Skip to main content
main-content

16.03.2019 | Urogynecology (P Nikpoor, Section Editor)

Updates in Minimally Invasive Approaches to Apical Pelvic Organ Prolapse Repair

Zeitschrift:
Current Obstetrics and Gynecology Reports
Autoren:
Jeffrey S. Schachar, Catherine A. Matthews
Wichtige Hinweise
This article is part of the Topical Collection on Urogynecology

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Purpose of Review

The purpose of this article is to review and comment on the recent medical evidence regarding minimally invasive procedures for apical pelvic organ prolapse repair.

Recent Findings

Sacrocolpopexy remains the “gold standard” repair for apical prolapse for those who desire to maintain sexual function, and minimally invasive approaches offer equal efficacy with lower risk than open sacrocolpopexy. Similar to the impact on hysterectomy rates, the introduction of robotic technology has converted a large number of open abdominal sacrocolpopexy procedures to a minimally invasive approach in the USA. Newer surgical approaches such as nerve-sparing techniques of dissection at the sacral promontory, use of the iliopectineal ligaments, and natural orifice vaginal sacrocolpopexy offer potential improvements for apical repair. Whether using traditional laparoscopy or robotic assistance, prolapse recurrence is consistently noted in at least 10% of patients. Recent evidence has confirmed that ancillary factors including pre-operative prolapse stage, retention of the cervix and/or uterus, type of mesh implant, and genital hiatus size all adversely affect surgical efficacy. Minimally invasive apical repair procedures seem well suited to early recovery after surgery protocols. While overall complication rates are low, small bowel injury is higher with any abdominal approach and aggressive evaluation of women not meeting routine post-operative goals is advised.

Summary

Minimally invasive sacrocolpopexy has achieved similar outcomes to the traditional abdominal route and should be considered the new “gold standard” in apical prolapse repair. Alterations in surgical techniques can reduce the risk of constipation.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel
  1. Sie können e.Med Gynäkologie & Urologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Gynäkologie und Geburtshilfe

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet

2014 | Buch

Perikonzeptionelle Frauenheilkunde

Fertilitätserhalt, Prävention und Management von Schwangerschaftsrisiken

Ein Praxisbuch für alle, die in der Beratung und Betreuung von Schwangeren und Paaren mit Kinderwunsch tätig sind. Die Herausgeber und Autoren haben alle wichtigen Informationen zusammengetragen, um Frauen sicher zu beraten, zu betreuen und kompetent Verantwortung zu übernehmen.

Herausgeber:
Christian Gnoth, Peter Mallmann

2014 | Buch

Praxisbuch Gynäkologische Onkologie

Das Nachschlagewerk für alle Ärzte in Klinik und Praxis, die Patientinnen mit bösartigen Tumoren des Genitales und der Mamma behandeln. Dieses Buch gibt in kompakter Weise einfach umsetzbare Handlungsanweisungen zum diagnostischen und therapeutischen Vorgehen und Hilfestellungen für die optimale Versorgung der Patientinnen.

Herausgeber:
Edgar Petru, Walter Jonat, Daniel Fink, Ossi R. Köchli

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Gynäkologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise