Sie führte deutlich seltener zu präsakralen Abszessen.

Webinar

MedTalk Leitlinie KOMPAKT: S3-Leitline zu peripheren Nervenverletzungen

  • Webinar | 10.02.2025 | 13:00

Über den Weg zur finalen Fassung der S3-Leitlinie "Versorgung peripherer Nervenverletzungen" spricht Prof. Dr. Leila Harhaus-Wähner im MedTalk Leitlinie KOMPAKT. In dem kurzen Video geht es darum, was sich im Vergleich zur vorigen Fassung der Leitlinie geändert hat, welche Aspekte für die tägliche Praxis besonders wichtig sind und was jeder gemäß Leitlinie nun anders oder besser machen sollte.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.