Skip to main content
Erschienen in: Updates in Surgery 4/2020

01.02.2020 | Review Article

Updates in office hysteroscopy: a practical decalogue to perform a correct procedure

verfasst von: Salvatore Giovanni Vitale, Simone Bruni, Benito Chiofalo, Gaetano Riemma, Ricardo Bassil Lasmar

Erschienen in: Updates in Surgery | Ausgabe 4/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Nowadays, hysteroscopy is the gold standard for the diagnosis and treatment of intrauterine pathologies as it represents a safe and minimally invasive procedure that allows the visualization of the entire uterine cavity. Numerous technological innovations have occurred over the past few years, contributing to the development and widespread use of this technique. In particular, the new small-diameter hysteroscopes are equipped with an operating channel in which different mechanical instruments can be inserted, and they allow not only to examine the cervical canal and uterine cavity but also to perform biopsies or treat benign diseases in a relatively short time without anesthesia and in an outpatient setting. In this scenario, the operator must be able to perform hysteroscopy in the correct way to make this procedure increasingly safe and painless for the patient. This review aims to describe the ten steps to perform a correct office hysteroscopy, starting from patient counseling to the therapy after the procedure.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Campo R, Santangelo F, Gordts S, Di Cesare C, Van Kerrebroeck H, De Angelis MC, Di Spiezio Sardo A (2018) Outpatient hysteroscopy. Facts Views Vis Obgyn 10(3):115–122PubMed Campo R, Santangelo F, Gordts S, Di Cesare C, Van Kerrebroeck H, De Angelis MC, Di Spiezio Sardo A (2018) Outpatient hysteroscopy. Facts Views Vis Obgyn 10(3):115–122PubMed
7.
Zurück zum Zitat Centini G, Troia L, Lazzeri L, Petraglia F, Luisi S (2016) Modern operative hysteroscopy. Minerva Ginecol 68(2):126–132PubMed Centini G, Troia L, Lazzeri L, Petraglia F, Luisi S (2016) Modern operative hysteroscopy. Minerva Ginecol 68(2):126–132PubMed
12.
13.
Zurück zum Zitat Fouda UM, Elsetohy KA, Elshaer HS, Hammad BEM, Shaban MM, Youssef MA, Hashem AT, Attia AH (2018) Misoprostol prior to diagnostic office hysteroscopy in the subgroup of patients with no risk factors for cervical stenosis: a randomized double blind placebo-controlled trial. Gynecol Obstet Invest 83(5):455–460. https://doi.org/10.1159/000480234CrossRefPubMed Fouda UM, Elsetohy KA, Elshaer HS, Hammad BEM, Shaban MM, Youssef MA, Hashem AT, Attia AH (2018) Misoprostol prior to diagnostic office hysteroscopy in the subgroup of patients with no risk factors for cervical stenosis: a randomized double blind placebo-controlled trial. Gynecol Obstet Invest 83(5):455–460. https://​doi.​org/​10.​1159/​000480234CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Nappi C, Di Spiezio Sardo A (2014) State-of-the-art hysteroscopic approaches to pathologies of the genital tract. Endo-Press, Tuttlingen Nappi C, Di Spiezio Sardo A (2014) State-of-the-art hysteroscopic approaches to pathologies of the genital tract. Endo-Press, Tuttlingen
35.
Zurück zum Zitat Umranikar S, Clark TJ, Saridogan E, Miligkos D, Arambage K, Torbe E, Campo R, Di Spiezio Sardo A, Tanos V, Grimbizis G, British Society for Gynaecological Endoscopy/European Society for Gynaecological Endoscopy Guideline Development Group for Management of Fluid Distension Media in Operative H (2016) BSGE/ESGE guideline on management of fluid distension media in operative hysteroscopy. Gynecol Surg 13(4):289–303. https://doi.org/10.1007/s10397-016-0983-zCrossRefPubMedPubMedCentral Umranikar S, Clark TJ, Saridogan E, Miligkos D, Arambage K, Torbe E, Campo R, Di Spiezio Sardo A, Tanos V, Grimbizis G, British Society for Gynaecological Endoscopy/European Society for Gynaecological Endoscopy Guideline Development Group for Management of Fluid Distension Media in Operative H (2016) BSGE/ESGE guideline on management of fluid distension media in operative hysteroscopy. Gynecol Surg 13(4):289–303. https://​doi.​org/​10.​1007/​s10397-016-0983-zCrossRefPubMedPubMedCentral
47.
Zurück zum Zitat Bettocchi S, Di Venere R, Pansini N, Pansini MV, Pellegrino A, Santamato S, Ceci O (2002) Endometrial biopsies using small-diameter hysteroscopes and 5F instruments: how can we obtain enough material for a correct histologic diagnosis? J Am Assoc Gynecol Laparosc 9(3):290–292CrossRef Bettocchi S, Di Venere R, Pansini N, Pansini MV, Pellegrino A, Santamato S, Ceci O (2002) Endometrial biopsies using small-diameter hysteroscopes and 5F instruments: how can we obtain enough material for a correct histologic diagnosis? J Am Assoc Gynecol Laparosc 9(3):290–292CrossRef
54.
Zurück zum Zitat Di Spiezio Sardo A, Zizolfi B, Bettocchi S, Exacoustos C, Nocera C, Nazzaro G, da Cunha Vieira M, Nappi C (2016) Accuracy of hysteroscopic metroplasty with the combination of presurgical 3-dimensional ultrasonography and a novel graduated intrauterine palpator: a randomized controlled trial. J Minim Invasive Gynecol 23(4):557–566. https://doi.org/10.1016/j.jmig.2016.01.020CrossRef Di Spiezio Sardo A, Zizolfi B, Bettocchi S, Exacoustos C, Nocera C, Nazzaro G, da Cunha Vieira M, Nappi C (2016) Accuracy of hysteroscopic metroplasty with the combination of presurgical 3-dimensional ultrasonography and a novel graduated intrauterine palpator: a randomized controlled trial. J Minim Invasive Gynecol 23(4):557–566. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​jmig.​2016.​01.​020CrossRef
63.
Zurück zum Zitat Rovira Pampalona J, Degollada Bastos M, Mancebo Moreno G, Ratia Garcia E, Buron Pust A, Mateu Prunonosa JC, Guerra Garcia A, Carreras Collado R, Bresco Torras P (2015) Outpatient hysteroscopic polypectomy: bipolar energy system (Versapoint(R)) versus mechanical energy system (TRUCLEAR System(R))—preliminary results. Gynecol Obstet Invest 80(1):3–9. https://doi.org/10.1159/000377700CrossRefPubMed Rovira Pampalona J, Degollada Bastos M, Mancebo Moreno G, Ratia Garcia E, Buron Pust A, Mateu Prunonosa JC, Guerra Garcia A, Carreras Collado R, Bresco Torras P (2015) Outpatient hysteroscopic polypectomy: bipolar energy system (Versapoint(R)) versus mechanical energy system (TRUCLEAR System(R))—preliminary results. Gynecol Obstet Invest 80(1):3–9. https://​doi.​org/​10.​1159/​000377700CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Updates in office hysteroscopy: a practical decalogue to perform a correct procedure
verfasst von
Salvatore Giovanni Vitale
Simone Bruni
Benito Chiofalo
Gaetano Riemma
Ricardo Bassil Lasmar
Publikationsdatum
01.02.2020
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Updates in Surgery / Ausgabe 4/2020
Print ISSN: 2038-131X
Elektronische ISSN: 2038-3312
DOI
https://doi.org/10.1007/s13304-020-00713-w

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2020

Updates in Surgery 4/2020 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.